Każdy sezon ogrodniczy przynosi ze sobą wiele zmian. Producenci i dystrybutorzy prezentują ofertę, w ramach której znajdują się nie tylko nowości produktowe, ale również materiały wspierające sprzedaż i jasno określone standardy ekspozycyjne. Co z myślą o centrach ogrodniczych przygotowała firma Intermag?
Tekst: Ilona Rosiak
Zadbana ekspozycja produktów w szczycie sezonu stanowi nie lada wyzwanie. Trudno wówczas zapanować nad cotygodniowymi dostawami i najliczniejszą w roku grupą absorbujących klientów. Często pracownicy poszczególnych działów, podobnie jak profesjonalni merchandiserzy, porządkują półki po godzinach pracy, aby następnego dnia wszystko było na swoim miejscu. Najwięcej obowiązków w tym okresie mają opiekunowie działu z nawozami – najszerzej reprezentowanej w centrach i sklepach ogrodniczych grupy produktów. Producenci, chcąc wesprzeć swoich klientów, wysyłają w teren przedstawicieli handlowych, którzy zgodnie ze standardami ekspozycyjnymi uzupełniają braki towarowe na półkach. Jak teorię realizuje w praktyce firma Intermag?
Jasne reguły
Pierwszym miejscem sprzedaży nawozów jest półka, czyli tzw. permanent placement, na której produkty powinny być zblokowane i uszeregowane według kryterium marki. W obrębie marki zaś producenci zalecają pogrupowanie asortymentu kolejno według przeznaczenia dla poszczególnych roślin i wielkości opakowania. – Zależy nam, aby klient, szukając nawozu dla konkretnej grupy roślin ozdobnych, z łatwością go odnalazł, a przy okazji miał możliwość wyboru wielkości opakowania – mówi Krystian Kowalski, specjalista ds. sprzedaży firmy Intermag.
Dodatkowe miejsca sprzedaży, tzw. second placement, stanowią równie ważny punkt strategii, mającej na celu zwiększenie rotacji danej grupy produktów. Doskonałym sposobem na realizację tego założenia będzie wykorzystanie firmowych ekspozytorów i stojaków, które umiejscowione na szczycie regału zagospodarują gorące miejsce sprzedaży. – Warto jednak pamiętać, aby ten rodzaj ekspozycji był jak najbardziej dynamiczny – podkreśla Krystian Kowalski. – Antyreklamą jest zakurzony ekspozytor z nieuzupełnionym asortymentem – dodaje.
Warto wspomnieć także o innych sposobach zwrócenia uwagi na konkretną grupę produktów. Firma Intermag poleca w tym celu zastosowanie materiałów POS, takich jak plakaty i banery oraz reklamy zewnętrzne (np. flagi firmowe). – Dbamy też o wizerunek marki w mediach konsumenckich i branżowych – stwierdza Krystian Kowalski.
Harmonia i zróżnicowanie
Podstawowymi wyróżnikami każdej marki są kolor i kształt opakowania. To właśnie wygląd opakowania warunkuje postrzeganie produktu i pozycjonuje go na półce. Cała seria nawozów Floramix utrzymana jest w jasnożółtej tonacji, połączonej z kolorem czerwonym i zielonym. Poręczne butelki z dozownikiem, worki w różnych wielkościach i praktyczne wiaderka z uchwytem to wybór, jaki firma oferuje konsumentom o rozmaitych potrzebach.
W 2011 roku Intermag stawia na nowe opakowania. – Zmienimy szatę graficzną opakowań wiader, wprowadzając zielone pokrywy dla wszystkich granulatów w ten sposób konfekcjonowanych a dodam, że ten rodzaj opakowania wyróżnia nas spośród innych producentów – wyjaśnia Krystian Kowalski. Pierwsze w tym roku pojawią się opakowania nawozów do roślin kwasolubnych (1 kg), hortensji niebieskiej (1 kg), zielonego trawnika bez mchu (1 kg), Hortiform Skalniak (1 kg), a także wapna (4 kg). W tym sezonie dostępne będą również bardzo wygodne produkty płynne w postaci chmurek nawozowych do bezpośredniego użycia – bez rozcieńczania. Ich zaletą jest obecność aplikatora-opryskiwacza. Stosowanie ich ma dodatkową zaletę – produkty te oczyszczają powierzchnię liści z kurzu, który blokuje naturalną wymianę gazową roślin. Skuteczność nawozów stosowanych nalistnie jest bardzo wysoka, a efekt niemal natychmiastowy, co zachęca nabywców do ponownego zakupu.