Podążamy właściwą drogą

O sposobach dotrzymywania terminów inwestycji, zmieniających się oczekiwaniach klientów oraz ekologicznych systemach montowanych w centrach ogrodniczych i szklarniach rozmawiamy z Wojciechem Surowcem, właścicielem firmy Agro-Sur

Rozmawia: Michał Gradowski

Jako firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i montażem obiektów ogrodniczych – centrów, szklarni, bloków i tuneli foliowych – mają Państwo stały kontakt z wieloma firmami. Jaka jest kondycja branży?
Nasze prognozy dla branży ogrodniczej zakładają stabilny rozwój przez najbliższych kilka lat. Obserwujemy tendencję wzrostową w porównaniu z poprzednimi latami. Wieloletnia praca włożona przez nasze działy: techniczny, handlowy i montażowy, daje wymierne efekty w postaci zwiększającej się co roku liczby inwestycji. Najnowsza oddana do użytku to Centrum Ogrodnicze POAR Anny i Mieczysława Kłaków w Złotoryi o powierzchni ok. 1 tys. m2. Obecnie prowadzimy także zaawansowane rozmowy z kilkoma klientami zainteresowanymi tego typu obiektami. Dużą szansą na rozwój branży jest planowane w najbliższym czasie uruchomienie funduszy unijnych, które mogą znacząco zwiększyć liczbę inwestycji naszych klientów.

Na początku lat 90. wiele nowych inwestycji powstawało za gotówkę. Obecnie rynek jest zmienny, konkurencja większa, a ryzyko często trudne do oszacowania. Jak ta zmiana sytuacji wpływa na funkcjonowanie Pana firmy?

To prawda, w latach 90. wiele inwestycji powstawało za gotówkę. Obecnie większość naszych klientów korzysta z dotacji i kredytów preferencyjnych.
Zdajemy sobie sprawę, ile formalności inwestorzy muszą załatwić przed uzyskaniem kredytu, dlatego postanowiliśmy im pomóc, oferując wewnętrzne finansowanie ich inwestycji. Pozycja, jaką wypracowaliśmy sobie przez lata działalności w jednym z największych banków, pozwoliła nam zaoferować współfinansowanie inwestycji klienta. Naszą nową propozycją jest natomiast leasing. Zdarza się również, że naszym stałym klientom oferujemy odroczony termin płatności.

Jak od momentu powstania firmy zmieniły się oczekiwania Państwa klientów oraz wymogi dotyczące budowy obiektów ogrodniczych?

Około 20 lat temu, gdy rozpoczynaliśmy swoją działalność, nowoczesna technika ogrodnicza dopiero wchodziła na polski rynek. Dzięki kontaktom rodzimych firm z zachodnimi przedsiębiorstwami oraz zagranicznym wyjazdom handlowym ogrodników w naszym kraju zrodziła się potrzeba wprowadzania nowych technologii. Chodziło o zwiększenie jakości i wydajności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych. Z czasem coraz bardziej wymagający konsumenci wymusili także popyt na nowoczesne centra ogrodnicze. Obecnie polskie obiekty ogrodnicze niczym nie ustępują tym zachodnim, a w niektórych aspektach nawet je przewyższają.
W miarę upływu lat zmieniające się oczekiwania klientów dotyczyły zwiększania wysokości i szerokości poszczególnych naw, co stwarza lepsze warunki dla upraw i zwiększa możliwości logistyczne. Opracowaliśmy więc własne konstrukcje szklarni oraz systemy kontroli klimatu do optymalizacji produkcji ogrodniczej przy minimalnym zużyciu energii. Istotną i nową kwestią jest także zabezpieczenie ognioochronne konstrukcji na etapie produkcji, wymagane przepisami budowlanymi przy obiektach użyteczności publicznej. Nasza firma wykonuje je we własnym zakresie. Jesteśmy w stanie spełnić wymagania klientów w zakresie różnego typu systemów wietrzeń czy pokrycia obiektów. Wśród centrów ogrodniczych nowością są natomiast obiekty dwupoziomowe – z biurami lub częścią gastronomiczną na piętrze.

Jakie rozwiązania ograniczające zużycie energii proponuje firma Agro-Sur?

Stosujemy powszechnie znane kurtyny cieniująco-termoizolacyjne – zarówno pojedyncze, jak i podwójne, górne, boczne i szczytowe. Przy obecnych cenach ogrzewania systemy te będą zwracać się w krótkim czasie. Ich dodatkową zaletą jest fakt, że mogą być stosowane do zacieniania w okresach mocnego nasłonecznienia. Podwójna pompowana folia stosowana na blokach i tunelach foliowych zapewnia dużą energooszczędność dzięki zastosowanej poduszce powietrznej. Dodatkowo komputery klimatyczne według napisanego programu sterują poszczególnymi urządzeniami, takimi jak zasłony, wietrzenia, ogrzewanie, nawadnianie i inne, uwzględniające minimalizowanie zużycia energii. Powstają również ekologiczne systemy ogrzewania oparte na wodnych buforach ciepła i kamiennych akumulatorach nadwyżek ciepła. Firma Agro-Sur wraz z Instytutem Ogrodniczym w Skierniewicach wykonała już doświadczalne akumulatory kamienne, pracujemy nad ich praktycznym zastosowaniem. Ten pomysł ma duży potencjał. W centrach ogrodniczych stosujemy natomiast ekonomiczne nagrzewnice powietrzne oraz elewacje wykonane z ciepłego systemu profili fasadowych z wypełnieniem niskoemisyjnymi zespolonymi szybami 24 mm oraz płyty warstwowe z rdzeniem poliuretanowym.

Posiadanie własnego działu projektowego umożliwia Państwu dostosowanie oferty do oczekiwań klientów. Czy zdarzają się życzenia klientów, których nie mogą Państwo zrealizować?
Dział projektowo-techniczny jest bardzo ważnym elementem naszej firmy. To tam marzenia i oczekiwania przenoszone są do rzeczywistości. Staramy się realizować wszystkie życzenia klientów, niezwykle rzadko zdarzają się
jednak sytuacje, w których nie możemy tego zrobić, głównie ze względów formalnych bądź prawno-budowlanych.

Na polskim rynku prym wiodą dwie firmy budujące centra ogrodnicze – Agro-Sur i Deforche. W Europie nie brakuje jednak innych przedsiębiorstw konkurujących w tej branży. Dlaczego polski rynek jest dla nich tak trudny do zdobycia?

Wiąże się to z wieloletnią obecnością tych dwóch firm na polskim rynku, chodzi o ścisłą współpracę z klientami, często trwającą kilka lat. Bardzo duże znaczenie w przypadku naszej firmy ma kompleksowe wykonanie inwestycji od doradztwa, przez projektowanie i produkcję, po montaż wraz z wyposażeniem. Niezwykle istotne dla naszych odbiorców jest kompleksowe wykonanie wszystkich systemów cieplarni przez jedną firmę, posiadanie jednego gwaranta dla finalnego dzieła. Nasi klienci cenią sobie również serwis, który zapewniamy w czasie całej eksploatacji obiektu oraz różnorodność naszej oferty. Dynamicznie rozwinęliśmy sprzedaż stołów ekspozycyjnych. Oferujemy stoły różnego typu, na kółkach, z nadstawkami, o wielu wymiarach, zależnych od zamówienia klienta.

Branża budowlana słynie z opóźnień oraz jakościowych uchybień. Firma Agro-Sur jest natomiast znana z solidności i terminowości. Jaka jest recepta na sukces? 

Dobre planowanie i nadzór nad realizacją minimalizują przesunięcia terminów wykonania. Nasza recepta na sukces to przede wszystkim rzetelne przygotowanie oferty, wysoko postawiona poprzeczka jakościowa, terminowe przygotowanie produkcji, profesjonalny montaż i nadzór nad nim. Cały czas rozwijamy i doposażamy park maszynowy, co niewątpliwie pomaga nam w rzetelnym i terminowym wykonywaniu realizacji.
 
Firma Agro-Sur ma duże doświadczenie w budowie obiektów ogrodniczych. Najbardziej znane inwestycje to m.in. Ogród Marzeń w Swarzędzu, Centrum Ogrodnicze Daglezja w Zawierciu, Centrum Ogrodnicze Lila koło Wielunia, a także Ogród Kaszubski, BISKO Dom i Ogród, AGRO-PLUS w Nowym Dworze Gdańskim czy właśnie ukończony POAR w Złotoryi. Która z dotychczasowych inwestycji była najtrudniejsza?
Każde z wykonanych przez nas centrów ma swój odrębny charakter i klimat, różny był również stopień trudności na etapie projektowania i wykonawstwa. Najtrudniejszą inwestycją było Centrum Ogrodnicze Daglezja ze względu na wzmocnioną konstrukcję konieczną w trzeciej strefie śniegowej oraz czas inwestycji, która rozpoczęła się późną jesienią i trwała zimą. Ponadto centrum to było dobudowywane z dwóch stron do istniejącego i funkcjonującego już obiektu. Również Centrum Ogrodnicze Lila było dobudowywane do istniejącej placówki, co zawsze jest wyzwaniem budowlanym.

Agro-Sur sponsoruje wiele inicjatyw sportowych. Czy to konsekwencja Pana prywatnych zainteresowań i aktywnego spędzania wolnego czasu? 
Sponsorujemy młodych sportowców, m.in. zespół mikrusów hokeja na lodzie czy licealny zespół piłki koszykowej i ręcznej. Zarówno ja, jak i pracownicy firmy rozwijamy swoje pasje i aktywnie spędzamy wolny czas, uczestnicząc np. w biegach, zawodach pływackich, rozgrywkach piłkarskich czy górskich wycieczkach. Osobiście amatorsko uprawiam nordic walking i systematycznie uczestniczę w regionalnych i ogólnopolskich zawodach. Organizujemy również integracyjne spotkania naszego ponad 100-osobowego zespołu. Prawie 20-letnie doświadczenie naszej firmy oraz stale zmieniające się trendy mobilizują nas do ciągłego doskonalenia. Z opinii klientów, które nam przekazują wiemy, że podążamy właściwą drogą.

REKLAMA
Kronen reklama