Very Peri – kolor roku 2022

Od ponad 20 lat firma Pantone ogłasza kolor, który jej zdaniem będzie wiodący w nadchodzącym roku. W 2022 Instytut Pantone postawił na przyjemny odcień niebieskiego, mocno wpadający w fiolet. Oficjalna nazwa tego koloru, który ma być wyrazem pomysłowości, kreatywności i nowej energii, to Very Peri. Warto wykorzystać tę barwę do promocji wybranych odmian roślin

Tekst: Andrzej Antoszczuk, właściciel sklepu ogrodniczego Sosenka

W poprzednich kilku latach, patrząc wstecz od 2021 roku, kolorami roku wg Pantone były: słoneczny odcień żółtego o nazwie Illuminating w duecie z szarym Ultimate Grey, błękitny Classic Blue, koralowy odcień o nazwie Living Coral i głęboki Ultra Violet.
Z kolei analitycy Shutterstocka – globalnej firmy specjalizującej się w sprzedaży zdjęć, filmów i muzyki, w której bazie można znaleźć ponad 300 mln zdjęć – przewidują, że rok 2022 będzie należał również do fioletu, podobnie jak rok 2018.
Taki kolor podobno daje poczucie luksusu i niewymuszonego szyku. Z jednej strony nie krzyczy, a z drugiej – intryguje i natychmiast przyciąga uwagę. Na analizach Shutterstocka opiera się też Instytut Pantone przy wyborze koloru, więc w przypadku Very Peri mamy do czynienia z kolejną wariacją na temat fioletu. „Żyjemy w czasach przemian. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, zmieniają się nasze poglądy i standardy. Intrygujący PANTONE 17-3938 Very Peri pomaga nam przyjąć ten zmieniony krajobraz możliwości, otwierając nas na nową wizję, kiedy życie pisze dla nas nowy scenariusz” – tak swój wybór tłumaczą eksperci z instytutu.

Jak wybiera się koloru roku?
Jest to niezwykle złożony proces, wymagający dogłębnej analizy i śledzenia trendów. Aby co roku dokonać wyboru eksperci do spraw kolorów Pantone z Pantone Color Institute™ (to tu normalizuje się kolory przy pomocy liczb, nadając im odpowiednie nazwy) przeczesują świat filmów, teledysków, sztuki, mody, kulinariów, nowinek w designie, podróży i interesujących miejsc w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych. W ten sposób od ponad 20 lat Pantone wywiera wpływ na decyzje zakupowe w wielu branżach.
Ubierając się w 2022 roku na fioletowo, wprowadzając odcienie fioletu do naszych mieszkań, a także do przestrzeni ogrodowej udowodnimy, że z najnowszymi trendami jesteśmy jak najbardziej na czasie.
Dotychczas moda na rośliny rządziła się swoimi prawami – nie tak dawno w ogrodach królowały trawy, a teraz także byliny. Na niektóre gatunki i odmiany moda przemija, a na inne nie. Generalnie odeszliśmy od obsadzania ogrodów samymi iglakami, a np. róże są ciągle modne.
Trendy ogrodnicze trafiają do nas z Zachodu – czy to z wystaw, takich jak doroczna Chelsea Flower Show czy Floriade, która kreuje trendy długofalowo, bo odbywa się co 10 lat. Aktualnie olbrzymią rolę w tym zakresie odgrywają też media społecznościowe.

Czy możemy wpływać na preferencje konsumentów?
Tak! Wspaniałym narzędziem do realizacji tego celu może być właśnie Pantone kolor roku. W ubiegłych latach mogliśmy zauważyć, że nie zawsze zaproponowany kolor był optymalny do wykorzystania w ogrodzie – dobrym przykładem jest szary i żółty z 2020 r. Żółty, choć bardzo popularny w przyrodzie, nie jest aż tak ekstrawagancki, żeby mógł się wyróżnić. W tym roku jest jednak inaczej. Odcień niebieskiego, mocno wpadający w fiolet to wspaniały kolor, w którym kwitnie wiele roślin ogrodowych. Lubią go konsumenci, chętnie też wykorzystują go projektanci ogrodów. Wystarczy więc drobna sugestia, aby konsumenci zechcieli wprowadzić przynajmniej trochę tego koloru do swoich ogrodów w ramach standardowych zakupów, ale też jako dodatkowy zakup z cyklu „must have” na ten sezon.
Międzynarodowa organizacja marketingowa Proven Winners, widząc zapewne szansę na jeszcze większe oddziaływanie na rynek konsumencki, co roku sugeruje, co będzie szczególnie „trendy” w nasadzeniach. Proven Winners zrzesza 16 firm na 5 kontynentach. Zajmuje się produkcją sadzonek jako materiału wyjściowego, promocją nowych odmian roślin, a także kreowaniem trendów w modzie ogrodowej. Plantpol Zaborze, jeden z założycieli europejskiej części tej organizacji, zapowiada także czynny udział w promowaniu koloru roku.
Tegoroczna wiosna zapowiada się ciekawie, tak jak nowy trend kolorystyczny w ogrodzie. Pantone Veri Peri to darmowe narzędzie, z którego każdy z nas może korzystać we własnym zakresie. Warto więc promować ten kolor, który pasuje do części sprzedawanych roślin już od początku wiosny, jako zdecydowany kontrast dla zimy. Zaczynając od marca mamy już bratki i rośliny cebulowe, którym niestraszne są wiosenne przymrozki, a nawet śnieg. Później sezon nabiera rozpędu i zaczynają zakwitać rododendrony, dalej cała gama kwiatów balkonowych i rabatowych, wczesne byliny, rośliny okrywowe, krzewy ozdobne, clematisy. Następnie – letnie byliny, późno kwitnące odmiany powojników i jesienne byliny. Naprawdę jest w czym wybierać, a do tego nic nie stoi na przeszkodzie, aby reklamować drzewka i krzewy dające pyszne owoce w modnym trendzie kolorystycznym.

REKLAMA
blank

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: