Planta należy obecnie do najdynamiczniej rozwijających się firm i hurtowni w sektorze ogrodniczym. O dotychczas realizowanej polityce, osiągniętych celach oraz najbliższych planach, dosłownie na chwilę przed rozpoczęciem nowego sezonu w branży, mówi Andrzej Ciupryk, prezes firmy Planta
Rozmawia: Marcin Fajerski
Jak z perspektywy liczącego się na rynku producenta i hurtownika oceniłby Pan rozwój branży ogrodniczej w kraju? Jak Polska wypada na tle innych krajów europejskich?
Obserwujemy systematyczny i intensywny rozwój branży ogrodniczej w Polsce, który stymulują coraz lepsza sytuacja w sektorze budownictwa jednorodzinnego oraz wzrost zainteresowania konsumentów hobby ogrodniczym. Coraz więcej właścicieli posesji może pozwolić sobie na swój wymarzony ogród i urządzenie go według własnych upodobań.
Położenie w umiarkowanej strefie klimatycznej na pewno sprzyja dalszemu i bardzo dynamicznemu rozwojowi rynku krajowego. Pod tym względem, na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, Polska wypada zdecydowanie najlepiej.
Silna flota transportowa, otwarcia nowych obiektów produkcyjno-magazynowych, organizowanie targów zatowarowaniowych, stworzenie modułu zamówień internetowych. Planta bez wątpienia jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się hurtowni w branży ogrodniczej. Jak firmie udaje się budować przewagę konkurencyjną nad innymi graczami? Jakie są plany hurtowni Planta na najbliższe lata?
Nadrzędnym celem naszej działalności nie jest budowanie przewagi konkurencyjnej nad innymi graczami na rynku. Bardziej skupiamy się na zacieśnianiu współpracy z naszymi kontrahentami i stawaniu się dla nich najbardziej wiarygodnym partnerem biznesowym. Staramy się iść z duchem czasu i elastycznie reagować na wszystkie potrzeby klientów. Chciałbym przy tym podkreślić, że nasz wspólny sukces nie jest tylko efektem konsekwentnie realizowanej polityki biznesowej, ale także codziennej, wytężonej pracy całego zespołu. W ten sposób właśnie zdobywamy zaufanie naszych współpracowników, co z miesiąca na miesiąc przynosi coraz bardziej wymierne korzyści.
Ostatnio dużo mówi się o roli hurtowni w handlu ogrodniczym i potrzebie określenia dla nich nowych celów i zadań. Jakie znaczenie mają hurtownie w branży ogrodniczej? Dlaczego nadal stanowią tak ważne ogniwo w handlu i jakie są warunki udanej współpracy z kontrahentami?
Na początku należy zaznaczyć, że polski rynek ogrodniczy cechuje zupełnie inna specyfika niż w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, np. na Słowacji. Zarówno tradycyjne centra ogrodnicze, jak i hurtownie miały bardzo dobrą sytuację startową, umożliwiającą dynamiczny rozwój na rynku niespenetrowanym jeszcze przez duże sieci handlowe. Dlatego hurtownie potrafiące sprawnie reagować na potrzeby detalistów i szybko realizować zlecenia nadal stanowią bardzo ważne ogniwo w handlu i są partnerami dla centrów ogrodniczych.
Obecnie Planta oferuje bardzo szeroką gamę produktów własnej marki, m.in. mieszanki nasion traw, cebule wiosenne i jesienne, nawozy mineralne i płynne, pokarmy dla zwierząt domowych. Czy w najbliższych latach firma planuje rozszerzenie asortymentowego portfolio o nowe kategorie i produkty? Które spośród wszystkich segmentów handlu mają największy potencjał?
Cały czas rozszerzamy ofertę naszych markowych produktów i mamy już konkretne plany dotyczące stopniowego rozbudowywania asortymentowego portfolio. Nadal jednak najbardziej obiecującą kategoria to nawozy i mieszanki nasion traw. Wiąże się to m.in. z rozwojem budownictwa jednorodzinnego oraz zakładaniem trawników, które nadal zajmują największą powierzchnię w przydomowych ogrodach. W związku z tym występuje potrzeba ciągłego uzupełniania braków w trawnikach oraz ich pielęgnacji i nawożenia. Ponadto konsumenci stają się bardziej świadomi w kwestii dbałości o rośliny, co przynosi wymierne efekty w postaci większej sprzedaży wszystkich nawozów.
Nasilająca się konkurencja, m.in. w kategorii nawozów i mieszanek nasion traw, zmusza jednak firmy do podejmowania bardzo zdecydowanych działań i ciągłego zwiększania inwestycji w marketing produktów. Jak udaje się Plancie utrzymać na topie? Co jest sekretem sukcesu firmy?
To prawda. Konkurencja na rynku nawozów i mieszanek nasion traw stale rośnie, a podaż jest ogromna. Od zawsze jednak stawiamy na wysoką jakość naszych produktów, co pozwala nam kreować naprawdę silną, rozpoznawalną i dobrze kojarzoną markę. Naturalnie zwiększamy też inwestycje w marketing, ostatnio zdecydowaliśmy się m.in. na relaunch opakowań nawozów i mieszanek na trawniki. Poza tym mamy ośmiu naprawdę kompetentnych przedstawicieli handlowych, którzy dbają o potrzeby stałych klientów i aktywnie pozyskują także nowych do naszej bazy odbiorców.
Jakie czynniki, w Pańskiej opinii, stymulują rozwój branży ogrodniczej i co tak naprawdę będzie miało decydujący wpływ na koniunkturę rynkową w najbliższych latach? Jakie prognozy można wysunąć dla całego sektora ogrodniczego?
Obecnie rozwój branży ogrodniczej na pewno korzystnie stymulują dobra kondycja finansowa Polaków i dodatnie PKB. Coraz więcej osób decyduje się na budowę domu jednorodzinnego i założenie ogrodu. W najbliższych latach o koniunkturze w branży ogrodniczej z pewnością będą decydowały nastroje ekonomiczne konsumentów, ocena stanu gospodarki i skłonność do przeznaczania większego budżetu na wydatki związane z ogrodem. Póki co, od początku marca odnotowujemy znacznie większe obroty niż w roku ubiegłym, co pozwala nam wysunąć pozytywne prognozy dotyczące rozwoju całego sektora ogrodniczego.