fbpx
Portal Branży Ogrodniczej

Hortensje – roślinny MUST HAVE

0

O odmiany hortensji przyciągające uwagę klientów unikatowymi kwiatostanami i inne ciekawe rośliny preferujące stanowiska z podłożem o niskim pH zapytaliśmy Adama Ważyńskiego, współwłaściciela Szkółek Roślin Ozdobnych WAŻYŃSCY, w których ofercie znajdziemy łącznie ponad 110 odmian hortensji

Czy moda na hortensje ciągle trwa? Na co w największym stopniu zwracają uwagę klienci? Jakie odmiany sprzedają się najlepiej?

Hortensje na stałe zagościły wśród roślinnych MUST HAVE i wydaje się, że nieprędko oddadzą ten tytuł. Na rynku pojawiają się bowiem coraz to ciekawsze odmiany, chętnie wybierane zarówno do ogrodów i tarasów, jak i nasadzeń miejskich, w tym nowopowstałych osiedli.
Przyczyn królowania hortensji w zielonych trendach można się doszukiwać w ich długim i efektownym kwitnieniu. Kompaktowe odmiany z coraz sztywniejszymi pędami, utrzymującymi w pionie ogromne, ciężkie kwiatostany, to jedynie przedsmak tego, co można znaleźć w ofercie. U wielu odmian kwiatostany wypełnione są nietypowymi w kształcie kwiatami, przypominającymi te występujące u lilaków, róż czy nawet hiacyntów. Dodatkowym atutem może być także pstre lub sezonowe wybarwienie kwiatów – od początkowo limonkowego, przez kremowe w sezonie, aż po intensywnie purpurowe późnym latem.
Co do odmian przyciągających uwagę swoimi unikatowymi kwiatostanami – warto zwrócić uwagę na takie hortensje bukietowe jak np. SKYFALL ‚Frenne’ PBR, ‚Wim’s Red’ PBR, Mojito ‚GRHP10’ PBR oraz hortensje ogrodowe, np. ‚Ayesha’, LOVE ‚Youme H1917’, ‚Tovelit’, PEPPERMINT ‚Youmethirteen’ PBR lub MISS SAORI ‚H2002’. Spośród tzw. klasyków wyróżnić należy hortensję bukietową ‚Limelight’ PBR oraz jej karłowy sport LITTLE LIME ‚Jane’ PBR ®, a także serię hortensji krzewiastych, STRONG ANNABELLE ‚Abetwo’ PBR lub SWEET ANNABELLE ‚NCHA4’ PBR. Klienci często poszukują także odmian kompaktowych. Szczególnie polecane są tu hortensje bukietowe LITTLE SPOOKY ‚GRHP08’PBR oraz BOBO ‚Ilvobo’PBR .
Oprócz cieszenia oka naturalnie wybarwiającymi się kwiatostanami, hortensje ogrodowe dają możliwość ingerencji w ostateczny kolor kwiatu. Poprzez zastosowanie nawozu o odpowiednim składzie kwiaty mogą wybarwiać się z koloru różowego do intensywnie niebieskiego. Jest to wabik dla klientów. Szczególnie atrakcyjny efekt takich zabiegów można uzyskać u odmian hortensji ogrodowych ‚Blauer Zwerg’, ‚Blue Wave’, ‚Nikko Blue’, a także TOGETHER ‚Youmefive’, której kwiaty dodatkowo gęsto wypełnione są licznymi płatkami.

Które spośród innych ozdobnych roślin kwaśnolubnych sprzedają się obecnie najlepiej w centrach ogrodniczych? Jakie odmiany warto polecać klientom i dlaczego?

Hortensje to rośliny preferujące stanowiska z podłożem o niskim pH. Klienci sklepów i centrów ogrodniczych nierzadko poszukują dla nich kwaśnolubnego towarzystwa. W takim przypadku zachęcamy do zaopatrzenia się w różaneczniki oraz azalie (w szczególności odmiany kwitnące na czerwono lub pomarańczowo), andromedy, borówki, cyprysiki, a także tulipanowce.
Hodowcy nie dają odetchnąć, tworząc odmiany spełniające wymagania nawet najbardziej wymagających klientów. Naszą rolą jest baczne śledzenie rynku roślinnego, ułatwianie klientom przebrnięcie przez gąszcz odmian i wybranie z nich crème de la crème – bestsellerów oraz gorących nowości. W Szkółkach Ważyńscy można znaleźć zarówno wysokie krzewy, jak i ich kompaktowe odpowiedniki. Dostępne są w pojemnikach od P9 do C40, a także z tzw. bryłą. W przypadku hortensji to łącznie ponad 110 odmian.

Jakie są sprawdzone sposoby na zwiększenie rotacji tego materiału w sklepach i centrach ogrodniczych? Jak przygotować się do sprzedaży? Kiedy najlepiej zamawiać materiał i jak go pielęgnować?

Ze względu na bardzo wysoki popyt na rośliny (przy stosunkowo niskiej podaży w ostatnich latach), a także zmienną sytuację rynkową, w tym politykę cenową, jak najszybsze składanie zamówień oraz ich odbiór to bezwzględna konieczność. Klienci hurtowi aktywnie śledzą moment wejścia produktów do sprzedaży, a pierwsze zamówienia na kolejny sezon składają już na przełomie IX/X – w przypadku gotowego materiału oraz VI/VII – w przypadku roślinnych półproduktów, sadzonych w multiplatach i pojemnikach P9. Działania te zwiększają prawdopodobieństwo zapewnienia różnorodności materiału oraz spokoju na wiosnę.
W trakcie sezonu, jeśli pozwalają na to dostępności, warto sukcesywnie domawiać materiał roślinny, dzięki czemu w ofercie dostępny będzie towar najwyższej jakości. Rośliny, których nie sprzedamy do jesieni, warto pozostawić na kolejny sezon. Dzięki odpowiednim zabiegom możliwe jest zachowanie ich dobrego stanu, a nawet podwyższenie wartości poprzez, np. przesadzenie ich do większych pojemników.
Poza zaopatrzeniem, kluczowa jest także strategia sprzedażowa, w tym odpowiednia ekspozycja oraz promocja towaru. Nawet stały asortyment można zaprezentować w różny, interesujący dla klienta sposób. Warto wykorzystać tu wspomniane przebarwianie się roślin, które jest dodatkowym atutem wydłużającym atrakcyjność sprzedażową.

Polecamy

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.