fbpx
Portal Branży Ogrodniczej

Jak sprzedawać więcej pelargonii?

0

Zachęcanie klientów do kupowania kilku roślin w promocyjnej cenie zamiast jednej to sprawdzona handlowa taktyka. Warto jednak wiedzieć, jak konkretny sposób ekspozycji i prezentacji kilku produktów jednocześnie wpływa na powodzenie takich promocji. Eksperci ds. marketingu z Pelargonium for Europe podpowiadają, jak wyróżnić się na tle konkurencji

Tekst i zdjęcia: Pelargonium for Europe

Wszyscy uwielbiają dostawać prezenty. Według badania opublikowanego w 2020 roku w Journal of Business Research oferty typu „Kupujesz jeden produkt, drugi masz za darmo” (BOGOF – buy one, get one free) przyciągają uwagę bardziej niż cenowe rabaty. Badanie wykazało, że klienci preferują promocje BOGOF bardziej niż obniżki cen i wybierają je nawet wtedy, gdy ich wartość jest identyczna. W praktyce oznacza to, że promocja „kup jedną pelargonię, a drugą otrzymasz gratis” jest postrzegana jako atrakcyjniejsza od promocji pod hasłem „kup dwie pelargonie, a otrzymasz 50% zniżki”, nawet jeśli korzyść jest taka sama.

Efektowna ekspozycja
Ekspozycje w sklepie warto zaplanować w taki sposób, aby klienci mogli się przekonać, jaki efekt osiągną zestawiając ze sobą jednakowe rośliny. Dobrym rozwiązaniem może być ustawienie wielu pelargonii w jednym kolorze na poziomie gruntu, które wraz z ustawioną obok informacją o promocji przyciągnie uwagę konsumentów.
A jeśli nie masz zbyt wiele miejsca na dużą ekspozycję, nawet skrzynka parapetowa lub duża donica wypełniona białymi, ognistymi czy pomarańczowymi pelargoniami uzmysłowi klientom, jak mogą prezentować się rośliny w ich domu lub na tarasie czy balkonie.

Nieparzyste jest lepsze
Staraj się eksponować rośliny w nieparzystej liczbie. Kwiaciarnie od dawna znają zalety tej techniki, często dobierając kwiaty cięte po trzy, pięć czy siedem sztuk. Dzieje się tak dlatego, że kwiaty w liczbie nieparzystej sprawiają, że wzrok jest rozproszony, a konsumenci dłużej skupiają na nich swoją uwagę.
Dla kontrastu, liczby parzyste tworzą symetrię, która uspokaja.
Kolejną pomocną wskazówką jest łączenie różnych odmian tej samej rośliny o kontrastujących wysokościach, kształtach, fakturach, liściach itp. Pelargonie są dostępne w wielu pięknych kolorach, kształtach i rozmiarach, dlatego łatwo można stworzyć efektowną ekspozycję z tych samych, uwielbianych, wieloletnich roślin.

Klasyka w nowoczesnej odsłonie
Każdy ma przed oczami skrzynkę parapetową obsadzoną klasycznymi pelargoniami w jednym kolorze. Choć w tej wersji pelargonie są nadal bardzo popularne, młodszych klientów można przyciągnąć także bardziej nowoczesną aranżacją, na przykład skrzynką ombré. Ta metoda obsadzania polega na zastosowaniu przejść tonalnych – na przykład głęboka czerwień może przechodzić w jasną czerwień, następnie w jasny róż, później w blady róż, aż po biel. Natomiast pomarańczowy może zmieniać się kolejno w morelowy, łososiowy i tak aż do białego. Ogromna różnorodność kolorów, w jakich występują pelargonie, sprawia, że jest to naprawdę uniwersalny sposób na sprzedaż wielu roślin.

Śledź trendy
Trendy w ogrodnictwie pojawiają się i znikają – tak samo jak na modowych wybiegach. Warto więc obserwować prestiżowe konkursy projektowania ogrodów, sprawdzać, jakie kolory i rośliny występują w nich najczęściej oraz śledzić trendy w mediach społecznościowych i czasopismach. Klienci będą oczekiwać, że zobaczą najnowsze trendy roślinne w sklepach, więc należy szybko reagować, aby ekspozycje je odzwierciedlały.
Zwracaj też uwagę na doniesienia o kolorze roku Instytutu Pantone. W 2022 roku kolorem roku został letni odcień fioletu, w którym występują liczne odmiany pelargonii. Dzięki nim łatwo można stworzyć modną aranżację pełną obficie kwitnących, letnich kwiatów.
Konsumenci lubią mieć wrażenie, że są na bieżąco z najnowszymi trendami, dlatego podążanie za nimi pogłębi Twoje relacje z obecnymi klientami i z pewnością przyczyni się do stworzenia nowej grupy lojalnych klientów, którzy będą wracać do sklepu po świeże pomysły.
Niezależnie od tego, jaką opcję sprzedaży wybierzesz, zawsze pamiętaj, jaki cel przyświeca Twoim klientom. Poszukują oni łatwych w pielęgnacji, długo kwitnących, wytrzymałych roślin, które sprawią im przyjemność przez całe lato i jesień. Pod każdym względem pelargonie będą dla nich najlepszym wyborem.

Polecamy

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.