Stabilny POND

POND to jedna z tych kategorii, która w obecnym sezonie może liczyć na wzrost sprzedaży. Odpowiednio dobrana oferta i fachowy personel decydują o sprzedaży tego asortymentu

Tekst: Natalia Dur

W kategorii POND panuje przekonanie o stabilizacji. Brak dynamiki sprzedaży jest obserwowany już od kilku lat i wiąże się z rosnącą liczbą dostawców na polski rynek, szczególnie jeśli chodzi o pokarmy dla ryb. Wiodący gracze, którzy mogą zaoferować szeroką gamę produktów POND, liczą w tym sezonie na zyski. – Miniony rok był w naszym przekonaniu bardzo udany, zwłaszcza jeśli mówimy o kategorii POND. Ten asortyment jest zdecydowanie w modzie. Obecny sezon powinien być równie dobry. Wskazuje na to bardzo duże zainteresowanie naszymi nowościami produktowymi, na które już w tej chwili jest sporo zamówień – mówi Albert Sobczak, Sales Manager w firmie Oase. W Polsce kategoria ta stale się rozwija, a jej sprzedaż uzależniona jest od wielu czynników.

Zawsze przygotowani
Centra ogrodnicze już na początku sezonu powinny postawić na sprzedażowe hity. Najlepiej rotującym asortymentem w tej kategorii jest pokarm dla ryb. – To wciąż dobrze sprzedające się produkty – potwierdza Izabela Janik, Marketing Manager w firmie TROPICAL. – W tym sezonie wychodząc naprzeciw potrzebom rynku poszerzyliśmy ofertę o dodatkową wersję opakowań pokarmu dla ryb. Są to wygodne i łatwe w transporcie worki o pojemnościach 5, 10 i 20 l – dodaje. Albert Sobczak zapytany o preferencje klientów odpowiada: – Od kilku lat rośnie zainteresowanie filtracją stawów kąpielowych, stanowiących alternatywę dla basenów. Wzrasta grupa klientów zainteresowanych ogrodowymi efektami wodnymi i wodospadami, niekoniecznie z oczkiem wodnym.


Eko na pierwszym planie

Dużą popularnością cieszą się nowe technologie, ułatwiające obsługę oczek wodnych. – Klientów interesuje rozdzielnia elektryczna z siecią WiFi, która umożliwia zarządzanie sprzętem w oczku wodnym lub innym sprzętem w ogrodzie za pomocą tabletu lub smartfona – wylicza Albert Sobczak. Wiele produktów z kategorii oczek wodnych jest już eko – m.in. środki stabilizujące parametry wody np. pH oraz środki wiążące składniki odżywcze w wodzie, np. fosforany. Powoli rośnie też segment ekopreparatów przeciwko glonom. –
Każdego roku do oferty wprowadzane są nowości, dotyczące zarówno funkcjonalności, jak i efektywności pracy urządzeń. Coraz większy nacisk kładzie się na ich bezobsługową eksploatację, a także na możliwość zarządzania nimi w sposób zdalny, z wykorzystaniem smartfona lub tabletu – mówi Katarzyna Łukowicz, specjalista ds. marketingu w firmie ADVISER. –
Jednocześnie klienci oczekują atrakcyjnej ceny, skuteczności działania, niezawodności i łatwości obsługi. Coraz istotniejszym czynnikiem staje się energooszczędność, dlatego Oase wprowadziło linię energooszczędnych pomp AquaMax Premium, dla których zużycie energii jest niższe o min. 30% w stosunku do podobnych urządzeń. W ofercie pojawiły się również urządzenia zasilane energią solarną np. pompy fontannowe Aquarius Solar, Pondo Solar w gamie produktów Pontec – dodaje.
blank
,,Nowoczesne nowości”
Wielu klientów oczekuje natychmiastowego efektu. Tymczasem eleganckie oczko wodne wymaga systematycznej pracy. Dlatego warto mieć w swojej ofercie nowoczesne produkty, które ułatwiają szereg prac. – Nowością w naszej firmie jest InScenio FM-Master Wlan. To rewolucyjny produkt do sterowania urządzeniami w ogrodzie – wszystko przy użyciu smartfona lub tabletu. Oświetlenie ogrodowe i pompy w oczku wodnym kontrolowane są bezpośrednio z telefonu lub tabletu według indywidualnych ustawień. Wystarczy ściągnąć aplikację na IOS lub Androida. Użytkownicy stawiają też na komfort. Bardziej niż cena zaczyna interesować ich jakość – wylicza Albert Sobczak. Bardzo ważny jest także profesjonalny i szybki serwis produktów, najlepiej u producenta, nie w firmie zewnętrznej. Dla klienta istotna jest też dostępność części zamiennych. Jeśli nie ma z tym problemów, produkt może działać o wiele dłużej, niż wynika to z okresu gwarancji. – Nowe produkty to również nowe możliwości aranżacyjne i techniczne, warto zatem pamiętać o stałym kontakcie z architektami zieleni, firmami projektowymi i wykonawczymi, tak, aby tworząc nowe koncepcje miały dostęp do jak najświeższych informacji i świadomość tych nowych możliwości. Do ogrodów i do kategorii POND coraz śmielej wkraczają inspiracje zaczerpnięte z nowoczesnej architektury i wzornictwa, uporządkowanie, prostota i minimalizm, coraz częściej wybierane są proste formy i szlachetne materiały, np. wylewki ze stali nierdzewnej, nowoczesne fontanny – mówi Bartłomiej Pawlak, specjalista ds. obsługi klienta w firmie ADVISER. – Warto tu również wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu wśród kupowanych produktów dominowały te odpowiadające za jakość wody w stawie, oczku wodnym, dziś zyskują na znaczeniu produkty bardziej „dekoracyjne” do wykorzystania wody jako elementu estetyki, do tworzenia obrazów wodnych, a także bardziej skomplikowane systemy filtracji np. do stawów kąpielowych – dodaje.

blank

Słabsi mogą odpaść
Jerzy Urbanowicz
właściciel firmy Happet

Większa konkurencja oznacza również spadające marże, co w dłuższej perspektywie może oznaczać wypadnięcie słabszych dostawców z rynku. Jednocześnie pokarm dla rybek to najbardziej dochodowy i najlepiej rotujący asortyment. Tymczasem produkty przeznaczone do zakładania oczek sprzedają się nieco gorzej.

Moda na eko trwa
Tomasz Fiszer
właściciel firmy Euronova Polska

Popyt w kategorii oczek wodnych silnie kształtują moda i trend na ekologię. Uwagę klientów przyciąga energooszczędność produktów, szczególnie pomp do wody. Bardzo dobrze sprzedają się produkty o niskim zużyciu energii, np. oświetlenie LED, pompy z energooszczędnymi silnikami czy produkty wykorzystujące energię z natury, czyli pompy solarne. Maleje zapotrzebowanie na produkty wykonane w starej technologii. Kategoria POND, jak żadna inna, wymaga także wykwalifikowanego personelu. Sprzedaż zależy głównie od umiejętności i wiedzy specjalistów pracujących w centrach ogrodniczych. Jeśli sklep dysponuje takimi pracownikami, sukces jest gwarantowany.

 
 

REKLAMA
SpogaGafa - Targi ogrodnicze