Pogoda dla trawnika

Choć ostatnio aura wybitnie nie sprzyjała kategorii produktów do zakładania i pielęgnacji trawników, to „klimat” dla tej grupy asortymentowej jest bardzo sprzyjający – widać to było choćby w zamówieniach przedsezonowych, których wartość wyraźnie wzrosła

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Susze, z którymi mieliśmy do czynienia w Polsce w ostatnich latach, mocno zweryfikowały plany sprzedażowe w kategorii produktów do zakładania i pielęgnacji trawników. Ogólny trend, związany ze zmianą funkcji ogrodów, jest jednak dla tej grupy produktów bardzo pozytywny. – Przeznaczenie terenów wokół domów zmieniało się diametralnie. Od terenów porośniętych polną trawą z drzewami owocowymi i ogródkami warzywnymi, do pięknych ogrodów służących wyłącznie do odpoczynku i rekreacji, często zaprojektowanych przez profesjonalne firmy. Ten proces zmian świadomości klienta trwa do dzisiaj, co przekłada się na wzrosty sprzedaży produktów związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników – mówi Marcin Starościak, koordynator ds. handlowych sieci sprzedaży detalicznej PSB MRÓWKA.

Podobnie sytuację na rynku oceniają także producenci, w tym firmy o globalnej renomie, które od niedawna rozwijają w Polsce ofertę na rynku hobby. – Już od kilku lat można zauważyć rosnący popyt na mieszanki trawnikowe, a więc również na wszystkie produkty związane z pielęgnacją murawy, w związku z rosnącą popularnością trawników typowo rekreacyjnych. Współczesny konsument chce mieć w swoim ogrodzie miejsce do wypoczynku oraz do aktywnego spędzania czasu, a głównym elementem ogrodu staje się wytrzymały trawnik dobrej jakości – mówi Łukasz Maśkiewicz, kierownik marketingu w firmie DLF. Wzrosty zauważają także firmy, które mają szeroką ofertę zarówno nawozów do trawników, jak i mieszanek nasion traw. – Nawozy do trawników i mieszanki traw to kategorie produktów, których sprzedaż w ostatnich latach systematycznie rośnie. Wynika to w dużej mierze z faktu, że Polacy coraz chętniej przeznaczają część swojej działki czy ogrodu na zieloną strefę relaksu. Nie bez znaczenia jest również kwestia wygody – łatwość utrzymania w porównaniu z kwiatowymi rabatami czy warzywnikami powoduje, że trawniki stają się najbardziej popularną formą zagospodarowania ogrodowej przestrzeni. A to przekłada się bezpośrednio na sprzedaż nawozów i nasion traw – mówi Sabina Jasiukiewicz, menedżer ds. marketingu w firmie Bros.

Według badań firmy Rolimpex trawnik jest dla osób zakładających nowy ogród najważniejszy – stanowi co najmniej 70% powierzchni przeciętnego ogrodu w Polsce, a najistotniejsza dla klientów jest marka produktu, gwarantująca, że nasiona są dostosowane do polskich warunków klimatycznych, mają wysoką jakość, a rodzaj składników dobranych do mieszanki jest odpowiednio przemyślany pod kątem zastosowania.

 

Niewielkie wzrosty, ale dobry wynik

Jak bardzo te pozytywne czynniki widać w strukturze sprzedaży? – Oceniając ubiegłoroczną sprzedaż mieszanek trawnikowych oraz nawozów do trawników możemy stwierdzić, że niewielkie wzrosty sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego należy uznać za bardzo dobry wynik, z uwagi na niespotykaną suszę w ostatnich latach – komentuje Marcin Starościak. Producenci wiążą jednak z nowym sezonem duże nadzieje, już częściowo zrealizowane. – Wartość tegorocznych zamówień przedsezonowych w tej kategorii była zdecydowanie większa niż w ubiegłym roku i co ciekawe, są one o wiele szybciej realizowane. Ma to związek z korzystną pogodą w lutym – spowodowała ona, że hurtownie i centra ogrodnicze szybciej niż zazwyczaj przyjęły dostawy produktów związanych z pielęgnacją trawnika – wyjaśnia Sabina Jasiukiewicz.

 

Szybko i uniwersalnie

Jakie nowości wprowadzają na rynek producenci i które produkty rotują najlepiej? Co będzie motorem napędowym sprzedaży w tym sezonie? – Spośród naszej oferty największym zainteresowaniem cieszą się mieszanki gazonowe Quick Lawn. Jest to mieszanka doskonale nadająca się do szybkiego założenia nowego trawnika, a także do regeneracji zniszczonego po sezonie jesienno-zimowym – mówi Łukasz Maśkiewicz. – Nowością w naszym asortymencie jest z kolei specjalnie przygotowana mieszanka traw Universal Road, która idealnie nadaje się zarówno na trawniki przydomowe, jak i na tereny o ograniczonej możliwości pielęgnacji, takie jak pasy przydrogowe, hałdy, stanowiska piaszczyste czy miejsca z dużym nachyleniem terenu – dodaje.

Zarówno w kategorii mieszanek nasion traw, jak i nawozów do trawników coraz większą rolę odgrywa specjalizacja – z roku na rok coraz lepiej sprzedają się

nawozy pomagające w walce z określonym problemem np. mchem czy mieszanki nasion dostosowane do panujących na działce warunków i przyszłego sposobu użytkowania trawnika. Asortyment do zakładania i pielęgnacji trawników to także doskonała grupa produktów do zastosowania sprzedaży komplementarnej – na półce powinny się więc znaleźć nie tylko nasiona i odpowiednie nawozy, ale także podłoża, siatki przeciw kretom, nożyce do trawnika czy obrzeża ogrodowe.

REKLAMA
blank