Portal Branży Ogrodniczej

Duże czy małe? Razem czy osobno?

W kapersach, duopackach, megapackach, luzem – w sprzedaży cebul kwiatowych wybór wielkości i formy opakowania jest bardzo istotny. Trzeba też zdecydować się na odpowiedni rozmiar samych cebul. Duże wzrosty sprzedaży można zauważyć wśród produktów XXL 
 
Tekst: Michał Gradowski

Cebule kwiatowe to grupa produktów, w której odpowiednie opakowanie jest czynnikiem decydującym o sukcesie handlowym. Jedną z form sprzedaży tego asortymentu są jednokomorowe rackboksy oraz showboksy składające się z kilku komór. W każdej z nich znajduje się inna odmiana, dzięki czemu sklepy ogrodnicze – nawet przy niewielkich zamówieniach – mają możliwość kupienia różnorodnego towaru.
 
Kapersy to przyszłość
Klienci chętnie kupują też cebule pakowane w kapersy, których największym atutem jest umieszczona na opakowaniu instrukcja sadzenia oraz szczegółowy opis rośliny, informacje o jej wymaganiach i sposobach zastosowania. Taki sposób sprzedaży cebul ułatwia pracę personelu centrów ogrodniczych. Pracownicy oszczędzają czas, który musieliby poświęcić na pakowanie cebul w woreczki i ich opisywanie. Dlatego na rynkach zachodnich odchodzi się od sprzedaży cebul luzem. Producenci tego asortymentu prognozują, że cebule pakowane w kapersy będą dominować w przyszłości także na polskim rynku.

„Konfetti w ogrodzie”

Coraz większy udział w sprzedaży zyskują mieszanki, które zawierają od kilku do kilkuset różnych cebul, najczęściej spakowanych zgodnie z motywem przewodnim. Inwencja twórcza producentów w wymyślaniu nazw mieszanek nie ma granic, na rynku można znaleźć zarówno proste nazwy, takie jak „Dziesięć najpiękniejszych odmian cebul kwiatowych” czy „Baśniowy ogród”, ale i „Tropikalny wschód słońca” czy „Konfetti w ogrodzie”. – W naszej hurtowni dobrze sprzedają się duopaki z dwoma odmianami cebulek albo o podobnym kolorze albo przeciwnie – w kolorach kontrastujących – mówi Halina Bielawska, właścicielka hurtowni Inter-Nas.
 
Duże jest tanie

Wielką popularnością cieszą się także duże opakowania. – Mieszanki Mega Pack i Big Bag bardzo dobrze sprzedają się w Europie Zachodniej, a w Polsce zdobywają coraz większy udział w rynku. Klienci detaliczni zaczynają rozumieć, że z jednej czy dwóch cebul nie uzyskają pięknego efektu w ogrodzie i szukają większych, ekonomicznych opakowań, w których cena za cebulkę jest dużo niższa niż przy zakupie cebul luzem – mówi Wojciech Bartnicki, przedstawiciel handlowy firmy Bruno Nebelung. Cena dla niektórych klientów jest bardzo ważnym kryterium wyboru. Cebule kupują bowiem nie tylko aktywne zawodowo osoby, które chcą przy niewielkim nakładzie pracy efektownie zagospodarować powierzchnię ogrodu, ale także klienci o mniej zasobnym portfelu, których nie stać na zakup krzewów oraz drzewek.

Rozmiar ma znaczenie

W sprzedaży cebul kwiatowych rozmiar ma bardzo duże znaczenie. – Relatywnie niewysoka cena tego asortymentu sprawia, że klienci zwykle nie pamiętają ile zapłacili za cebulę, zapada im za to w pamięć, że towar był duży i dobrej jakości – mówi Renata Barwicka, współwłaścicielka Centrum Ogrodniczego Ilex w Suwałkach. Producenci i dystrybutorzy szacują wzrosty sprzedaży cebul w rozmiarze XXL na 15-20 proc. – Cebule kwiatowe w rozmiarze XXL sprzedają się coraz lepiej, a ich cena nie jest znacząco wyższa od pozostałych cebul – mówi Halina Bielawska. 

Polecamy

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.