W okresie spowolnienia klienci nie oszczędzają na świętach – Boże Narodzenie to nawet okres, w którym wydają najwięcej pieniędzy. Ile w tym roku właściciele centrów ogrodniczych mogą zarobić i jakie produkty zaproponować, aby odnieść sukces w sprzedaży?
Tekst: Agnieszka Idziak
Jak się okazuje, Polacy w sytuacjach kryzysowych oraz w okresie spowolnienia gospodarczego są w stanie oszczędzać na codziennych wydatkach, ale nie na tych świątecznych. Potwierdzają to tegoroczne deklaracje, wskazujące kwoty, jakie statystyczny Polak przeznaczy na przygotowanie Bożego Narodzenia. Jak szacuje firma Deloitte, średnio będzie to ponad 1 280 zł, co stanowi kwotę o prawie 12% większą od tej, jaką przeciętnie wydano w 2011 roku.
Centra ogrodnicze powinny więc zrobić wszystko, aby przejąć część udziałów w tym rynku. Dekoracje i upominki świąteczne stanowią nie tylko doskonałą możliwość przedłużenia sezonu, ale też – poprzez stworzenie niepowtarzalnych aranżacji i zaproponowanie unikatowych ozdób – pozwalają konkurować z marketami oraz sieciami DIY.
Pełna oferta dekoracji bożonarodzeniowych w większości placówek pojawia się w listopadzie, a w niektórych już w połowie października. Czas, w którym detaliści rozpoczną sprzedaż tych produktów, jest bardzo istotny.
Święta pod znakiem turkusu
Jakie są najnowsze trendy w decorze świątecznym? W tym roku święta Bożego Narodzenia będą przede wszystkim turkusowe. – To najmodniejszy kolor sezonu, który będzie zestawiany z dużą ilością cekinów i brokatu we wszystkich jego odcieniach. Bardzo modne są kompozycje z dużymi kamieniami, połączone z pasmanteriami i perłami w kolorach pastelowych – mówi Magdalena Słodyczka z firmy Silverado. Jak zwykle królować będzie kremowa biel z perłowym, ale ciepłym połyskiem, zestawiona ze srebrem. Nie można zapomnieć również o purpurze ze złotem. – Bardzo dobrze sprzedają się figurki tematyczne: od baśniowych, przez królewskie, ogrodnicze, religijne, architektoniczne, leśne, aż po typowo świąteczne mikołaje i aniołki. W ofercie nie może zabraknąć także okrągłych bombek z dekoracjami – dodaje Magdalena Słodyczka.
Popularność zyskują nowoczesne dekoracje w rozmiarze XXL, olbrzymie kule, kwiaty, wazony, które powodują, że przestrzeń staje się nieco surrealistyczna. Nie można pominąć dekoracyjnych piór. Modne stają się produkty wykonane z naturalnych materiałów, takich jak słoma, wiklina, rattan, glina szamotowa czy drewno. W tym okresie wzrasta również sprzedaż suszu roślinnego, klienci chcą bowiem stworzyć kompozycje, którymi przyozdobią wigilijny stół.
Przygotowując ofertę wato pamiętać, że trendy w decorze bożonarodzeniowym są bardzo zróżnicowane. Trudno jednoznacznie określić, jakie produkty spotkają się ze szczególnym zainteresowaniem klientów – należy
więc postawić na jak największą różnorodność oferty.
Fot. Neo-Spiro
Fot. Neo- Spiro
Trzeba mieć produkty dla klientów ceniących tradycyjne święta, ale i dla tych, którzy wolą ozdoby o uniwersalnym charakterze. Przygotowując ekspozycję świąteczną, warto pamiętać, że kupujący cenią sobie przede wszystkim atmosferę, niezwykły klimat budzący zachwyt i tęsknotę za białymi świętami z czasów dzieciństwa. Taka atmosfera w placówce sprzyja zakupom i podnosi zyski.
Na ogrodzie też można zarobić
Przygotowując ofertę decoru świątecznego warto pamiętać o elementach dekoracyjnych przeznaczonych do ogrodów. Klienci chcą, aby w okresie świątecznym całe otoczenie domu prezentowało się wyjątkowo. Moda na ozdabianie ogrodu świetlnymi dekoracjami trafiła do Polski ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. W tym okresie poszukiwane są więc świetlówki, żarówki LED, kurtyny świetlne, a także podświetlane renifery oraz bałwanki.
Świerk w pojemniku numerem JEDEN
Grudzień to także miesiąc wzmożonego handlu świerkami i jodłami. Aż 37% rodzin w Polsce kupuje na święta żywe drzewko. Lasy Państwowe szacują, że w okresie bożonarodzeniowym sprzedaje się ok. 6 mln drzewek. Ważne, by pamiętać, aby zadbać o ich szeroki wybór, bowiem kupujący przychodzą najczęściej z konkretnymi oczekiwaniami dotyczącymi wymiarów drzewka i jego kształtu.
Choinki w pojemnikach w centrum ogrodniczym powinny pojawić się już pod koniec albo nawet w połowie listopada, co da klientom jasny sygnał, iż w tym miejscu są dostępne drzewka świąteczne.
Choinki kupują zarówno użytkownicy domów jednorodzinnych, jak i mieszkań, dlatego w ofercie powinny znaleźć się drzewa w różnych rozmiarach. Z choinek ciętych największym powodzeniem cieszą się drzewka o wysokości 200-230 cm i zwartym pokroju. Z roślin w pojemniku natomiast najczęściej są wybierane choinki o wysokości 120-180 cm. Spośród całego asortymentu największą popularnością cieszy się świerk w pojemniku, co spowodowane jest łatwością jego ustawienia oraz możliwością wysadzenia wiosną do gruntu. Aby jednak klient miał możliwość wyboru, warto posiadać w ofercie pachnący świerk kłujący (Picea pungens), ekskluzywną jodłę kaukaską (Abies nordmanniana) oraz tradycyjny świerk pospolity (Picea abies).
Zadbaj o szczegóły
Klienci chętnie robią zakupy w miejscach, w których zapewnia się im kompleksową obsługę. Dlatego w ofercie centrum ogrodniczego powinny znaleźć się materiały do pakowania prezentów. Dziś nie wystarczą już kolorowe papiery i wstążki. Nabywcy często chcą zapakować prezent w oryginalny sposób. Dlatego warto poszerzyć ofertę o szary papier, suszony anyż, laski cynamonu. Z pewnością notowania centrum ogrodniczego podbije wprowadzenie usługi pakowania prezentów na miejscu. – W tej chwili niezbędne jest zaproponowanie tej usługi. Stoisko do pakowania prezentów znajduje się w naszej placówce w centralnym miejscu, a klienci korzystają z tej oferty przez cały rok – podkreśla Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja w Zawierciu.
Można nawet pokusić się o zorganizowanie specjalnego eventu, podczas którego zaprezentowane zostaną najciekawsze sposoby pakowania upominków.
Trzymaj rękę na pulsie
Wymagania kupujących co do ozdób świątecznych stale rosną, dlatego tak istotny jest udział w targach branży decor, które są barometrem nadchodzących trendów i pozwalają zorientować się w sytuacji na rynku. Do najważniejszych z nich należą europejskie targi Christmas World, Ambiente, Tendence, Spoga + Gafa oraz krajowe Home Decor, Special Days oraz Vitrel. – Targi we Frankfurcie mają jasno określony profil B2B. Podczas kilku dni można spotkać przedstawicieli firm z całego świata, są więc cennym źródłem inspiracji – podkreśla Olga Mularczyk, marketing & PR manager Przedstawicielstwa Targów Frankfurt w Polsce.
Dominik Pikos, właściciel plantacji świerka srebrnego w Zawadzie
Bezpośrednio na wielkość sprzedaży choinek wpływa ich ekspozycja. Cięte drzewka warto zaprezentować w stojakach, tak, aby klient mógł zobaczyć choinkę z każdej strony. Uwagę klientów przyciągnie również wystawa drzewek udekorowanych świątecznymi ozdobami. Sukcesywnie drzewka należy wyciągać z siatki ochronnej, żeby uzyskały swoją pierwotną formę. Należy kupować produkty tylko od sprawdzonego dostawcy. Częstym problemem jest nielegalna uprawa i sprzedaż choinek na „przydomowych plantacjach”. Prawdziwy producent wydaje paszporty roślin przy sprzedaży drzewek w pojemnikach, dodatkowo może potwierdzić swą wiarygodność dokumentem, jakim jest wpis do ewidencji dostawców roślin.
Natalia Tarachowicz, dyrektor Targów Special Days
Najlepszym miejscem w Polsce, gdzie będzie można dokonać kontraktacji produktów i ozdób bożonarodzeniowych będą odbywające się na przełomie lutego i marca targi Special Days (27.02–01.03. 2014 r.). To właśnie w Poznaniu producenci, dystrybutorzy oraz importerzy świątecznych, ale również całorocznych produktów dekoracyjnych, będą mogli zaprezentować swoją ofertę szerokiemu gronu odbiorców. Targi Special Days organizowane są bowiem w tym samym miejscu i czasie co popularna Gardenia. Połączenie obu wydarzeń to nie tylko odpowiedź na potrzeby rynku, ale także świadome zwiększanie szans na zawarcie korzystnych kontaktów biznesowych. Do końca października można jeszcze skorzystać z promocyjnych warunków udziału w targach, do czego serdecznie zachęcamy!