Jesienno-zimowe porządki stają się ważnym punktem kalendarza prac ogrodowych. W związku z tym klienci centrów ogrodniczych poszukują wysokiej jakości sprzętu zmechanizowanego oraz narzędzi ręcznych umożliwiających komfortowe przeprowadzenie wszystkich jesienno-zimowych zabiegów pielęgnacyjnych
Tekst: Marcin Fajerski
Popyt na narzędzia ręczne i sprzęt zmechanizowany w okresie jesienno-zimowym zdecydowanie wyprzedza zapotrzebowanie na ten asortyment w pierwszych miesiącach wiosennych. Dzięki inwestycjom producentów w marketing i zapewnieniu detalistom niezbędnych materiałów wspierających sprzedaż, konsumenci decydują się na zakup ergonomicznych i estetycznie wyglądających narzędzi tnących oraz urządzeń ułatwiających przeprowadzenie jesienno-zimowych prac porządkowych. – Coraz więcej właścicieli ogrodów, chcąc zatroszczyć się o przydomową zieleń, kupuje wysokiej jakości narzędzia i sprzęt do jesienno-zimowych porządków – potwierdza Krzysztof Jaroszewski, pracownik jeleniogórskiego centrum ogrodniczego. – Osoby te doskonale zdają sobie sprawę z tego, że uprzątnięcie liści pozwala m.in. zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób roślin, przycięcie krzewów jesienią umożliwia łatwiejsze ich formowanie wiosną, a rozdrobnione gałęzie doskonale sprawdzają się jako opał. Korzyści jest o wiele więcej – konkluduje.
Wyraźna tendencja zwyżkowa towarzysząca sprzedaży narzędzi i sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę pozwala producentom na sukcesywne rozszerzanie oferty, dlatego podaż na tym rynku wzrasta z każdym rokiem. Dzięki temu zdecydowana większość klientów odwiedzających centra ogrodnicze może znaleźć produkty odpowiadające ich konkretnym potrzebom.
Nadal na plusie
Wolumen sprzedaży sekatorów, nożyc do gałęzi, różnego rodzaju grabi, łopat do odśnieżania i innych narzędzi ręcznych na jesień i zimę od kilku lat utrzymuje się na stałym, lecz bardzo wysokim poziomie. Zmieniły się jednak przyzwyczajenia konsumentów decydujących się na zakup tych produktów. – Coraz częściej właściciele ogrodów wybierają droższe i markowe narzędzia do prac w ogrodzie – zauważa Grzegorz Pintal, właściciel Centrum Ogrodniczego Plant-Garden w Gorzowie Wielkopolskim. – Atrakcyjna cena nie odgrywa tu już tak znaczącej roli, jak wysoka jakość produktu, jego trwałość i komfort pracy – zaznacza.
Sprawia to, że sprzedaż jesienno-zimowego asortymentu narzędziowego staje się naprawdę opłacalna w tradycyjnych placówkach handlowych, dzięki czemu mogą one skutecznie konkurować ze sklepami sieciowymi. Tomasz Orszul, menadżer Centrum Ogrodniczego Szarotka w Bielsku-Białej, mówi: – Klienci poszukujący narzędzi tnących oraz służących do odśnieżania zwracają się właśnie do placówek ogrodniczych, wiedzą bowiem, że oprócz produktów wysokiej jakości oferujemy sprzęt, którego nie znajdą w dużych sieciach detalicznych – puentuje.
Warto dodać, że od kilku lat regularnie wzrasta sprzedaż narzędzi wielofunkcyjnych, które kupują klienci o zasobniejszym portfelu, świadomi innowacyjności tych pozycji asortymentowych.
Technologiczny boom
Wzrost liczby domków jednorodzinnych z ogrodem oraz dążenie konsumentów do wygody sprawiają, że rynek sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę rozwija się bardzo dynamicznie. – Coraz większe znaczenie komfortu pracy i oszczędność czasu powodują, że wiele osób decyduje się na zakup pilarek, odkurzaczy do liści i odśnieżarek. Znacznie ułatwiają one bowiem utrzymanie porządku i skracają czas pracy w ogrodach o powierzchni powyżej 200 m2 – mówi Tomasz Szymczak, właściciel Centrum Ogrodniczego Exo-Flora w Łodzi.
Ponadto, jak się okazuje, ciągle zwiększa się grupa klientów poszukujących odśnieżarek; odkurzaczy i dmuchaw do liści, rozdrabniarek i rębarek do gałęzi oraz pilarek i pił spalinowych. – W segmencie sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę obserwujemy ciągły i dynamiczny wzrost sprzedaży – odnotowuje Tomasz Orszul. – Na pewno wiąże się to z kompleksowością oferty i szerokim wyborem produktów dobrej jakości. Gwarantem wysokiej rotacji sprzętu zmechanizowanego w okresie jesienno-zimowym jest również profesjonalne doradztwo, a także możliwość serwisowania zakupionych towarów – nadmienia.
Obecnie zdecydowana większość detalistów jest zdania, że serwis to podstawowy warunek efektywnej sprzedaży sprzętu zmechanizowanego i najskuteczniejsze narzędzie konkurowania placówek tradycyjnych z sieciowymi. Tomasz Szymczak potwierdza: – Od kiedy zapewniliśmy klientom serwis sprzętu zmechanizowanego, sprzedaż tego asortymentu zaczęła wzrastać. Obecnie produkty te generują znaczną część dochodów placówki, zatem jeśli centrum ogrodnicze ma możliwość zaoferowania kupującym rozszerzonego wyboru pilarek, rębarek i odśnieżarek, powinno skorzystać z tej szansy na poprawienie prosperity biznesu w okresie jesienno-zimowym – reasumuje.
Co z tą pogodą?
Część detalistów wycofuje się ze sprzedaży sprzętu zmechanizowanego w okresie jesienno-zimowym, argumentując swoją decyzję zmiennością pogody i niemożnością precyzyjnego określenia zapotrzebowania na ten asortyment. Tymczasem okazuje się, że w okresie 2-3 lat zamówiony towar niemal zawsze schodzi z magazynu. Krzysztof Jaroszewski mówi: – Jeśli chodzi o sprzedaż narzędzi i sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę, pogoda nie ma znaczącego wpływu na występowanie zwiększonego popytu na te produkty. Obecnie bowiem coraz więcej klientów zdaje sobie sprawę i pamięta o jesiennych porządkach w ogrodzie oraz o obowiązku odśnieżania.
Co znamienne, największy udział w jesienno-zimowej sprzedaży sprzętu zmechanizowanego (według wyników ankiety „Biznesu Ogrodniczego”) mają właśnie odśnieżarki. Sprzedaż tych produktów odznacza się najlepszą dynamiką wzrostu, mimo iż ich rotacja w znacznej mierze uzależniona jest od opadów śniegu. Warto zatem rozważyć wprowadzenie odśnieżarek do jesienno-zimowej oferty placówki, szczególnie w południowych regionach Polski, gdzie opady często przekraczają 30 cm. Na pewno warto zatowarować centrum ogrodnicze w pilarki, rębarki i rozdrabniarki, bo sprzedają się one przez cały okres jesienno-zimowy, począwszy od września. Klienci poszukują również odkurzaczy i dmuchaw do liści.
Perspektywa rozwoju
Prognozy dla rynku narzędzi ręcznych i sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę są bardzo optymistyczne. Dbałość konsumentów o ogrody już przekłada się na dobrą sprzedaż markowych narzędzi ręcznych, a dążenie do minimalizacji wysiłków związanych z pielęgnacją zieleni korzystnie stymuluje popyt zarówno na sprzęty tnące, jak i służące do porządkowania przydomowej przestrzeni wypoczynku.
Poprawia się również sytuacja na rynku kredytów mieszkaniowych – to dobra wiadomość dla sprzedających narzędzia i sprzęt zmechanizowany na jesień oraz zimę. Już w pierwszej połowie 2011 roku, w ramach programu „Rodzina na Swoim”, udzielono niemal 27,5 tys. kredytów, co w stosunku do roku ubiegłego oznacza wzrost o 54 proc. Co prawda mniej niż co piąty kredyt (19 proc.) przeznaczany był na budowę domu, jednak sytuacja ta inaczej prezentuje się w rozbiciu na duże aglomeracje miejskie i obszary poza nimi. W miastach na budowę domów przeznacza się 1,8 proc. kredytów, natomiast poza ich obrębem odsetek ten wynosi aż 28 proc.
Długoterminowe prognozy pogody pozwalają na bardzo optymistyczną ocenę nadchodzącego sezonu sprzedaży narzędzi i sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę, choć należy pamiętać, że takie sezonowe prognozy mają charakter orientacyjny. Dlatego konieczne jest regularne ich weryfikowanie.
Reasumując, sprzęt zmechanizowany i narzędzia na okres jesienno-zimowy z pewnością będą sprzedawały się coraz lepiej. Dlatego warto zainwestować w ten asortyment, przeznaczyć odpowiednią powierzchnię na jego magazynowanie i ekspozycję, a także zapewnić kupującym usługę serwisowania.
Jarosław Pietrzak
dyrektor ds. marketingu
Agroma SA
Sprzedaż jesienno-zimowego sprzętu zmechanizowanego rozwija się w Polsce szybciej niż rynek sprzętu kupowanego wiosną. Wiąże się to przede wszystkim z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz szerszą gamę produktów niezbędnych w ogrodzie. Jeszcze kilka lat temu praktykowano palenie jesienią gałęzi i liści. Obecnie jest to karane wysokimi grzywnami, a właściciele ogrodów zdecydowanie wolą korzystać z rozdrabniaczy i odkurzaczy zapewniających komfortową pracę i długoletnie użytkowanie. W związku ze wzrostem powierzchni ogrodów i koniecznością odśnieżania terenu posesji coraz więcej osób decyduje się na zakup odśnieżarek. Ostatnie śnieżne zimy oraz prognozy na nadchodzące miesiące sprawiają, że produkty te cieszą się rekordowym zainteresowaniem. W efekcie wartość rynku sprzętu jesienno-zimowego zaczyna dorównywać wielkością rynkowi urządzeń wiosennych. Wzrost procentowy tego segmentu handlu jest co roku znacznie wyższy niż u naszych zachodnich sąsiadów. Najprawdopodobniej tendencja ta utrzyma się przez kilka następnych lat.
Krzysztof Gieryszewski
Floraland Distribution Sp. z o.o.
Narzędzia do cięcia wraz z akcesoriami do porządków w ogrodzie są jedną z najlepiej rotujących kategorii w okresie jesiennym. Jak co roku, notujemy duże zainteresowanie klientów miotłograbiami, grabiami, gracami, szpadlami, koszami na liście itp. W tym roku sprzedażowym hitem jest tania taczka ogrodowa, która dzięki przystępnej cenie może pomóc w pracach nawet klientom o mniej zasobnych portfelach. Na pewno warto zaoferować kupującym ten oraz inne produkty narzędziowe, by poprawić prosperity placówki. Proponuję zgromadzić w jednym miejscu wszystkie „jesienne” produkty w postaci wyspy oraz zapewnić konsumentom serwis oraz w pełni profesjonalne doradztwo, gdyż świadomość konieczności i sposobu wykonania wielu prac przed zimą jest ciągle niska.
Katarzyna Szczęsna
brand manager
Robert Bosch Sp. z o.o.
Aby praca w ogrodzie wiązała się także z przyjemnością, od wielu lat Bosch sukcesywnie opracowuje innowacyjne rozwiązania i oferuje kompletny program akumulatorowych narzędzi, które ułatwiają prace porządkowe. Główną ich zaletą jest brak kabla sieciowego, dzięki czemu zapewniają nieograniczoną swobodę ruchu.
W ostatnich kilku latach rynek elektrycznych narzędzi ogrodowych rozwijał się bardzo dynamicznie, czemu sprzyjało wprowadzanie nowych pozycji asortymentowych i aktywna promocja. W 2007 roku Bosch po raz pierwszy zastosował akumulatory litowo-jonowe, otwierając nowy rozdział w tym segmencie produktów. Obecnie sprzedaż tego rodzaju narzędzi stale się rozwija, co pozwoliło nam rozszerzyć paletę urządzeń akumulatorowych (m.in. o piłę ogrodową KEO i dmuchawę do liści) na sezon jesienny 2011. W ten sposób marka Bosch po raz kolejny wyznacza trendy rozwoju w branży narzędzi zasilanych akumulatorowo, a segment ten staje się coraz ważniejszym obszarem działania dla Bosch-Elektronarzędzia zarówno w Polsce, jak i Europie.