Newsletter

"Nasze rośliny sprzedają się na pniu"

Conica to rodzinna firma z ponad 40-letnią tradycją. W latach 70. Bernadeta i Jan Konikowie założyli szkółkę o powierzchni 1,5 ha, zaczynając od uprawy szczepionych porzeczek, agrestu, porzeczkoagrestu, bukszpanu, aronii i powojników. Obecnie gospodarstwo specjalizuje się w produkcji roślin piennych.

 

 

 

Tekst: Agnieszka Idziak

 

 

Dziś gospodarstwo z Rogoźnej, dzielnicy Żor, zajmuje powierzchnię blisko 8 ha. Około 90 % roślin produkowanych jest w pojemnikach. Pozostałą część stanowią kopane i balotowane żywotniki oraz świerki kłujące i jodły koreańskie sprzedawane głównie jesienią z gruntu. Oferta przez lata była udoskonalana i poszerzana. W latach 80. i 90. szkółka rozpoczęła produkcję iglaków: tui, jałowców, jodły koreańskiej i borówki amerykańskiej. Nieco później, widząc dobrą koniunkturę, właściciele włączyli do sprzedaży drzewa alejowe w pojemnikach 10 i 15 l, m.in. brzozy, wiśnie, śliwy, klony, jarząby przeznaczone głównie do sprzedaży w centrach ogrodniczych.

– Pierwsza miłością mojego taty była krzewuszka na pniu i było to już na początku lat 90. Do niej wkrótce dołączyły pienna irga, trzmielina i forsycja, które do dziś są sztandarowymi produktami w naszym gospodarstwie – mówi Joanna Konik, właścicielka. Szkółka jest rozpoznawana także z piennych dereni, karagany, pęcherznicy i kaliny.

– Obecnie trzeba mieć pomysł na prowadzenie biznesu: albo na dużą skalę konkurować ofertą, albo postawić na specjalizację. Każdy musi znaleźć swoją drogę. My postawiliśmy na specjalizację, zdecydowaliśmy się na produkcję roślin piennych liściastych i niektórych gatunków iglastych. W ofercie mamy pienne berberysy, pigwowce, morwy, hibiskusy, lilaki karłowe, wiązy, modrzewie, świerki, sosny, jodły – opowiada Bernadeta Konik, właścicielka szkółki. Klienci chętnie kupują krzewy magnolii, która dzięki szczepieniu na podkładce M. Kobus ma podwyższoną odporność na mrozy.

 

Oferta szkółki jest bardzo przekrojowa i obejmuje blisko 600 różnych gatunków i odmian roślin liściastych i iglastych, w tym również krzewów owocowych, m.in. borówki amerykańskiej, jagody kamczackiej czy pigwowca.

W szkółce znajduje się także bogaty wybór pnączy: winobluszcze, miliny, glicynie, bluszcze, powojniki, wiciokrzewy oraz pnącza owocujące: cytryniec chiński, jak również winorośle. Swój znaczący udział w przedwiosennej sprzedaży mają także rośliny wrzosowate: różaneczniki i azalie.

– W pracy cechuje nas dbałość o wysoką jakość produkowanych roślin, nastawienie na ciągły rozwój i udoskonalanie oferty – mówi Piotr Krzyżowski, który obecnie zajmuje się szkółką.

Szkółce został nadany jasny kierunek rozwoju. – W prowadzeniu działalności ważny jest upór, praktyczna wiedza, a także kontakty z klientami, rzetelność i uczciwość – dodaje Piotr Krzyżowski. – Obecnie wiosenny sezon sprzedaży można przyjąć za lepszy od poprzednich. Z pewnością dużą rolę odegrał tu nasz debiut na tegorocznych targach Gardenia połączony z możliwością transportu roślin do klienta. Atutem wspomagającym sprzedaż roślin w centrach ogrodniczych są z całą pewnością opracowane specjalnie dla nas duże, kolorowe i trwałe etykiety.


W każdym zakątku świata
 Polskie szkółki, na przestrzeni ostatnich lat, rozwijają się bardzo dynamicznie. Rośliny z polskich szkółek można spotkać niemal w każdym zakątku świata – mówi  Wojciech Wróblewski, prezes...
Inspiracja kluczem do sukcesu
Jak w perspektywie ostatnich kilku lat zmieniało się zapotrzebowanie na asortyment do dekoracji wnętrz?
Stawiamy na nieustanny rozwój
Nie spodziewaliśmy się aż tak dobrego sezonu – mówi Magdalena Wędrowska, właścicielka Szkółki Clematisy M.K.J. Wędrowscy. Gospodarstwo znacznie zwiększyło produkcję dzięki postawieniu nowych tuneli...
Zaczarowany ogród
Długo zalegający zimą śnieg powoduje, że wiosną na trawnikach pojawiają się puste miejsca. Sposobów na ich załatanie jest wiele, a klient przychodzący do centrum ogrodniczego oczekuje od sprzedawcy...
Storczykowa moc
Od kilku sezonów storczyki są najlepiej sprzedającymi się roślinami. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie produktami stworzonymi z myślą o nich. Dlatego firma Kozielski wychodząc naprzeciw oczekiwaniom...
Slow centrum pod Krakowem
Rosnąca na rynku konkurencja i zmieniające się potrzeby klientów powodują, że placówki ogrodnicze przestają być już tylko miejscami, w których robi się zakupy – stają się przestrzenią kojarzoną z...
Zaprenumeruj
bezpłatny newsletter!!!

Polecamy nasz bezpłatny newsletter, przegląd najważniejszych informacji z branży ogrodniczej. Subskrypcja jest bezpłatna! Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.

Zamawiając newsletter użytkownik akceptuje Politykę prywatności portalu