Newsletter

W każdym zakątku świata

 Polskie szkółki, na przestrzeni ostatnich lat, rozwijają się bardzo dynamicznie. Rośliny z polskich szkółek można spotkać niemal w każdym zakątku świata – mówi  Wojciech Wróblewski, prezes Związku Szkółkarzy Polskich

 
Rozmawia: Natalia Dur
 
Przed polskimi szkółkarzami stoi zawsze szereg wyzwań. Jak ocenia Pan miniony sezon i jak zapowiada się kolejny? 
Myślę że większość szkółek w Polsce może zaliczyć miniony sezon do udanych. Dobra sprzedaż, a także zdecydowanie bardziej sprzyjająca pogoda niż w roku 2015 na pewno korzystanie wpłynęły na kondycję polskich producentów. Patrząc na wiosenne rezerwacje w naszej szkółce, uważam że następny sezon zapowiada się dobrze. Oczywiście są też niepokojące sygnały – mam tu szczególnie na myśli utrudnienia związane z rynkiem wschodnim. Tym bardziej trzeba dbać o właściwy - ciekawy asortyment, wysoką jakość dostarczanego materiału oraz jak najszybszą realizację otrzymanych zamówień. Warto obserwować rynek i słuchać swoich klientów, dzięki czemu mamy szansę produkować rośliny, które będą chętnie kupowane.
 
Gdyby miał Pan wskazać rośliny które sprzedawały się w 2016 roku najlepiej to byłyby to?
Od wielu lat, w naszej szkółce, rozwijamy produkcję hortensji bukietowych, bylin i traw ozdobnych. W tych działach co roku poszerzamy asortyment, wprowadzamy nowe odmiany, zwiększamy produkowane ilości. Efektem tego jest rosnąca sprzedaż właśnie tych grup roślin. Hortensje cieszyły się oczywiście bardzo dużym powodzeniem, również w większych pojemnikach. Byliny i trawy ozdobne, których większość odmian wygląda najatrakcyjniej latem, pozwalają przedłużyć sezon. Z kolei rozchodniki okazałe, jeżówki i żurawki sprzedawały się w dużych ilościach. Trawy ozdobne – podobnie jak w poprzednim sezonie to przede wszystkim miscanty, rozplenice i turzyce. 
 
Czy w rozwoju polskiego i światowego szkółkarstwa dostrzega Pan znaczące różnice? Jak ocenia Pan potencjał polskich szkółek i w jakim kierunku zmierza ich rozwój?
Rosnąca powierzchnia upraw, coraz lepsza jakość, nowe rynki zbytu, nowe metody produkcji - z tym wszystkim każda rozwijająca się szkółka musi mierzyć się codziennie. Polskie szkółki, na przestrzeni ostatnich lat, rozwijają się bardzo dynamicznie. Rośliny z polskich szkółek można spotkać niemal w każdym zakątku świata. Polskie warunki klimatyczne powodują, że produkcja jest trudniejsza niż w krajach Europy zachodniej, ale za to dysponujemy bardziej odpornymi roślinami i możemy z powodzeniem zaopatrywać chłodniejsze obszary. Właśnie ten fakt oraz pracowitość i innowacyjność dają nam dużą szansę na dalszy rozwój.

Sporo miejsca w kalendarzach szkółkarzy zajmują różnego rodzaju targi, wystawy. Uczestnictwo we wszystkich wymaga mobilności i dobrej organizacji czasu. Co szkółkarzom daje uczestnictwo w nich i w jakich targach weźmie Pan w najbliższym czasie udział? 
Zgadzam się, każda wystawa to duży wysiłek organizacyjny i finansowy. Jednak jest to jednocześnie doskonała okazja do podtrzymania relacji z dotychczasowymi klientami, jak również szansa na znalezienie nowych odbiorców. To bardzo istotny element budowania strategii marketingowej, świetny kanał komunikacji i prezentacji swoich produktów. My obecnie bierzemy udział w Wystawie Zieleń to Życie – regularnie, co roku. Jednym z powodów wyboru akurat tej wystawy jest konkurs roślin nowości – świetne narzędzie do prezentacji właśnie wprowadzanych odmian i jednocześnie doskonała okazja do promocji szkółki. Wspomniałem wcześniej  o dynamicznym rozwoju polskich szkółek. Uważam że wystawy roślin w Polsce rozwijają się równie dynamicznie jak te za granicą. 
 

 

Inspiracja kluczem do sukcesu
Jak w perspektywie ostatnich kilku lat zmieniało się zapotrzebowanie na asortyment do dekoracji wnętrz?
Skazani na sukces
– Na każdym z rynków, na których jesteśmy obecni, działamy w warunkach silnej konkurencji. To dla nas motywacja do prowadzenia intensywnych prac badawczo-rozwojowych. Nowoczesne laboratorium AGRO R&D Center zapewnia nam możliwość...
Conica to rodzinna firma z ponad 40-letnią tradycją. W latach 70. Bernadeta i Jan Konikowie założyli szkółkę o powierzchni 1,5 ha, zaczynając od uprawy szczepionych porzeczek, agrestu, porzeczkoagrestu, bukszpanu, aronii i powojników. Obecnie gospodarstwo specjalizuje się w produkcji roślin piennych..
Zaczarowany ogród
Długo zalegający zimą śnieg powoduje, że wiosną na trawnikach pojawiają się puste miejsca. Sposobów na ich załatanie jest wiele, a klient przychodzący do centrum ogrodniczego oczekuje od sprzedawcy...
Storczykowa moc
Od kilku sezonów storczyki są najlepiej sprzedającymi się roślinami. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie produktami stworzonymi z myślą o nich. Dlatego firma Kozielski wychodząc naprzeciw oczekiwaniom...
Slow centrum pod Krakowem
Rosnąca na rynku konkurencja i zmieniające się potrzeby klientów powodują, że placówki ogrodnicze przestają być już tylko miejscami, w których robi się zakupy – stają się przestrzenią kojarzoną z...
Zaprenumeruj
bezpłatny newsletter!!!

Polecamy nasz bezpłatny newsletter, przegląd najważniejszych informacji z branży ogrodniczej. Subskrypcja jest bezpłatna! Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.

Zamawiając newsletter użytkownik akceptuje Politykę prywatności portalu