Handel świecami z racji powszechności zakupów tego rodzaju produktów jest istotnym elementem krajowego rynku, choć zdecydowanie większą rotacją wykazać się mogą kraje zachodnie. Tu jednak warto zaznaczyć, że pod względem produkcji to właśnie nasz kraj wychodzi na prowadzenie, będąc głównym dostawcą świec i zniczy na rynki europejskie
Tekst: Agnieszka Idziak
Według Pracowni Badań Rynków Zagranicznych, w 2011 roku kraje Unii Europejskiej odnotowały ponad 2-procentowy wzrost produkcji świec, do poziomu 1076 mln euro. Polska jest największym producentem tego asortymentu . Wartość wytwarzanych w naszym kraju świec w ubiegłym roku wyniosła prawie 400 mln euro, co stanowiło aż 36,7 proc. łącznej produkcji świec w 27 krajach członkowskich Unii Europejskiej. Tuż za Polską pod względem wartości produkcji świec znalazły się Niemcy, a na trzecim miejscu Francja. Warto zaznaczyć, że Polska jest również największym unijnym eksporterem świec do Niemiec, Czech, Rosji, Anglii i krajów skandynawskich. W 2011 roku wartość tego eksportu wyniosła 320 mln euro, co stanowiło prawie 28 proc. całego unijnego eksportu, szacowanego na 1150 mln euro.
Polska jakość górą
W Polsce świece cieszą się ogromną popularnością, osiągając wysoką sprzedaż w kategorii artykułów dekoracyjnych. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, iż coraz częściej to właśnie świece polskich producentów, a nie importowane sprzedają się najlepiej. – Nie bez powodu rodzime produkty cieszą się tak dużym uznaniem. W porównaniu z produktami zagranicznymi są po prostu lepsze jakościowo. Zastosowanie odpowiedniego surowca na bazie 100-procentowej wysokogatunkowej parafiny świecowej powoduje, że palą się prawidłowo do samego końca i nie gasną – podkreśla Małgorzata Kujundžić z firmy PPHU „RADE”. – Podsumowując ostatni sezon sprzedaży świec na krajowym rynku, dostrzegamy nawet dwukrotny wzrost popytu na polskie produkty. Wpłynęła na to mniejsza skala importu oraz zwiększająca się krajowa produkcja, która jest odpowiedzią na duże zainteresowanie tym asortymentem – dodaje.
Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja, potwierdza, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktu. – Również w przypadku świec znacznie częściej wybierają polskie wyroby uznanych producentów, ponieważ zależy im, aby świeca wypalała się do końca – podkreśla.
Dlaczego warto?
– Świece są produktem impulsowym, co wiąże się z tym, że decyzję o ich zakupie konsument najczęściej podejmuje w sklepie i rzadziej znaleźć go można na zaplanowanej wcześniej liście zakupów – mówi Dorota Tylicka z Centrum Ogrodniczego OL-Flora. Przy tańszych pozycjach decyzje zakupowe są szybkie i spontaniczne, gdyż wydatek nie jest duży. Przygotowując ofertę, należy więc zwrócić uwagę na zróżnicowanie cenowe asortymentu i zadbać o dostępność produktów odpowiadających potrzebom zarówno klientów o nieco mniej zasobnym portfelu, jak i tych, którzy mogą sobie pozwolić na droższy zakup.
Część centrów ogrodniczych rezygnuje jednak ze sprzedaży świec z uwagi na konkurencję ze strony marketów oraz sieci DIY. Biorąc jednak pod uwagę duży potencjał sprzedażowy tej grupy produktów, warto pomyśleć choćby o sezonowym wprowadzeniu ich do oferty. Są to artykuły ułatwiające sprzedaż komplementarną, co pomaga w zwiększeniu koszyka zakupowego. – Najczęściej dodatkowo proponujemy podstawki pod świece, ozdobne kamienie czy szklane naczynia – mówi Arleta Brychcy, właścicielka Centrum Ogrodniczego Ardisia w Lesznie.
Kiedy wprowadzać?
Choć świece sprzedają się przez cały rok, to jednak szczyt sezonu przypada w okresie jesienno-zimowym. – Nowe kolekcje najlepiej wprowadzać latem, w lipcu i sierpniu, przed szczytem sezonu, który zaczyna się we wrześniu i trwa do grudnia – podpowiada Marta Ludwin, trade marketing coordinator z firmy Bolsius. Często kolorystyka i jej zdobienie, a także zapachy świec sprawiają, że powinno się je wprowadzać na rynek w odpowiednich porach roku. – W sezonie letnim dobrze sprzedają się aromaty świeże, kwiatowe i owocowe – informuje Ewelina Gadulska, sales office & PR manager z firmy Grupa Zachodnia. – Podczas gdy w okresie jesienno-zimowym popularne stają się zapachy korzenne – dodaje. Trzeba zadbać o dostępność zróżnicowanego asortymentu zwłaszcza przed świętami. Asortyment podstawowy musi być regularnie uzupełniany tym sezonowym, dzięki czemu potrzeby klientów będą w pełni zaspokojone. Warto wprowadzać specjalne kolekcje na walentynki czy ostatnio niezwykle popularny Halloween.
Co ma znaczenie?
Właściciele centrów ogrodniczych, dobierając asortyment, powinni stale obserwować światowe trendy, co pozwoli im nadążyć za zmieniającymi się gustami klientów. Na zwiększenie zainteresowania tą kategorią z pewnością wpływa zaproponowanie nowości produktowych charakteryzujących się niespotykanym dotąd kształtem, kolorem czy zapachem. Świece mogą stać się jednym z elementów większej kompozycji, co naturalnie również należałoby zaakcentować w formie przykuwającej wzrok aranżacji.
Coraz mniejsze znaczenie przy zakupie świec ma ich cena. Zdecydowanie bardziej liczą się jakość, kraj, z którego produkt pochodzi, oraz unikatowy wygląd.
Świece stanowią ponadto ważne uzupełnienie oferty bożonarodzeniowej. Najlepiej sprzedają się wówczas produkty w kolorach bieli, écru, złota, srebra, czerwieni, zieleni oraz fioletu w różnych połączeniach. W tym roku szczególnie modne są kolekcje świec wykonanych w kilku różnych kształtach, ale w oparciu o to samo zdobienie. W ofercie nie powinno zabraknąć świec w formie stożków, kul, szpiców, walców, kostek, choinek, szyszek, gwiazd betlejemskich, aniołów czy reniferów.
Przez cały rok najlepiej sprzedają się świece w kształcie róż. – Duże znaczenie ma zapach świec, popularne są nuty wanilii, lawendy, magnolii czy róży. Zimą zaś zainteresowaniem cieszą się takie zapachy, jak cynamon, goździki, a nawet czekolada. Popularne są również świece rustykalne oraz w szkle – doradza Marta Ludwin. Warto dodać, że w ostatnim czasie klienci chętnie kupują świeczki, pochodnie i szklane lampy palące się kolorowymi płomieniami (czerwonym, zielonym, fioletowym, niebieskim, żółtym).
Małgorzata Kujundžić z firmy PPHU „RADE”
Na rynku świec konkurencja jest dosyć duża, jednak należy pamiętać, żeby zawsze być o krok przed innymi firmami z branży. Można to osiągnąć dzięki bardzo szerokiemu asortymentowi produktów, nietuzinkowej kolorystyce i zdobieniom czy obserwowaniu nowych trendów i ich wprowadzaniu. Trzeba być po prostu innowacyjnym. Istotny element marketingowy firmy stanowi odpowiednia promocja jej produktów. W praktyce najlepsze efekty uzyskuje się poprzez profesjonalne przygotowanie i prezentację firmowych ekspozycji wystawowych na targach.
Zadbaj o ekspozycję
Ewelina Gadulska, sales office & PR manager Grupa Zachodnia
W sprzedaży świec bardzo ważna jest ich odpowiednia ekspozycja. Oferujemy planogramy, które instruują, jak najlepiej wyeksponować konkretną kolekcję. Produkty z naszej oferty całorocznej są układane na specjalnych meblach ekspozycyjnych według ściśle określonych standardów merchandisingowych. Warto stosować klucz kolorystyczny, ustawiać świece według gamy kolorystycznej przechodzącej od lewej do prawej strony, co gwarantuje przykuwający uwagę efekt końcowy. Stosujemy również tzw. zabieg trójwymiarowości, polegający na lekkim wysuwaniu świec poza linie półki, co dodatkowo uatrakcyjnia ekspozycję. Ważnym aspektem strategii merchandisingowej jest kreowanie specjalnych aranżacji dla kolekcji limitowanych. Można wówczas pokusić się o ozdobienie takiej wystawy drobnymi rekwizytami nawiązującymi tematycznie do produktu. Musimy jednak pamiętać, że naszym celem jest wyeksponowanie świecy, a nie dekoracji, która powinna stanowić tylko jej dopełnienie.