Centrum Ogrodnicze Eldorado powstało 3 lata temu w Koszalinie i chociaż klienci znajdą w nim pełen asortyment produktów ogrodniczych, to jego niewątpliwą siłą jest dział florystyczny. O ofercie dopasowanej do potrzeb klientów z Haliną Kołacz, kierownikiem placówki rozmawia: Agnieszka Idziak
Wchodzących do Centrum Ogrodniczego Eldorado wita bogactwo i różnorodność kompozycji florystycznych. Następnie na ogólny efekt ‘wow’ wpływa szeroka oferta decoru, a atmosfera panująca w placówce potwierdza, że to miejsce wyjątkowe. Eldorado zajmuje powierzchnię 2 tys. m² i jest największym tego rodzaju obiektem w Koszalinie, a klientów tu nie brakuje. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu?
Już wchodząc do Państwa centrum od razu poczułam, że tętni ono pozytywną energią. Jesteście jeszcze młodzi na rynku, ale już zdobyliście uznanie klientów. Jak zaczęła się ta przygoda?
Branża ogrodnicza jest naszą pasją, stworzyliśmy miejsce, w którym klienci zrobią kompleksowe zakupy. Na placu zewnętrznym sprzedajemy rośliny rabatowe, byliny, iglaki, drzewa oraz krzewy. Halę mamy podzieloną na dwie części, w pierwszej klienci znajdą m.in. nasiona, artykuły florystyczne, doniczki, środki ochrony roślin, nawozy płynne, jak i sztuczne kwiaty. W drugiej części znajdują się narzędzia ogrodnicze, nawozy sypkie, donice ceramiczne i plastikowe, znicze, tkaniny i folie ogrodnicze. Oferta jest u nas niezwykle szeroka, ale to nie jest element, który nas wyróżnia na rynku. Chcemy, aby centrum było kojarzone z najlepszą i najbardziej zróżnicowaną ofertą kwiatów doniczkowych oraz sztucznych, jak i kompozycji florystycznych. Naszą główną siłą jest kwiaciarnia i profesjonalny dział florystyczny. Właściciele tego miejsca – Jolanta i Mirosław Micykowie – mają jasno określoną koncepcję i konsekwentnie ją realizują. Kwiaty to ich pasja i praca zarazem. Dlatego chcemy inspirować i zarażać ogrodniczym hobby wszystkich, którzy nas odwiedzają. Regularnie dostarczamy kompozycje kwiatowe do biur, urzędów, restauracji i hoteli, dbamy o wystrój kościołów w czasie ślubów, artystycznie pakujemy prezenty. Staramy się wyprzedzać oczekiwania naszych klientów, rozmawiać z nimi i poznawać ich potrzeby, dzięki temu możemy lepiej dostosować ofertę.
Widzę u Państwa tłum klientów, przy kasie kolejki. Co decyduje o sukcesie Centrum Ogrodniczego Eldorado?
Informacje o centrum najczęściej rozchodzą się „pocztą pantoflową”. Duże grono naszych klientów chętnie o nas opowiada i dzięki temu zyskujemy nowych nabywców. Nasz sukces to w dużej mierze ich zasługa. Miło włączyć komputer rozpoczynając pracę i przeczytać, że ktoś jest zadowolony z zakupów u nas zrobionych i poleci nas znajomym. Uważam, że udała nam się niezwykła rzecz. Stworzyliśmy centrum, które jest miejscem wymiany pozytywnej energii, opinii, różnego rodzaju porad, a jego siłą przede wszystkim jest zespół wykwalifikowanych pracowników. Firma to konkretni ludzie, bardzo cenię współpracę z Hanną Kowalczyk, zastępcą kierownika centrum, która ukończyła studia ogrodnicze i ma ogromną wiedzę i doświadczenie. Ważna jest również ilość i jakość asortymentu, jaki proponujemy klientom. Dbamy o to, aby dostawali oni produkt z najwyższej półki.
Na jakie działania marketingowe stawiacie?
Dużą wagę przywiązujemy do facebooka i naszej strony internetowej. Na niej z wyprzedzeniem umieszczamy informacje o nowych produktach w ofercie. Regularnie zamieszczamy też filmy pokazujące, co u nas nowego i co wprowadzamy do oferty na kanale YouTube. W regionalnej telewizji udzielamy porad o tym, jak samodzielnie zrobić bukiet. Bierzemy również udział w Eko Targach, które odbywają się od wiosny do jesieni w Koszalinie. Staramy się działać bardzo szeroko. Cały czas obserwujemy, co dzieje się na rynku, wprowadzamy nowości oraz dbamy o reklamę placówki. Każdego miesiąca na kilka wybranych produktów mamy specjalne promocje cenowe, a w centrum znajduje się kącik przecen.
Stawiamy na zróżnicowane działania. Trzeba zrobić wszystko, by przyciągnąć konsumentów. Kondycja centrum zależy w znacznej mierze od naszego zaangażowania i pomysłowości.
Jakie są oczekiwania klienta, robiącego zakupy w centrum ogrodniczym?
Konsument oczekuje przede wszystkim pomocy, rozwiązania problemu, z jakim przychodzi. Dla coraz większej grupy osób ogrodnictwo jest prawdziwą pasją, hobby, na które poświęcają bardzo dużo czasu i energii. Odwiedzają miejsca, w których zostaną im udzielone profesjonalne porady. Ważna jest dla nich także ogólna atmosfera, jaka panuje w centrum oraz podejście pracowników do wykonywanej pracy. Klienci bardzo często porównują również ceny asortymentu w innych miejscach, jednak przeważnie do nas wracają, ponieważ dla nich równie ważna jak ona jest wiedza sprzedawcy.