fbpx
Portal Branży Ogrodniczej

Globalny Raport Ogrodniczy 2011

Coraz większa grupa klientów centrów ogrodniczych przywiązuje ogromną wagę do utrzymania ogrodu, dbania o jego wygląd i aranżację. Potwierdzają to najnowsze badania przeprowadzone przez Kairos Future dla firm Husqvarna i Gardena w Globalnym Raporcie Ogrodniczym na rok 2011

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Z badań Kairos Future, przeprowadzonych wśród ponad 5 tys. właścicieli gospodarstw domowych z 9 różnych państw (m.in. Polska, Francja, Japonia, Niemcy i Wielka Brytania), w których ogrodnictwo stanowi popularne hobby, wynika jeden podstawowy wniosek: dobrze utrzymany ogród może mieć zasadniczy wpływ na ocenę wartości całej posesji. Konkluzja ta dowodzi rosnącej roli ogrodu jako przestrzeni wypoczynku i życia codziennego, co pozwala wysunąć bardzo optymistyczne prognozy dla koniunktury na rynku ogrodniczym.


Wartość globalna
Dzięki zadbanemu ogrodowi wartość wystawionej na sprzedaż posesji wzrasta w skali globalnej średnio aż o 16 proc. Hipotetycznie zatem sprzedający zyskuje ok. trzykrotny zwrot kosztów związanych z urządzeniem ogrodu, zakupem i pielęgnacją roślin, przy założeniu, że dana posesja zostanie wystawiona na sprzedaż.
Co istotne, ponad 70 proc. agentów sprzedaży nieruchomości wierzy, że zaniedbywany ogród może obniżyć wartość posesji nawet o 5 do 15 proc. Natomiast 17 proc. agentów utrzymuje, że dobrze zorganizowany ogród z bujną roślinnością może znacznie podnieść wartość sprzedawanego gospodarstwa domowego.

 

 

Dla pasjonatów ogrodnictwa na całym świecie ogród stanowi więc wartość bezcenną. Dane zebrane przez Kairos Future wskazują, że miłośnicy ogrodnictwa nie postrzegają wysiłku włożonego w organizację i utrzymanie w dobrym stanie przydomowej przestrzeni wypoczynku jako straconego czasu.  Wielu z nich uważa, że te czynności  mają decydujący wpływ na jakość wypoczynku. 
Co ma dla właścicieli ogrodów największe znaczenie obok odpowiednio wypielęgnowanych roślin? – Według Global Garden Report 2011 hobbyści coraz większą wagę przywiązują do architektury krajobrazu, ukształtowania terenu, a wiąże się z potrzebą stworzenia w pobliżu domu prywatnego azylu sprzyjającego relaksacji.
Takie podejście do ogrodu  spowodowało m.in. wzrost wydatków konsumentów na wyposażenie ogrodu. Obecnie sytuuje się on na wyższym poziomie niż inwestycje w rozbudowę domu i remont kuchni.

 

 

Boom na wygodę
Zdaniem właścicieli ogrodów zadbany trawnik ma najważniejszy wpływ na postrzeganą wartość posesji wśród osób zainteresowanych zakupem, ponieważ stanowi najważniejszą przestrzeń wypoczynku i rekreacji.
Na drugim miejscu wymieniany jest  na ogół obszar przyjmowania gości i urządzania przyjęć ogrodowych. Nieco mniejsze znaczenie mają ścieżki i przejścia, drzewa, krzewy i krzewinki, dobrze przystrzyżone żywopłoty, estetycznie wyglądające rabaty, elementy wodne, mała architektura ogrodowa i obecność drzewek owocowych.

 

 

Można zatem wnioskować, że oczekiwania i wymagania konsumentów względem wyglądu i zagospodarowania powierzchni ogrodusą coraz większe, czemu z pewnością sprzyja popularyzacja trendów ogrodniczych. Niewątpliwie stymuluje to popyt na rynku wysokiej jakości narzędzi, sprzętu zmechanizowanego oraz rozwiązań i nowinek technologicznych ułatwiających dbanie o ogród. Co znajduje się na liście planowanych zakupów hobbystów ogrodnictwa? – Na pierwszym miejscu ankietowani przez Kairos Future umieścili automatyczne systemy nawadniania, a na następnych znalazły się m.in. bezobsługowa kosiarka robotyczna, traktorek ogrodowy, piła motorowa, dmuchawa i zraszacze.

 

Eksperci z Kairos Future obliczyli, że średni koszyk zakupowy w optymalnej cenie osiągnąłby wartość aż 4 tys. euro, a znalazłyby się w nim: robotyczna kosiarka, dmuchawa, piła mechaniczna, wielofunkcyjne narzędzie do cięcia, stojak na wąż ogrodowy, pistolet zraszający, zraszacze do trawy, nożyce do gałęzi, podkaszarka, grabie, wózek i siekiera.
Kolejny koszyk z pakietem takich produktów, jak: traktorek ogrodowy, piła mechaniczna, podkaszarka, nożyce do żywopłotu, stojak na wąż ogrodowy, pistolet zraszający, zraszacze, nożyce do gałęzi, narzędzia do podcinania, prysznic ogrodowy, grabie, wózek i siekiera osiągnąłby podobną wartość. 


Ogród jak Wersal
Pomimo iż innowacyjność i wytworność przez wiele lat były słowami najlepiej opisującymi ogrodnictwo we Francji, tamtejsi konsumenci bardzo szybko zmienili swoje nastawienie do ogrodów.  Dziś ogród ma przede wszystkim spełniać funkcję miejsca wypoczynku. Francuzi pragną celebrować czas spędzony w otoczeniu zieleni i traktują ogród jako oazę spokoju. Dlatego przystrzyżony trawnik i żywopłoty stanowią nieodłączną cechę francuskiego ogrodu. Warto również dodać, iż Francuzi nie przeznaczają co prawda większego budżetu na formowanie krajobrazu, ale urządzaniu przestrzeni wypoczynku i pielęgnacji roślin poświęcają więcej czasu niż większość hobbystów z państw europejskich. Dlatego dla pracowitych Francuzów zakup bezobsługowej kosiarki i instalacja automatycznego systemu nawadniania nie wchodzą w ogóle w grę. W końcu ogrody wersalskie stworzono bez wykorzystania wysokiej jakości narzędzi i sprzętu zmechanizowanego.

 

Francuskie ogrodnictwo hobbystyczne w liczbach
Konsumenci podążający za trendami ogrodniczymi    40 proc.
Konsumenci spędzający więcej niż 20 godzin na pracy w ogrodzie w miesiącach wiosennych    30 proc.
Konsumenci wierzący, że niektóre osoby
w sąsiedztwie mają bardziej zadbany ogród    85 proc.
Konsumenci, dla których ogród
to inwestycja    60 proc.

Źródło: GGR 2011

 

Niemiecka liga
Ekologiczne ogrodnictwo staje się coraz bardziej popularnym trendem wśród niemieckich konsumentów. Już od kilku lat tamtejsi hobbyści propagują ograniczanie szkodliwego wpływu na środowisko i stosowanie naturalnych sposobów pielęgnacji roślin. Nie oznacza to jednak, że Niemcy zatrzymały się na pewnym poziomie technologicznym i designerskim, jeśli chodzi o utrzymanie i aranżację ogrodów. Przeciwnie: nadal należą do światowej ligi krajów, w których branża ogrodnicza rozwija się w niezwykle dynamicznym tempie. Świadczy o tym m.in. przeciętna ilość czasu spędzana przez niemieckich konsumentów na urządzaniu ogrodu i dbaniu o jego wygląd. Okazuje się, że więcej wysiłku w stworzenie prywatnego azylu wśród zieleni wkładają tylko ciężko pracujący Francuzi.

 

Niemieckie ogrodnictwo hobbystyczne w liczbach
Konsumenci podążający za trendami ogrodniczymi    26 proc.
Konsumenci spędzający więcej niż 20 godzin na pracy w ogrodzie w miesiącach wiosennych    29 proc.
Konsumenci wierzący, że niektóre osoby
w sąsiedztwie mają bardziej zadbany ogród    73 proc.
Konsumenci, dla których ogród
to inwestycja    47 proc.

Źródło: GGR 2011  


Polska – zebrane owoce trendów
Pod wieloma względami Polska może zostać uznana za ogrodniczy mikrokosmos Europy. W kraju, w którym funkcjonują ponad dwa miliony rolników, natura nigdy nie schodzi na drugi plan. Dlatego polscy konsumenci w ogrodach, według Globalnego Raportu Ogrodniczego, poszukują przede wszystkim bliskości z przyrodą.

 

Według Globalnego Raportu Ogrodniczego 2011, aż 22 proc. polskich mężczyzn poniżej 40. roku życia uważa swój ogród za najbardziej atrakcyjny w sąsiedztwie, podczas gdy jedynie 7 proc. mężczyzn powyżej 40 lat reprezentuje taki pogląd

 

Ponadto położona w samym sercu Europy Polska zawsze nadąża za najnowszymi zachodnioeuropejskimi trendami ogrodniczymi, które konsumenci śledzą na bieżąco i starają się je przenieść do swoich prywatnych ogrodów.
Dlatego popyt na nowości roślinne w Polsce stale wzrasta, a dobrze zaprojektowany i zadbany ogród  może podnieść wycenę wartości posesji nawet o 18 proc., co daje w sytuacji sprzedaży właścicielowi zysk aż dwa razy większy od inwestycji w ogród.

 

Polskie ogrodnictwo hobbystyczne w liczbach
Konsumenci podążający za trendami ogrodniczymi    36 proc.
Konsumenci spędzający więcej niż 20 godzin na pracy w ogrodzie w miesiącach wiosennych    29 proc.
Konsumenci wierzący, że niektóre osoby
w sąsiedztwie mają bardziej zadbany ogród    89 proc.
Konsumenci, dla których ogród
to inwestycja    54 proc.

Źródło: GGR 2011

 

5 elementów zwiększających wartość posesji w Polsce
1.    Obszar wypoczynku
2.    Kamienne ścieżki i przejścia
3.    Dekoracyjność drzew
4.    Dekoracyjność krzewów
5.    Zadbany trawnik
Źródło: GGR 2011

 5 priorytetów polskich użytkowników ogrodów
1.    Relaksacja
2.    Kontakt z naturą
3.    Przyciąganie uwagi
4.    Miejsce spotkań
5.    Plac zabawy dzieci
Źródło: GGR 2011

 5 najbardziej pożądanych pozycji asortymentowych w Polsce

1.    Automatyczny system nawadniania
2.    Traktorek ogrodowy
3.    Samojezdna kosiarka bezobsługowa
4.    Wielofunkcyjny pistolet zraszający
5.    Piła łańcuchowa
Źródło: GGR 2011

 

Polecamy

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.