BBQ

Obecnie coraz więcej detalistów decyduje się na wprowadzenie grilli, palenisk, wędzarni i bogatego asortymentu uzupełniającego BBQ do swojej oferty. Spośród wszystkich kategorii w centrach ogrodniczych sprzedaż produktów do grillowania odznacza się największą dynamiką wzrostu

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Według najbardziej aktualnych prognoz Euromonitor International sprzedaż grilli może w tym roku wynieść aż 230,5 mln zł. W roku 2013 ma natomiast wzrosnąć o 9 proc., a w 2014 aż o 18 proc. Oznacza to, że za 2 lata wartość sprzedaży asortymentu BBQ przekroczy 274 mln zł. Nadal zatem można mówić o trwającym w Polsce boomie na produkty do grillowania. Co istotne, konsumenci coraz chętniej sięgają po grille ze średniej i wyższej półki. – Sprzedaż grilli wysokiej jakości zauważalnie wzrasta – potwierdza Anna Furs, właścicielka Centrum Ogrodniczego Furs Ogrody w Grodkowie. – Nasi klienci mają coraz większe wymagania wobec tych produktów. Są one dla nich inwestycją na lata, podobnie jak markowe narzędzia. Warto też dodać, że spora część kupujących decyduje się na zakup palenisk, małych wędzarni i kociołków. Grillowanie staje się bowiem stałym elementem spędzania wiosenno-letnich wieczorów w ogrodzie – nadmienia.

Klienci wolą lepsze
Jak wynika z ankiety „Biznesu Ogrodniczego”, zarówno w centrach ogrodniczych, jak i w marketach remontowo-budowlanych najlepiej rotują grille ze średniej półki. Mają one aż 52-procentowy udział w sprzedaży całej kategorii. Co warte odnotowania, produkty premium również cieszą się rosnącym zainteresowaniem i mają 39-procentowy udział w rynku. – Naturalnie, nadal do centrów przychodzą klienci poszukujący tanich grilli, które mają im posłużyć przez rok lub dwa lata – mówi Bartosz Miłosławski, pracownik jednego z centrów ogrodniczych. – Coraz częściej jednak kupujący chcą zaimponować rodzinie lub przyjaciołom, a także cieszyć się możliwością przygotowywania wykwintnych potraw znacznie dłużej niż przez jeden sezon. Dlatego rośnie sprzedaż produktów ze średniej półki w przedziale cenowym od 100 do 400 zł, a także droższych – podsumowuje.       
Marże sięgają tu nawet 40 proc. Średnia marża natomiast wynosi 20-30 proc. Przy wzięciu pod uwagę stale rosnącego popytu grille są naprawdę zyskowną kategorią.

 

Który model?
Jak się okazuje, do najczęściej kupowanych grilli wciąż należą te węglowe. Według Euromonitor International mają one aż 93-procentowy udział w sprzedaży. Warto jednak podkreślić, że coraz więcej konsumentów przychodzi po produkty dające większe możliwości albo po prostu łatwiejsze w obsłudze, tzn. grille gazowe. Są one droższe, ale jak przekonuje Tomasz Kaszuba, menadżer Centrum Ogrodniczego Flora-Point w warszawskim Aninie, organizowane przez producenta eventy połączone z pokazami kulinarnymi skutecznie przekonują konsumentów do przeznaczenia większego budżetu na zakup wygodnych w użytkowaniu grilli gazowych. Co do grilli elektrycznych i zewnętrznych kuchni –  tu sprzedaż nadal nie wzrasta, ale warto pamiętać, że na ich zakup mogą sobie pozwolić najzamożniejsi konsumenci.
    
Paleniska i spółka
Obecnie coraz więcej klientów odwiedzających centra ogrodnicze i markety remontowo-budowlane poszukuje betonowych bądź kamiennych palenisk, wędzarni, kominków, a także myśliwskich kociołków. W ciągu ostatnich lat sprzedaż tych produktów znacznie wzrosła. Nic więc dziwnego, że coraz większa liczba centrów ogrodniczych decyduje się na wprowadzenie tych towarów do oferty. – Zapytania o paleniska i wędzarnie padają bardzo często – mówi Wojciech Jastrzębski, właściciel Centrum Ogrodniczego Zorza w Białymstoku. – Dlatego w tym roku podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu oferty o te produkty. Okazuje się, że grupa klientów, która chce i jest w stanie pozwolić sobie na zakup ogrodowej wędzarni staje się coraz liczniejsza – dodaje.
Co jeszcze stymuluje popyt na paleniska, wędzarnie i kociołki? – Do zakupu tych produktów przekonuje klientów przede wszystkim ich trwałość, a także ozdobność – mówi Krzysztof Matraszek, właściciel Centrum Ogrodniczego Matraszek w Kurowie. – Ponadto dzięki nim miłośnicy dań z rusztu mogą przygotowywać wyszukane potrawy dla wielu biesiadników w tym samym czasie – nadmienia.   

Udręka czy ekstaza?
Kompleksowa oferta BBQ nie ogranicza się jedynie do różnego rodzaju grilli, wędzarni, palenisk czy rusztów. Klienci z pewnością będą poszukiwali także węgla i rozpałek; środków do czyszczenia i konserwacji grilli; sztućców i elementów zastawy stołowej. Prawdziwi pasjonaci sztuki grillowania z pewnością zapytają też o pokrowce, fartuchy, rękawice i specjalne podzespoły do grilli, czyli stoliki, wózki, ruszty, rożna, kamienne płyty do pieczenia pizzy, stojaki do drobiu i kosze na ryby oraz warzywa. Centra ogrodnicze mogą pójść o krok dalej i zapewnić kupującym wybór mięs, sosów, marynat, warzyw, alkoholi, a także książek kucharskich, które umożliwią grillującym doskonalenie umiejętności kulinarnych.
W ten sposób każda placówka ogrodnicza może stać się prawdziwym „centrum BBQ” i zwiększać zyskowność całego segmentu. Wszystko zależy od kreatywnego podejścia do rozszerzania oferty o nowe pozycje asortymentowe.

 

Ekspozycja
Jeśli chodzi o ekspozycję grilli, to 10 m² jest wymaganym minimum w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Nie warto jednak ograniczać się do tak niewielkiej powierzchni, szczególnie w przypadku, gdy placówka nastawia się na sprzedaż markowych produktów ze średniej i wyższej półki. Wówczas ekspozycja powinna nie tylko przyciągać uwagę kupujących, ale też przekonywać konsumentów, że marka, w którą mają zainwestować, jest naprawdę godna zaufania.
Z pomocą wychodzą wiodący producenci asortymentu BBQ, którzy oferują możliwość skorzystania z konceptu ekspozycji towaru shop-in-shop. Jak to działa? Zakres ekspozycji grilli Weber dla przykładu zależy od ilości asortymentu, który klient posiada w swojej ofercie. – Te kwestie są ustalane indywidualnie, a moduły sklepowe tak skonstruowane, że można je zaadaptować nawet do niewielkiej powierzchni – mówi Wiktor Wencel, dyrektor generalny Weber Polska. – Obecnie średnia powierzchnia ekspozycji Webera wynosi 30-40 m². W kategorii Weber World punkty zajmują już obszar ok. 80 m². Tendencja do zwiększania powierzchni ekspozycyjnej widoczna jest szczególnie w okresie wiosennym – nadmienia.     
Doświadczenia wielu detalistów na przestrzeni ostatnich kilku lat pokazały, że w sprzedaży asortymentu BBQ można osiągnąć naprawdę satysfakcjonujące wyniki finansowe. Na pewno więc warto zapewnić klientom kompleksową ofertę tych produktów i postawić na znane i dobrze kojarzone marki.

 

Będzie jeszcze lepiej
Wojciech Szulc
AGG – Agrimpex Griluj i Gotuj
Broil King – Outdoorchef – GrillPro – Steel

Grillujemy wszyscy i przy każdej nadarzającej się okazji: podczas przyjęć w ogrodach, na działce, a coraz częściej również na balkonach. Niewątpliwie sprzyja to dynamicznemu rozwojowi segmentu BBQ. Obecnie grill węglowy, gazowy lub elektryczny wchodzi w skład obowiązkowego wyposażenia polskich ogrodów i tarasów. Cieszy też fakt, że klienci zaczęli kupować markowe urządzenia, które mają im posłużyć przez wiele lat. Pozwala nam to zagospodarowywać nowe nisze na rynku i zaspokajać potrzeby najbardziej wymagających klientów. Można prognozować, że sprzedaż asortymentu BBQ będzie z roku na rok wzrastać, co umożliwi nam dostarczanie szerokiego wyboru starannie wyselekcjonowanych produktów.

 

Jakość przede wszystkim
Wiktor Wencel
dyrektor generalny
Weber Polska

Obecnie konsumenci coraz częściej stawiają na dobry jakościowo sprzęt do grillowania. Co nie mniej istotne, pasjonaci ogrodów kupują zdecydowanie więcej akcesoriów BBQ niż kilka la temu. Zaobserwowaliśmy także dynamiczny wzrost sprzedaży grilli elektrycznych, przeznaczonych przede wszystkim na duże balkony i tarasy.
Biorąc pod uwagę wyniki z poprzedniego sezonu, prognozy na ten nadchodzący są bardzo dobre. Rynek BBQ wciąż jest nienasycony i ciągle ma duży potencjał rozwoju. Wiele będzie zależało od ogólnej sytuacji gospodarczej i zasobności portfeli Polaków. Na pewno jednak przy wyborze odpowiedniego grilla, a także akcesoriów do grillowania, konsumenci postawią na jakość wykonania i gwarancję wystawianą przez producenta.

 

Ważny element
Piotr Sygnarowicz
import-export manager
Planta Sp. z o.o.

Grille i wszelkie akcesoria do grillowania bez wątpienia stają się bardzo istotnym elementem oferty każdego centrum ogrodniczego i marketu remontowo-budowlanego. Ich sprzedaż rusza wraz z końcem marca i trwa aż do września. Zaoferowanie grilli jest zatem doskonałym sposobem wydłużenia wiosennego sezonu sprzedażowego.
W naszym przypadku większość sprzedawanego asortymentu to modele na węgiel drzewny z półki średniej, czyli produkty solidne w standardowym wykończeniu. Należy też nadmienić, że coraz większym zainteresowaniem kupujących cieszą się grille ze stali nierdzewnej, z pokrywą lub bez; grille gazowe i elektryczne.

 

BBQ – tylko kompleksowo
Krzysztof Gieryszewski
zastępca dyrektora handlowego
Floraland

Już od kilku lat obserwujemy stały wzrost popytu na grille i akcesoria. Dlatego warto sukcesywnie rozszerzać ofertę BBQ w centrach ogrodniczych. Komplementarna prezentacja BBQ może znacząco poprawić dochodowość całego działu związanego z wypoczynkiem w ogrodzie.
Ponadto właściwy dobór asortymentu, jego szerokość i jakość ekspozycji pozwalają stworzyć wizerunek „profesjonalnego punktu z asortymentem BBQ”. Oferta dostosowana do potrzeb rynku przyciąga też zamożniejszych klientów.
Uważam, że kategoria BBQ może stać się motorem sprzedaży w centrach ogrodniczych, a prawdziwy boom na grillowanie jeszcze przed nami.
Bogacenie się społeczeństwa, zmieniające się trendy, coraz większe wymagania oraz wzrost popularności spotkań przy grillu jeszcze na długie lata zapewnią temu segmentowi handlu bardzo dynamiczny rozwój.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: