Nożyce do żywopłotów to narzędzie używane niemalże w każdym ogrodzie. Dlatego żadne centrum ogrodnicze nie może sobie pozwolić na to, aby w jego ofercie zabrakło tego produktu. Zatowarowując placówkę, warto poznać profil i oczekiwania klientów oraz uwzględnić w ofercie nożyce przeznaczone specjalnie dla kobiet
Tekst: Agnieszka Idziak
Nożyce do żywopłotu to bardzo popularna grupa produktów ogrodowych. Rosnący popyt związany jest z powiększającym się gronem ich odbiorców. Kupują je nie tylko właściciele domów z ogrodem, ale także właściciele mieszkań z balkonami i tarasami, na których tworzą miniaturowe ogrody. Trzeba także pamiętać, że użytkownikami narzędzi ogrodowych są zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Choć zdecydowanie częściej prace wymagające większego wysiłku wykonują mężczyźni, warto uwzględniać w ofercie potrzeby właścicielek ogrodów. Na rynku dostępne są już nożyce w dwóch wariantach różniących się rozstawem uchwytów. Szerszy występuje w nożycach dla mężczyzn, natomiast węższy lepiej przystosowany jest do kobiecej dłoni.
Popyt na nożyce do żywopłotów powoduje, że konkurencja w segmencie narzędzi jest znaczna od wielu lat. Duża podaż z kolei motywuje producentów do wytężonej pracy i wdrażania nowych rozwiązań. Każdego roku są wprowadzane do oferty nowości produktowe.
Rynek oferuje szeroki wybór nożyc do żywopłotu, trzeba więc wiedzieć, które z nich najlepiej się sprzedają i co wpływa na decyzje zakupowe klientów. – Wyzwaniem dla narzędzi ręcznych będzie obronienie ich pozycji w stosunku do popularnych ostatnio akumulatorowych czy elektrycznych urządzeń – zauważa Piotr Sygnarowicz, import/export manager w firmie Planta. Na wybór rodzaju potrzebnego urządzenia wpływają wielkość, typ roślin i kształt, jaki klient chce nadać żywopłotowi. Nabywcy coraz częściej używają nożyc nie tylko do cięcia żywopłotu, popularne staje się nadawanie mu geometrycznych form. Żywopłoty tworzone są także z różnych, wcześniej niestosowanych gatunków roślin. Te czynniki powodują, że wzrasta zapotrzebowanie na dobrej jakości nożyce. Klienci oczekują bowiem, że produkt będzie lekki i funkcjonalny. Najczęściej kupują nożyce, których używanie zmniejszy wysiłek, zmęczenie i obciążenie związane z pracą w ogrodzie. Trend ten sprawia, że na popularności zyskują narzędzia elektryczne.
Warto podkreślić, że wchodzące na rynek nożyce akumulatorowe odnotowały już zauważalny udział. – Produkty te są wygodne w użyciu, a dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii także bardzo lekkie. Zauważamy systematycznie zwiększające się zainteresowanie nożycami akumulatorowymi – dodaje Marcin Liszyński, dyrektor handlowy w firmie GGP Polska, dystrybutora urządzeń marki Stiga.
Aby właściciel centrum ogrodniczego dostosował ofertę do wymagań kupujących, powinien przede wszystkim poznać profil swoich klientów i ich oczekiwania. – Użytkownicy coraz częściej poszukują narzędzi dobrej jakości. Nie kierują się już wyłącznie ceną. Wynika to z faktu, że w przypadku nożyc do żywopłotu często te droższe są lepszej jakości.
Klienci zwracają również uwagę na dodatkowe atuty produktów. Chcą kupić narzędzie wytrzymałe, udoskonalone, ale i umożliwiające wykonanie różnych prac w ogrodzie. Poszerza się grono nabywców sekatorów do żywopłotu, wyposażonych w teleskopowe uchwyty, dzięki którym można łatwo i szybko regulować zasięg cięcia.
Właściciele centrów ogrodniczych, chcąc zadbać o komplementarną ofertę, powinni zatroszczyć się także o pełen asortyment jednej marki. – Klienci posiadający kosiarkę lub podcinarkę określonej marki, chętnie decydują się na zakup nożyc do żywopłotu. Warto posiadać pełną gamę asortymentu konkretnego producenta. Przewagę rynkową buduje się dzięki jakości i spójności oferty – pointuje Marcin Liszyński.