Michał Sutkowski Szkółka Sutkowscy

Wywiad numeru: Michał Sutkowski „Rośliny – towar luksusowy”

Kilka ostatnich lat bardzo dosadnie pokazało nam, że niczego nie możemy być pewni, że niczego nie da się przewidzieć. Dlatego musimy mocno skupić się na rozwijaniu kontaktów na naszym wewnętrznym rynku i promowaniu zieleni wśród odbiorców detalicznych. Od wielu lat umacnianie współpracy z polskimi centrami ogrodniczymi stało się dla nas jednym z głównych celów naszej działalności – mówi Michał Sutkowski, właściciel Szkółki Sutkowscy

Rozmawia: Michał Gradowski

Późna wiosna nie była korzystna dla ogrodniczego handlu detalicznego. Jak wyglądała sytuacja na rynku z perspektywy producentów roślin? 

Jako producenci roślin nie odczuliśmy niekorzystnej sytuacji. Późna wiosna spowodowała przesunięcie sezonu, jednakże wegetacja roślin także rozpoczęła się z opóźnieniem, co wydłużyło czas kopania roślin z gruntu. Klienci, którzy mieli zaplanowane inwestycje w ogrodzie, kupili rośliny w późniejszym terminie. Tak naprawdę tylko produkcja gruntowa mogła odczuć chwilowe opóźnienia sprzedaży z początkiem wiosny, jednakże bilans wiosenny wyszedł na plus.

Na rynku można spotkać się z opiniami o spadku zainteresowania tują Szmaragd. Czy rzeczywiście z perspektywy wiodącego producenta tej odmiany widać taki spadek?

Nie odczuliśmy spadku zainteresowania thują Smaragd. Dalej jest ona najpopularniejszą rośliną wykorzystywaną do zakładania żywopłotów w ogrodach. Jest wygodną odmianą, praktycznie nie wymaga cięcia i zachowuje zimozielony kolor przez cały rok, rośnie szybko, nie sprawia większych problemów w uprawie i pielęgnacji, dlatego klienci chętnie wybierają tę odmianę do swoich ogrodów. Oczywiście spotykamy się z takimi głosami, że zapotrzebowanie na Smaragda słabnie, że przeminęła moda – jednak nie idzie to w parze ze spadkiem jej popularności. Bez wątpienia jest to jedna z najpopularniejszych roślin w naszych ogrodach, przez co wielu osobom się opatrzyła i stąd ta niechęć do niej, natomiast nie zapominajmy o jej atutach. Niewątpliwie jest to jedna z tańszych i „szybszych”  propozycji na „zieloną ścianę” i póki co jest bezkonkurencyjna w tej kategorii. Dla niektórych jest nudna, dla nas – pewna i bezpieczna. Jako producenci widzimy dobre wyniki sprzedażowe w przypadku tej odmiany, ale także każdy z nas w życiu codziennym widzi nieprzerwaną popularność Smaragda – bez problemu na co dzień można zauważyć, że w dalszym ciągu nowe ogrody czy nowe inwestycje deweloperskie są na bieżąco obsadzane thują Smaragd.

Co jest obecnie największym wyzwaniem dla polskich szkółek? Inflacja, trudności z pozyskaniem pracowników, rozchwiane kursy walut czy może jeszcze coś innego? 

Branża szkółkarska boryka się z takimi samymi problemami jak większość sektorów gospodarki. Przez inflację, która napędzała wzrost cen, klienci decydowali się na zakup mniejszych egzemplarzy, bo mniejsze rośliny są oczywiście tańsze. Rośliny stały się po części towarem luksusowym, jednak na tyle istotnym w życiu przeciętnego człowieka, że nie chce on z nich całkowicie rezygnować. Wzrost cen związanych z produkcją roślin, koszty utrzymania szkółki rosną, co także sprawia wiele trudności w dzisiejszej działalności szkółkarskiej.

Istotnym problemem, z którym boryka się nasza szkółka, ale chyba też zdecydowana większość polskich szkółek, są kwestie kadrowe. Brak możliwości przyjazdu pracowników sezonowych z Ukrainy, głównie mężczyzn, spowodował, że zaczęliśmy poszukiwać i rekrutować pracowników z innych państw Europy, a także z Dalekiego Wschodu.

Jakie trendy można obecnie zauważyć na rynku? Które gatunki i odmiany zyskują na popularności?

Tak jak w poprzednim sezonie odnotowaliśmy wzrost sprzedaży hortensji, która pięknie prezentuje się z ozdobnymi trawami. Coraz więcej klientów decyduje się na zakup drzewka Bonsai, które bardzo efektywnie ozdobi ogród, balkon czy taras. No i oczywiście thuja Smaragd, która cieszy się niezmienną popularnością. Mocnym trendem zaczynają być również drzewa liściaste o wąskim kolumnowym pokroju, do pojedynczej ekspozycji w ogrodzie.

Jak kształtowała się w tym sezonie Państwa współpraca z centrami ogrodniczymi?

Współpraca z centrami ogrodniczymi rozwija się doskonale. Klienci szukają roślin o bardzo dobrej jakości, które u nas znajdą. Jesteśmy elastyczni i dostosowujemy naszą ofertę do potrzeb klientów. To właśnie nasi klienci inspirują nas do dalszej, wytężonej pracy. Od wielu lat umacnianie współpracy z polskimi centrami ogrodniczymi stało się dla nas jednym z głównych celów naszej działalności.

Czy trudna sytuacja niektórych samorządów przekłada się na ograniczanie inwestycji w zieleń miejską czy przydrogową?

Miasta odchodzą od tzw. „betonozy” i realizują coraz większe inwestycje w zieleń miejską, nie zauważyliśmy, żeby samorządy ograniczały inwestycje na ten cel, wręcz przeciwnie. Powstają nowe parki, skwery, zieleńce. Są to inwestycje, które się opłacają, nie tylko ozdabiają i upiększają miasta, ale – co najważniejsze – produkują tlen oraz poprawiają warunki klimatyczne. Myślę, że samo społeczeństwo oczekuje od samorządów zwiększania inwestycji związanych z zielenią miejską, gdyż coraz bardziej zaczyna się doceniać „zielone miasta”. Dodatkowo można oczekiwać, że to będzie dobry rok współpracy w ramach nasadzeń publicznych, gdyż we wrześniu odbędą się wybory parlamentarne, a następnie, wiosną – wybory samorządowe. Samorządy będą starały się zjednać sobie wyborców, również przez poprawę stanu zieleni publicznej.

Jak trudna sytuacja na rynku budowlanym przekłada się na popyt ze strony firm projektujących i wykonujących ogrody?

Klienci, którzy kupują mieszkanie coraz częściej przywiązują wagę do obecności zieleni na osiedlach. Z kolei ci, którzy budują domy coraz chętniej korzystają z usług firm projektujących i wykonujących ogrody. Z roku na rok obserwujemy, że w naszej szkółce jest coraz więcej klientów, którzy korzystają z usługi profesjonalnego zakładania ogrodu i odwiedzają nas już z gotowym projektem wymarzonego terenu zieleni. Choć korzystanie z usług profesjonalistów wiąże się niekiedy z dużymi kosztami, to w wielu przypadkach pozwala jednak zaoszczędzić, gdyż firmy projektujące i wykonujące ogrody pomogą klientom uniknąć wielu kosztownych wpadek i pomyłek towarzyszących zakładaniu ogrodów.

Jakich zmian na rynku szkółkarskim możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

To jest bardzo trudne pytanie, na które ciężko odpowiedzieć. Kilka ostatnich lat bardzo dosadnie pokazało nam, że niczego nie możemy być pewni, ani niczego nie da się przewidzieć. Niewątpliwie największą niewiadomą jest wojna w Ukrainie, ciężko przewidzieć kiedy nastąpi jej koniec i jak on wpłynie na sytuację na rynku szkółkarskim. Chętnie wrócilibyśmy do sytuacji sprzed wojny, gdy zarówno współpraca polsko-rosyjska oraz współpraca polsko-ukraińska układały się bardzo dobrze, dodatkowo polska gospodarka była mocno wspomagana przez pracowników zza wschodniej granicy. Jednakże na powrót do takich układów na razie nie ma co liczyć. Dlatego musimy mocno skupić się na rozwijaniu kontaktów na naszym wewnętrznym rynku, promowaniu zieleni wśród odbiorców detalicznych.

REKLAMA
blank