Wypełnić wielkanocną niszę

Budząca się wiosna motywuje centra ogrodnicze do przygotowania ekspozycji zachęcającej klientów do zakupów. Wśród asortymentu typowo wiosennego nie powinno zabraknąć produktów dedykowanych Świętom Wielkanocnym. Jaki potencjał tkwi w tej kategorii?

Tekst: Agnieszka Idziak

Już  wkrótce właściciele centrów ogrodniczych odświeżą ekspozycję. Aby przywitać wiosnę tradycyjnie topi się Marzannę, natomiast w punktach ogrodniczych następuje zmiana aranżacji. Decor w ciężkich czerwieniach, brązach, szarościach ustępuje miejsca asortymentowi w pastelowych kolorach. Po długiej i ciężkiej zimie klienci potrzebują bowiem sporej dawki energii.

Wiosna w centrum ogrodniczym
Klienci sklepów i centrów ogrodniczych czekają już w blokach startowych, aby wraz z nadejściem wiosny udać się na pierwsze, duże zakupy. Choć zdążyli już zaopatrzyć się w nasiona warzyw i kwiatów, to jednak szczyt zakupowego szału jeszcze przed nimi. Dlatego też z wiosennym wystrojem placówki handlowej i nadaniu jej akcentów wprowadzających radosną atmosferę nie należy zwlekać. Rolą sprzedawcy jest bowiem nie tylko właściwa obsługa klienta, ale przede wszystkim wzbudzanie chęci posiadania wśród konsumentów, którzy do centrów ogrodniczych trafiają nie tylko po produkty, ale przede wszystkim po inspirację.
Nic tak nie wpływa na decyzje zakupowe jak efekt masy i bardzo impaktowa ekspozycja. Już przy samym wejściu feeria żywych kolorów powinna sygnalizować o nadejściu nowego sezonu ogrodniczego. Special display to chyba najbardziej efektywny sposób proponowania klientom gotowych rozwiązań z zastosowaniem nie tylko elementów dekoracyjnych, ale również kwitnących roślin sezonowych. – Klienci znudzeni zimą oczekują elementów wprowadzających świeżość. Podobnie jak przyroda budzi się do życia, tak i konsumenci odczuwają potrzebę ożywienia swojego otoczenia – mówi Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja w Zawierciu. – Między innymi z tego powodu wiosna stanowi dla branży ogrodniczej kluczowy moment – dodaje. Zdaniem Arlety Brychcy, właścicielki Centrum Ogrodniczego Ardisia w Lesznie, wiosenny wystrój powinien zapanować na terenie całej placówki. – Tylko dzięki tak odważnemu posunięciu uda nam się osiągnąć zamierzony efekt nie tylko zwiększenia sprzedaży, ale przede wszystkim wprowadzenia wyjątkowej atmosfery.
Wiosną w dziale decor dobrze sprzedają się wiklinowe kosze, przezroczyste szkło, pojemniki, miski, metalowe naczynia w pastelowych kolorach, doniczki, szczególnie do prymul oraz  sztuczne kwiaty. Bardzo dobrze w tym czasie rotują również rośliny, zwłaszcza bratki, stokrotki, niezapominajki. – W ofercie nie może zabraknąć lawendy, ale w tym sezonie szczególnie modne będą trawy, które swoje miejsce znajdą również jako motyw dekoracyjny na ceramice stołowej czy donicach – dodaje Karolina Omyła, kierownik działu zakupów z firmy Rojek Decor.

Wielkanoc? – oto jest pytanie!
Integralna częścią asortymentu wiosennego powinny być produkty. Jak wynika ze wspólnego sondażu Pentor i TVN CNBC Biznes 47 proc. Polaków mając do wyboru dość szeroką listę świąt i uroczystości państwowych, wskazuje Święta Wielkiej Nocy jako najbardziej przez siebie lubiane. Z pewnością jest to niezwykle ważna informacja dla  przygotowujących ofertę właścicieli centrów ogrodniczych. Pamiętajmy, że świąteczna atmosfera i perspektywa suto zastawionych stołów skłaniają klientów do zwiększenia wydatków na zakupy, również w placówkach ogrodniczych. Warto dobre nastawienie konsumentów wykorzystać również do zwiększenia sprzedaży wielkanocnych produktów. Duża podaż sprawia, że dostawcy nieustannie poszerzają ofertę. – W tym roku zaproponujemy klientom zajączki, jajka, baranki wykonane z gipsu w atrakcyjnej cenie – mówi Janusz Frant, właściciel firmy Ceramik Art.  Warto zadbać również o dostępność kolorowych stroików oraz wianków. – Detalista może zaproponować konsumentom  dokupienie bazi, jajek lub zajączków, dzięki którym powstanie stroik wielkanocny. Po  ściągnięciu dodatkowych elementów pozostanie wiosenna ozdoba – doradza Małgorzata Nadolska, właścicielka firmy Regnum.
– Liczba pozycji asortymentowych w ofercie wielkanocnej jest tylko o 1/3 mniejsza niż bożonarodzeniowych. Właśnie dlatego w centrach ogrodniczych ich sprzedaż powinna odbywać się na znacznie większej, niż do tej pory powierzchni – zauważa Karolina Omyła. Nie rezygnujmy więc z możliwości zwiększenia obrotów, wykorzystujmy każdą okazję do zachęcenia konsumentów do zakupów. – Ważne w tym przypadku są aranżacja i nietuzinkowe rozwiązania – podkreśla Janusz Frant. 

Wielkanoc na bogato
Właściciele centrów ogrodniczych powinni zrezygnować z dotychczasowego przyzwyczajenia przygotowywania małej ekspozycji produktów wielkanocnych. Warto zaskoczyć klientów innowacyjną aranżacją, bogatą ofertą. – W ubiegłym roku zorganizowaliśmy zagrodę z żywymi pisklakami. W lokalnych gazetach zostały zamieszczone  zaproszenia do centrum. Placówkę odwiedzały szkolne wycieczki, zwłaszcza dzieci w wieku przedszkolnym, które ponownie wracały z rodzicami. Była to okazja do wypromowania  świątecznych ozdób. Bardzo dobrze sprzedawały się  dekoracje rustykalne, szczególnie koguty piejące naturalnym głosem – podpowiada Beata Jurgielewicz, właścicielka centrum ogrodniczego Flor- Mix w Braniewie. Podczas  tak krótkiego okresu sprzedażowego trzeba zatroszczyć się o oryginalność. – Warto na wierzby przywiesić kolorowe wydmuszki, pomiędzy roślinami ukryć sztuczne gniazda z dekoracjami. Znaczenie ma ciekawy pomysł. Trzeba stale odświeżać ekspozycję, proponować nowe rozwiązania, aby motywować konsumentów do zakupów – pointuje Beata Jurgielewicz.

Powiew świeżości
Według badań Gfk Living & Retail  na temat  oczekiwań klientów, co do miejsca, w którym chętnie robią zakupy, wynika, że prym wiodą placówki, które  proponują ciekawą formę spędzania czasu. Centra ogrodnicze powinny zadbać więc nie tylko o  zindywidualizowanie oferty, dostępność nietuzinkowych produktów, ale również zatroszczyć się o dodatkową rozrywkę. Zbliżający się sezon wiosenny to czas zmian. Warto pomyśleć o zorganizowaniu eventów, pokazów florystycznych, podczas których pracownicy uczyliby klientów samodzielnego wykonywania stroików oraz wianków. Zwiększy się dzięki temu zainteresowanie nabywców dodatkami florystycznymi.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: