Szklany biznes

Przyszłość polskich hut szkła stoi pod znakiem zapytania. Jeszcze do niedawna branża ta tętniła życiem, dziś drogą konsolidacji i eliminacji na rynku pozostali liderzy. Co mają do zaoferowania centrom ogrodniczym? Czy import produktów z Dalekiego Wschodu jest niezbędny?

 

Tekst: Agnieszka Idziak

 

Ze szkła można stworzyć prawdziwe dzieła sztuki. Słynne na całym świecie jest szkło z Murano. Weneccy rzemieślnicy wykonują  z niego naczynia, biżuterię, a nawet korki do wina. Dobrze znane są też wazony Émile’a Galle’a wykonywane z kilku warstw kolorowego szkła i zdobione, co wyjątkowo rzadkie, intarsjami, ozdobnymi elementami wykonanymi z drewna. Finezyjne flakony René Lalique’a w stylu art déco przypominające owady, kwiaty, liście i nimfy, osiągają na aukcjach ceny nawet 80 tys. dolarów. Wazony, misy, kieliszki i inne kryształowe artykuły z Krosna podbijają świat. Jeszcze bardziej znany jest Stanisław Borkowski, na którego szklane naczynia, lampy i przyciski do papieru o ekscentrycznych kształtach ptaków, krasnali, smoków często trzeba długo czekać. Czy potrzebne jest jeszcze dodatkowe potwierdzenie, aby udowodnić, że produkty ze szkła są niezwykle pożądane i poszukiwane przez konsumentów?

Jakie produkty?
W ofercie centrum ogrodniczego na pewno muszą się znaleźć patery, talerze, misy, puchary, kielichy, świeczniki i wazony ze szkła. Asortyment warto uzupełnić o szklane doniczki, ramki na zdjęcia, podkładki oraz obrączki na serwetki. – Modne są szczególnie talerze, puchary, świeczniki i doniczki ze szkła o prostym wzornictwie. Konsumenci najczęściej wybierają owalne lub prostokątne talerze oraz kielichy i świeczniki o różnych wysokościach. Dobrze sprzedają się produkty ze szkła w kształcie muszli – zauważa Lolita Brzozowska-Roman, prezes spółki Art-Series. Jakie jeszcze artykuły powinny znaleźć się na półkach centrum ogrodniczego? – Klienci chętnie kupują wazony z przezroczystego szkła do sadzenia storczyków – doradza Karolina Omyła, kierownik działu zakupów z firmy Rojek Decor. – Modne są również szklane osłonki na orchidee – dodaje Maria Radziwańska-Kryjan, właścicielka Centrum Ogrodniczego Davis & Kryjan Gardens w Nowodworcach. Z pewnością w ofercie nie może zabraknąć uniwersalnych, tradycyjnych wyrobów, bo to one  zapewniają prosperity  działowi decor. – Warto zatem zadbać, aby klienci znaleźli wyższe, wąskie wazony. Trzeba na bieżąco sprawdzać, które produkty wzbudzają zainteresowanie. O dostępność jakich jeszcze artykułów powinno się szczególnie zadbać? – W związku z nadchodzącym sezonem świątecznym zwiększa się zainteresowanie nabywców szklanymi świątecznymi produktami dekoracyjnymi, takimi jak bombki, sople czy gwiazdki – dodaje Lolita Brzozowska-Roman.

Modne szkło
Komponując ofertę wyrobów ze szkła, należy bacznie obserwować najnowsze trendy. – Modne jest przede wszystkim szło grafitowe, metalizowane oraz mleczne –  doradza Lolita Brzozowska-Roman. –  Ponadto klienci często wybierają doniczki oraz artykuły imitujące szkło mrożone – mówi. – Z kolei jeśli chodzi o wzornictwo, to ostatnio wielkim powodzeniem cieszą się wazony z witrażami, z motywami roślinnymi, a także z postaciami aniołów – zauważa Maria Radziwańska-Kryjan. Dobrze sprzedają się produkty wykonane ze szkła połączonego z  innymi materiałami, np. metalem lub drewnem. – Konsumenci chętnie wybierają artykuły ze szkła powlekanego metaliczną powłoką – dodaje Karolina Omyła. W ofercie niewątpliwie powinny znaleźć się również  produkty uniwersalne. Wykonane z przezroczystego szkła karafki, patery, misy zawsze znajdą nabywców. Co do trendów kolorystycznych, z pewnością nie może zabraknąć produktów  w barwach neutralnych. Warto wzbogacić ofertę w awangardowy asortyment w fioletach, czerwieniach czy burgundach. Niezwykle modne jest czarne szkło. Pasuje do wnętrz w stylu glamour. Można do niego polecać  dodatki z  chromu, srebra i starego złota. Zawsze warto zaproponować dodatkowy asortyment, bo dzięki temu zwiększy się sprzedaż.

Trochę dekadencji
Aby konsumenci chętnie kupowali asortyment ze szkła właśnie w centrum ogrodniczym, trzeba zadbać o dostępność produktów niepowtarzalnych. Na rynku można znaleźć naczynia z kryształu z wygrawerowanymi elementami, napisami, rysunkami, szkło filigranowe dekorowane białymi lub kolorowymi splecionymi nićmi szklanymi, które sprawiają, że naczynie wygląda jakby pokrywała je drobna siateczka. Dostępne jest także szkło lodowe, koronkowe, które  zdobią rozety, liście i pnącza. W hucie Kosta Boda w rejonie Småland w Szwecji jeszcze gorące kieliszki rzucane są na trawę, aby na niezastygłej masie odbiły się zielone źdźbła. Jak widać, technik uzyskiwania niepowtarzalnych produktów jest wiele, każde centrum musi tak skomponować ofertę, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Warto pomyśleć o produktach ze szkła kryształowego. Są to artykuły zawsze poszukiwane i chętnie wybierane przez konsumentów. – Szkło kryształowe raczej nie podąża za trendami. Wykonane z niego produkty charakteryzuje  bardzo tradycyjny design. Każdy rynek rządzi się innymi prawami. Jedni klienci preferują szkło bezbarwne, inni wybierają wyłącznie kolor – zauważa Katarzyna Piwowarek z Huty Szkła Kryształowego Julia.
Pamiętajmy, że dzięki działowi decor każde centrum ogrodnicze może stać się miejscem wyjątkowym i niepowtarzalnym.

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: