Kto zarobi na Walentynkach?

Już w czwartek walentynkowa gorączka zakupów. Centra ogrodnicze, które przez ostatnie lata poszerzyły asortyment o grupę produktów okolicznościowych, mogą zarobić duże pieniądze. Jak to zrobić?

Klienci kupują dekoracje okolicznościowe z okazji ważnych momentów, których celebracja ma być wyjątkowa i zapaść w pamięć każdego, kto jest jej uczestnikiem. Są to chwile spędzane z przyjaciółmi, rodziną czy bliską osobą, które wymagają odpowiedniej aranżacji. Świętowanie uroczystości klienci planują z dużym wyprzedzeniem, dlatego  wydatki z nimi związane są priorytetowe. Wybierając prezenty dla bliskich nie zwracają uwagi na cenę, pozwalają sobie na większą rozrzutność. – Decor okolicznościowy stanowi wysoki odsetek w ogólnej sprzedaży artykułów dekoracyjnych. Ofertę trzeba skomponować w ten sposób, żeby klient mógł znaleźć odpowiednie produkty z okazji każdej wyjątkowej dla siebie chwili – doradza Małgorzata Kujundžić, właścicielka firmy RADE.
Do okresowych dekoracji przynoszących duże zyski, bez wątpienia należą ozdoby walentynkowe. Święto zakochanych i zwyczaj wręczania w ten dzień prezentów na dobre zagościły w naszym kalendarzu uroczystości. Na wystawach sklepowych i w restauracjach króluje w tym czasie wyjątkowy klimat, wywołujący chęć robienia zakupów. Walentynkowa gorączka zakupów coraz bardziej przypomina tę najgorętszą – przedświąteczną. Z każdym rokiem Polacy wydają z tej okazji coraz więcej, średnio 50-100 zł, a to np. dwa razy tyle, co Czesi – podał portal Allegro.pl. Jak wynika z badań Silesia City Center, aż 53% osób obchodzących walentynki oczekuje jakiegoś podarunku. Najlepiej w tym czasie sprzedają się kartki z zabawnymi ilustracjami i zaskakującymi sentencjami. Poza kwiatami nieodłącznymi produktami cieszącymi się sporą popularnością są pluszaki i oryginalne poduszki z nadrukami. – Z powodu ważnych okazji klienci decydują się na bardziej przemyślane zakupy, są skłonni wydać więcej pieniędzy i poszukują modnych produktów, niezwykle eleganckich, często droższych – mówi Małgorzata Kujundžić.
 

 

Najważniejsze kwiaty
Asortyment okolicznościowy, również w kategorii roślin, pozwala na urozmaicenie oferty i choć efekt jest krótkotrwały, to jednak skutecznie zwiększa obroty placówki detalicznej.
Z Dniem Zakochanych kojarzą się przede wszystkim róże, zwłaszcza o czerwonych kwiatach, lecz również te o różowym kolorze płatków są uznawane za symbol miłości. W ubiegłym roku na pięciu holenderskich giełdach kwiaciarskich (FloraHolland), skąd towar trafia do 140 krajów świata, sprzedano w sumie ponad 100 mln róż. Pod względem liczby nie ustępowały im jednak tulipany (drugie sto milionów), odnotowano też ożywienie w handlu innymi kwiatami ciętymi (kolejne 100 mln szt.), a także roślinami doniczkowymi (20 mln). Znawcy asortymentu zamawiają konkretne odmiany róż, szczególnie o jaskrawoczerwonych, dużych kwiatach (niektóre noszą nawet „walentynkowe” nazwy, jak ‘Red Love’). O wielkości zakupów decyduje jednak ogólna popularność odmiany, a czerwonym bestsellerem jest wśród róż ‘Red Naomi’.
Spośród innych kwiatów czy roślin doniczkowych popularnym gatunkiem Dnia Zakochanych wydaje się anturium o kwiatostanach w kształcie serca.
 

 

Nietuzinkowe pomysły
Charakterystyczny kształt serca można uzyskać, forując pędy roślin, np. storczyków. Takie rozwiązanie stosuje m.in. holenderska firma Wooning Orchids, produkująca storczyki doniczkowe na powierzchni 12 ha i od 5 lat wdrażająca kolejne koncepcje marketingowe, aby wyróżnić się na coraz bardziej wymagającym międzynarodowym rynku.
Ciekawostką są kwiaty z nadrukiem, sprzedawane pod marką Speaking Roses („mówiące róże”). Okolicznościowe, między innymi walentynkowe, napisy lub obrazki na płatkach nadrukowywane są za pomocą specjalnej drukarki (z silikonowymi płytkami), odpowiednim tuszem. Jest to patent amerykański, sprzedany już do ponad stu krajów. 
 

 

Tylko na Walentynki
O ile wspomniane na początku gatunki są oferowane w handlu ogrodniczym także przy innych okazjach, a jedynie Święto Zakochanych pozwala je wyeksponować w szczególny sposób, o tyle Hoya kerrii jest rośliną stricte walentynkową. Sercowate liście tego pnącza ukorzeniane są pojedynczo w małych doniczkach, często czerwonego koloru, i 14 lutego stanowią oryginalny prezent. Oprócz podstawowej formy tej hoi istnieje jej odmiana ‘Variegata’, o żółto obrzeżonych liściach. Włoska firma Cactus Mania, która specjalizuje się w produkcji i niebanalnym przygotowywaniu do sprzedaży doniczkowych kaktusów oraz innych sukulentów, przystraja część liści tej hoi ręcznym napisem (Love) i malunkiem.
 

 


Oryginalny wystrój
Aby produkty okolicznościowe rotowały, ważne jest przygotowanie odpowiedniej ekspozycji. – Decor okolicznościowy stanowi ważną część oferty w centrum ogrodniczym i generuje spore zyski w ciągu całego roku, ponieważ zawsze w kalendarzu klientów znajdzie się okazja do świętowania. Dlatego trzeba szczególnie zadbać o przygotowanie przykuwającej wzrok ekspozycji oraz proponować oryginalny asortyment – podkreśla Maria Radziwańska-Kryjan, właścicielka centrum Davis & Kryjan-Gardens w Nowodworcach.
 

Pakowanie to podstawa
Klienci chętnie robią zakupy w miejscach, w których zapewnia się im kompleksową obsługę. Dlatego w ofercie centrum ogrodniczego powinny znaleźć się materiały do pakowania prezentów. Z pewnością notowania centrum ogrodniczego podbije wprowadzenie usługi pakowania prezentów na miejscu. – Obecnie jest ona niezbędna i konieczna. Stoisko do pakowania prezentów znajduje się w naszej placówce w centralnym miejscu, a klienci korzystają z tej oferty przez cały rok – podkreśla Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja w Zawierciu.
Można nawet pokusić się o zorganizowanie specjalnego eventu, podczas którego zaprezentowane zostaną najciekawsze sposoby pakowania upominków.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: