Jak urządzić kącik zoologiczny

Tekst: Paulina Wasiluk

 

Komfort korzystania z kącika zoologicznego zależy w ogromnym stopniu od funkcjonalnego wykorzystania jego powierzchni oraz przemyślanego zagospodarowania miejsca, którym dysponujemy. Dlatego już na etapie projektowania powinniśmy zdecydować, jakie elementy znajdą się w tym dziale, a z czego lepiej zrezygnować.

 

Profesjonalne regały w dobrym miejscu

 

Na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, organizując kącik zoologiczny? Przede wszystkim na miejsce, w którym będzie się on znajdował. W zależności od powierzchni centrum ogrodniczego oraz jego specyfiki kącik zoologiczny może składać się z kilku regałów umieszczonych blisko siebie lub kilkunastu, tworzących ciąg złożony z poszczególnych, odrębnych działów zoologicznych. – Ponadto należy pamiętać, iż kącik zoologiczny, będący uzupełnieniem i poszerzeniem asortymentu ogrodniczego, powinien być usytuowany w centralnej części sklepu, jeżeli jest to możliwe, np. niedaleko wejścia do placówki – podkreśla Mariusz Popławski, sprzedawca z Centrum Ogrodniczego Zielony Świat. – Jednakże nie zapominajmy o tym, iż powinien wyróżniać się spośród innych działów – dodaje.
Ustawienie regałów, szafek czy półek nie pozostaje bez znaczenia. Wybierając odpowiednie meble, należy wziąć pod uwagę to, jakie produkty zoologiczne będą się na nich znajdowały. I choć nie wszyscy właściciele centrów ogrodniczych mają tego świadomość, na rynku istnieje kilka firm specjalizujących się w budowie mebli do sklepów zoologicznych. – W naszej ofercie można znaleźć zwykłe regały, woliery, a także specjalistyczne szafki akwarystyczne czy terrarystyczne – tłumaczy Antoni Wojtczak, właściciel firmy Tolo z Warszawy. – Ten rodzaj wyposażenia jest nie tylko bardzo praktyczny, ale też przyciąga wzrok klientów – dodaje. Jeśli zdecydujemy się wprowadzić żywe zwierzęta do centrum ogrodniczego, warto umieścić w placówce profesjonalny regał. Zdaniem wielu sprzedawców ze sklepów zoologicznych zwierzęta trzymane w kilku klatkach wyglądają bardzo nieestetycznie. – Ciężko również zlikwidować ich zapach, a w wolierze usuwany jest on przez dodatkową wentylację – kontynuuje Antoni Wojtczak. – Do tego miłośnicy zwierząt przyznają, że trzymane w takich warunkach gryzonie i ptaki mają wygodne warunki bytowania – dodaje.

 

Szeroka gama produktów

 

Jeżeli właściciel centrum ogrodniczego ma już za sobą wybór miejsca oraz ustawienie poszczególnych mebli tworzących kącik zoologiczny, czas najwyższy skupić się na doborze asortymentu. Warto tu kierować się zasadą kompletności. Innymi słowy, chodzi o to, aby w jednym miejscu zgromadzić możliwie pełny asortyment zoologiczny, ale w różnej ilości. Tym bardziej że istnieje grupa produktów, które sprzedają się lepiej niż inne.
Zdaniem Bogdana Wierzowieckiego, sprzedawcy z gdyńskiego centrum ogrodniczego, produktami najszybciej rotującymi są karmy dla psów i kotów. – 80 proc. naszych klientów posiada zwierzęta domowe i przy okazji zakupów ogrodniczych również zaopatrują się w karmy dla swych pupili – wyjaśnia. Opinię tę podziela sprzedawca z Centrum Ogrodniczego Jucca w Tarnowie Podgórnym: – W naszej placówce bardzo dobrze sprzedają się pokarmy dla zwierząt, szczególnie dla psów, kotów, gryzoni i ptaków. Oprócz karm w centrum ogrodniczym nie powinno zabraknąć również najważniejszych akcesoriów dla zwierząt. – Klienci najczęściej zaopatrują się w miski, legowiska, smycze, obroże, zabawki oraz produkty z szeroko rozumianej kategorii „pielęgnacja i higiena” – wylicza Mirosław Buczkowski z olsztyńskiego centrum ogrodniczego.

 

Sposób na produkty zoologiczne

 

Urządzając kącik zoologiczny, należy wziąć pod uwagę właściwą aranżację ekspozycji, gdyż jest to czynnik, który w wielu sytuacjach decyduje o wyborze poszczególnych produktów. Zatem regularne zmiany w ułożeniu asortymentu, różnorodność aranżacji tycząca się zarówno kolorystyki, jak i stylistyki to czynniki, od których zależy sukces sprzedaży. – Mówię tu o niekonwencjonalnych i oryginalnych rozwiązaniach charakterystycznych dla danego centrum ogrodniczego – zapewnia Magdalena Brzoza, sprzedawca z Centrum Ogrodniczego Zielony Raj. – Zdarza się, że wystarczy tylko w odpowiedni sposób zestawić dwa lub trzy produkty z tej samej bądź zbliżonej kategorii. Innym razem aranżacja kącika zoologicznego wymaga głębszego zaangażowania, cierpliwości oraz innowacyjnych rozwiązań. A wszystko po to, aby klient nigdy nie poczuł się znudzony – podsumowuje.

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: