Rozmowy na temat grupy zakupowej prowadzimy w stowarzyszeniu od wielu lat. Dotychczasowa sytuacja ekonomiczna nie zmuszała nas do podejmowania radykalnych kroków i ostatecznych decyzji. Wydaje się jednak, że obecnie nie ma już żadnych wątpliwości co do konieczności powstania takiej grupy – mówi Leszek Kurowski, prezes PSCO
Rozmawia: Agnieszka Idziak
Ponownie został Pan wybrany prezesem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Centrów Ogrodniczych. Jakie są Pana najbliższe plany i zadania?
Przede wszystkim, korzystając z okazji, chciałbym na łamach „Biznesu Ogrodniczego” jeszcze raz podziękować członkom Polskiego Stowarzyszenia Centrów Ogrodniczych za ponowne obdarzenie mnie zaufaniem i powierzenie mi kierowania naszą organizacją przez kolejne trzy lata. Będzie to moja trzecia kadencja, ale wydaje się, że przełomowa pod wieloma względami. Przez poprzednie dwie bardzo zmieniła się biznesowa rzeczywistość, której częścią są centra ogrodnicze prowadzone przez naszych członków. Po kilku bardzo dobrych latach musieliśmy zmierzyć się ze spowolnieniem gospodarczym, które przełożyło się na siłę nabywczą klientów. Rolą stowarzyszenia jest wsparcie członków w dalszym rozwoju ich centrów ogrodniczych tak, by z sukcesem mogli sprostać obecnym wymaganiom klientów i jednocześnie pozostać konkurencyjni wobec innych graczy rynkowych.
W jaki sposób PSCO realizuje te cele?
Prowadzimy szereg działań służących doskonaleniu oraz podnoszeniu wiedzy biznesowej i ogrodniczej naszych członków. Każdego roku – przy okazji targów Gardenia – organizujemy szkolenia. Po serii warsztatów poświęconych umiejętnościom związanym z zarządzaniem pracownikami, sposobom radzenia sobie ze stresem czy metodom motywacji, od ubiegłego roku postawiliśmy na szkolenia z zakresu szeroko pojętej ekonomii. Również w 2014 roku zapraszamy na blok dwóch szkoleń. Pierwsze poświęcone będzie metodom zarządzania ryzykiem walutowym w firmie, z nakierowaniem na praktyczne aspekty i możliwości obniżenia kosztów transakcji walutowych, uzyskiwania dobrego kursu i zabezpieczania się przed gwałtownymi wahaniami kursowymi. Drugie prowadzone będzie przez wybitnego specjalistę doradzającego na co dzień klientom biznesowym, także z branży ogrodniczej, w zakresie optymalizacji marży i tworzenia spójnej polityki cenowej.
Nie zapominamy również o pracownikach centrów ogrodniczych, dla których przygotowaliśmy warsztaty poświęcone obsłudze trudnych klientów. Wszystkie szkolenia odbędą się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, a szczegóły znajdują się na stronie internetowej www.psco.org.pl. Jednak szkolenia to tylko część aktywności stowarzyszenia. Wspieramy również naszych członków w sprawach związanych z importem asortymentu do centrów ogrodniczych oraz organizacją zagranicznych wyjazdów.
Wszystko wskazuje jednak na to, że jako stowarzyszenie musimy podjąć nowe wyzwania.
W jakim kierunku zatem będzie zmierzać stowarzyszenie? Które elementy strategii będą nadal funkcjonowały, a z jakich działań zrezygnujecie?
Wszystkie działania, które prowadzimy, będą kontynuowane, a dodatkowo, wraz z częściowo odświeżonym składem zarządu, skupiliśmy się na zaplanowaniu działań, które w rezultacie powinny zoptymalizować współpracę pomiędzy członkami PSCO a firmami dostarczającymi produkty do naszych centrów ogrodniczych. Ustalone zasady powinny być korzystne dla obu stron.
Cały wywiad w styczniowym wydaniu "Biznesie Ogrodniczym".