Winiarstwo coraz bardziej eko

O pierwszych na rynku ekologicznych drożdżach winiarskich i innych produktach do domowego przygotowywania wina, które są zgodne z aktualnymi trendami na rynku opowiedziała nam Katarzyna Pietrzak, Kierownik R&D Bio, Koordynator ds. Projektów Unijnych w firmie Browin

Rozmawia: Michał Gradowski

Czy w ostatnich kilku latach można było zauważyć wzrost zainteresowania konsumentów samodzielnym wytwarzaniem wina?
Zdecydowanie tak. Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się systematyczny i znaczny wzrost zainteresowania produktami służącymi do samodzielnego przygotowywania wina w domu. W grupie tych produktów są drożdże winiarskie, balony szklane i plastikowe pojemniki fermentacyjne oraz wiele innych akcesoriów, np. cukromierze. Trend ten jest związany z rosnącą świadomością społeczeństwa, że warto poświęcić czas, uwagę i nieco zasobów finansowych na zapewnienie sobie oraz rodzinie zdrowej, naturalnej żywności. Coraz więcej osób chce wiedzieć, co je lub pije, mieć wpływ na wybór składników czy choćby dodatków – i dotyczy to także spożywanego alkoholu. Zawarte w kupnym winie siarczyny wielu osobom psują przyjemność delektowania się trunkiem i mogą powodować alergie, szczególnie u astmatyków. Wino domowe można zrobić bez użycia tych dodatkowych stabilizatorów. A co najważniejsze, domowe wino to przyjemność tworzenia czegoś wyjątkowego, z wykorzystaniem owoców z własnego sadu czy ogrodu. Coraz częściej robi się wina ekologiczne, z surowców bez oprysków, a do tego stosuje się drożdże nadające pożądane aromaty i pozwalające szybko uzyskać odpowiedni procent alkoholu.

Jakie produkty z kategorii „Asortyment do winiarstwa” są najpopularniejsze na rynku? Czy w przypadku tej grupy asortymentowej możemy mówić o jakichś nowych, innowacyjnych produktach?
Najpopularniejsze produkty to przede wszystkim drożdże winiarskie, najczęściej uniwersalne, które są dedykowane do tworzenia zarówno białych, jak i czerwonych win. Coraz bogatsza oferta drożdży budzi rosnące zainteresowanie także bardziej wyspecjalizowanymi mieszankami drożdży z dobranymi pożywkami. Biotechnologia wciąż otwiera przed winiarzami nowe możliwości. Trzeba także wymienić pojemniki i rurki fermentacyjne, głównie z tworzywa sztucznego, szklane balony, galony, butelki.
Jak w każdej dziedzinie, także w winiarstwie stawia się na tworzenie innowacyjnych rozwiązań. Do takich innowacji należy zaliczyć balony PET, będące nietłukącą się alternatywą dla tradycyjnych szklanych balonów. Mają wszystkie niezbędne atesty (do nalewek i wina, do kiszenia) i klienci mogą mieć pewność, że robione w nich trunki i przetwory są bezpieczne.
W rodzinie drożdży pojawił się nowy szczep drożdży: Enovini RK30. Jego unikalną właściwością jest redukcja kwasowości wina do 30%, dzięki czemu domowy winiarz może zrobić wino z owoców o większej kwasowości, nie tracąc przy tym ich aromatu i barwy. Dla wielu surowców winiarskich w strefie klimatycznej jest to bardzo istotne udogodnienie.

Jakie czynniki są najważniejsze dla konsumentów szukających produktów do winiarstwa?
Do czynników najważniejszych z punktu widzenia winiarskich hobbystów, zwłaszcza tych, którzy dopiero zaczynają tę przygodę, należą:
Prostota użycia – klienci preferują proste rozwiązania – typu all in one – nie wymagające dużego zaangażowania, np. gotowe zestawy winiarskie zawierające wszystkie niezbędne akcesoria, drożdże z pożywką w jednej saszetce.
Uniwersalność – czyli rozwiązania pozwalające tworzyć wina różnego rodzaju, np. drożdże do wszystkich rodzajów owoców, słoiki wielofunkcyjne, w których można kisić, fermentować wino i nastawić nalewkę.
Sprytne rozwiązania – np. rurki kątowe umożliwiające ustawianie pojemników fermentacyjnych jeden na drugim, co pozwala lepiej wykorzystać miejsce w małych mieszkaniach czy piwniczkach.
Ekologia – winiarze coraz chętniej kupują ekologiczne owoce lub korzystają z plonów swoich działek. Wprowadzone w tym roku ekologiczne drożdże – pierwsze na rynku, są celną odpowiedzią na potrzeby konsumentów, dla których właśnie kwestie ekologiczne i prozdrowotne mają istotne znaczenie.

Jakie elementy wsparcia sprzedaży przygotowali Państwo dla sklepów i centrów ogrodniczych?
BROWIN wspiera dystrybutorów i hurtownie, w tym ogrodnicze, udostępniając materiały merytoryczne i marketingowe, zarówno w formie elektronicznej, jak i tradycyjnej, np. ulotki informacyjne, ekspozytory czy banery. Nasi eksperci zawsze są gotowi do wsparcia sprzedawców (a więc docelowo także ich klientów) swoją wiedzą i doświadczeniem. Stawiamy na ciągły transfer wiedzy, rozwijanie kompetencji, kreatywności i na dostępność materiałów, m.in. poprzez naszą stronę internetową. Opisy, instrukcje, przepisy, aplikacje, artykuły, książki i inne publikacje mają służyć zdobyciu możliwie pełnej wiedzy o produktach oraz zapewniać konkretne korzyści zarówno użytkownikom, jak i doradcom klienta docelowego. Zawsze jesteśmy gotowi reagować na bieżące potrzeby naszych partnerów i zaproponować rozwiązania adekwatne także do niestandardowych oczekiwań.

REKLAMA
Kronen reklama