Newsletter

Donicowe ,,perypetie”

Donice i osłonki to podstawowy asortyment każdego centrum ogrodniczego. Wyniki sprzedaży uzależnione są w dużej mierze od  oferty i atrakcyjnie przygotowanej ekspozycji asortymentu. Oczekiwania klientów zmieniają się, a potencjał biznesowy drzemiący w tej kategorii jest ogromny i wciąż niewykorzystany


Tekst: Natalia Dur

Konkurencja w segmencie donic i osłonek jest ogromna. Na wyniki sprzedaży wpływa szereg czynników takich jak trendy, moda, wzory i kolory. Oczekiwania klientów zmieniają się dlatego zarówno producenci, jak i centra ogrodnicze nie powinny sprzedawać tylko pojedynczych sztuk donic, czy osłonek, ale dekoratorski pomysł. Producenci donic mają jednak powody do zadowolenia. Sezon 2015 przyniósł oczekiwane założenia handlowe. – Udało się nam osiągnąć zakładany, dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Pierwsze tygodnie okresu zatowarowaniowego, pozwoliły nam wysnuć wniosek, że  ten sezon będzie jeszcze lepszy niż poprzedni – mówi Iwona Jeż, specjalista ds. marketingu w firmie Lamela. Sezon 2015 dobrze ocenia również Marcin Budziński,  dyrektor handlowy / commercial director w firmie Patrol Group. - Udało nam się zwiększyć sprzedaż naszych produktów o kilkanaście procent – mówi. 

Docenieni ,,ulubieńcy”
O sprzedaży  donic w dużej mierze decyduje ich funkcjonalność i uniwersalność. – Zauważyliśmy, że rośnie zainteresowanie modelami zewnętrznymi, które nadają się również do dekoracji wnętrza domu. Naszym zdaniem wciąż największy procent sprzedaży donic odgrywają te, które sprzedawane są niezależnie od pory roku – mówi Agnieszka Kowalska, prezes firmy Belldeco. W sezonie 2015 ogromną popularnością wśród klientów cieszyły się donice znane i cenione na rynku. - Niekwestionowanym liderem sprzedaży pozostaje kolekcja donic FINEZJA, charakteryzująca się prostą linią i nowoczesnym designem - komentuje Iwona Jeż.

 


Bez nowości będzie trudno
W kategorii donic podobnie jak i w innych najważniejsze jest ciągłe poszerzanie asortymentu. Nieustannie należy podążać za trendami i nowoczesnymi rozwiązaniami. Producenci zadbali o to by było z czego wybierać. -  Z pewnością w nowym sezonie poszerzymy ofertę donic w dużych formatach - nadających się do ogrodów, jak również domów i apartamentów. Silnym "graczem" w kategorii osłonek będą zdecydowanie wzory w kolorach starego złota oraz szarości. Wielka popularność "turkusów" sprawia, że będziemy kontynuować ich sprzedaż – tłumaczy Agnieszka Kowalska. - Na sezon 2016 wprowadzimy nowe rozmiary w linii donic Patio i ekologiczną linię donic EARTH –  dodaje Marcin Budzyński.


,,Co kto lubi”
Mówi się, że ile osób tyle gustów. Coś w tym z pewnością jest. Zapytany o preferencje klientów Marcin  Budzyński podkreśla: Sprzedaż donic to nadal trend rosnący. Zmienia się jednak jego wewnętrzna struktura. Polacy stają coraz bardziej odważniejsi, jeżeli chodzi o kolory i idą za trendami dodatków i mebli ogrodowych. Sprzedaż donic w kolorach tradycyjnych jak terakota, czy zielony jest stabilna, natomiast widać wzrosty w bardziej jaskrawej kolorystyce jak pastele. Polacy wychodzą też z donicami na zewnątrz, co widać w zwiększającym się wolumenie coraz większych donic wzornictwem i strukturą nawiązujących do mebli ogrodowych, czy tarasowych. Podobny trend powinien utrzymać się przynajmniej przez 2-3 najbliższe sezony. Cena nadal w Polsce jest ważna. Widać jednak zbliżające się trendy zachodnie, gdzie oprócz ceny klient zwraca uwagę na wzornictwo i wykończenie donicy – tłumaczy. W opinii Andrzeja Hornowskiego, dyrektora Centrum Ogrodniczego Torseed w Wierzchowiskach diametralnie zmieniły się oczekiwania klientów względem donic i osłonek. - Widzimy mniejsze zainteresowanie produktami ceramicznymi. Ich miejsce zajmują wysokiej jakości plastikowe donice, donice stylizowane na rattanowe lub technorattanowe. Ostatnio modne są szczególnie te w jaskrawych, krzykliwych barwach – żółci, zieleni i czerwieni – mówi.


Łączona ,,kolaboracja”
Sebastian Ostrowski
Sales managerEko-Ceramika

Dużą popularnością wśród klientów cieszą się doniczki przeznaczone do storczyków. Ich sprzedaż wzrosła o 15%.  Największym zainteresowaniem cieszą się modele z elementami reliefu i pikowane. Doniczka nie jest tylko dodatkiem do storczyka. Ma ona odgrywać rolę dekoracyjną, a całość tworzyć piękną kompozycję. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu w naszej ofercie można znaleźć osłonki na jednego storczyka, na dwa storczyki oraz na coraz popularniejszego ministorczyka.

 

W każdym zakątku świata
 Polskie szkółki, na przestrzeni ostatnich lat, rozwijają się bardzo dynamicznie. Rośliny z polskich szkółek można spotkać niemal w każdym zakątku świata – mówi  Wojciech Wróblewski, prezes...
Inspiracja kluczem do sukcesu
Jak w perspektywie ostatnich kilku lat zmieniało się zapotrzebowanie na asortyment do dekoracji wnętrz?
Conica to rodzinna firma z ponad 40-letnią tradycją. W latach 70. Bernadeta i Jan Konikowie założyli szkółkę o powierzchni 1,5 ha, zaczynając od uprawy szczepionych porzeczek, agrestu, porzeczkoagrestu, bukszpanu, aronii i powojników. Obecnie gospodarstwo specjalizuje się w produkcji roślin piennych..
Zaczarowany ogród
Długo zalegający zimą śnieg powoduje, że wiosną na trawnikach pojawiają się puste miejsca. Sposobów na ich załatanie jest wiele, a klient przychodzący do centrum ogrodniczego oczekuje od sprzedawcy...
Storczykowa moc
Od kilku sezonów storczyki są najlepiej sprzedającymi się roślinami. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie produktami stworzonymi z myślą o nich. Dlatego firma Kozielski wychodząc naprzeciw oczekiwaniom...
Slow centrum pod Krakowem
Rosnąca na rynku konkurencja i zmieniające się potrzeby klientów powodują, że placówki ogrodnicze przestają być już tylko miejscami, w których robi się zakupy – stają się przestrzenią kojarzoną z...
Zaprenumeruj
bezpłatny newsletter!!!

Polecamy nasz bezpłatny newsletter, przegląd najważniejszych informacji z branży ogrodniczej. Subskrypcja jest bezpłatna! Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.

Zamawiając newsletter użytkownik akceptuje Politykę prywatności portalu