W ostatnim roku popyt na ręczne narzędzia ogrodnicze wzrastał. Producenci troszczyli się nie tylko o promocję produktów, ale także o rozbudowę portfolio. W tym roku wielu z nich zaskoczy, wprowadzając do oferty szereg nowości
Tekst: Natalia Dur
Rynek ręcznych narzędzi ogrodniczych rozwija się nieprzerwanie od kilku lat. Przyczynia się do tego nie tylko wzrost popularności ogrodnictwa wśród konsumentów, ale także bogatsza oferta firm proponujących produkty wysokiej jakości w korzystnych cenach. Anna Wadych, właścicielka Centrum Ogrodniczego Rol-Pest w Żołędowie, potwierdza: – Asortyment ten rotuje bardzo szybko i przez cały rok, dzięki czemu firmy mogą inwestować w budowanie swojego wizerunku i rozszerzanie wachlarza oferowanych narzędzi.
Jednym z najważniejszych wydarzeń na tegorocznej Gardenii była polska premiera nowych narzędzi ogrodniczych ERGO firmy Cellfast. – To efekt wielomiesięcznej pracy działu R&D i Cellfast Design Group. Wspólnie stworzyliśmy linię produktów wyróżniających się designem i doskonałą jakością, którą już w tym roku będą mogli wypróbować konsumenci – mówi Rafał Słabik, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w firmie Cellfast. W skład szerokiej gamy nowych narzędzi ogrodniczych ERGO wchodzą m.in.: kompletna linia siekier, małe narzędzia do pielęgnacji roślin, linia narzędzi do kopania zawierająca szpadle i widły, a także narzędzia przeznaczone do prac porządkowych w ogrodach. – Naszym celem jest dotarcie do wymagającego klienta, poszukującego ergonomicznych narzędzi najwyższej jakości. Chcemy, aby nowe produkty marki Cellfast stworzyły nowoczesną linię, dzięki której polska marka na rynku narzędzi stanie się rozpoznawalna na całym świecie – dodaje Rafał Słabik.
Popyt na narzędzia premium
Zdaniem detalistów wyraźnie rośnie zainteresowanie asortymentem premium. – Konsumenci kładą nacisk przede wszystkim na jakość narzędzi, natomiast cena przestaje odgrywać podstawowe znaczenie. Zapotrzebowanie na produkty z niskiej półki cenowej w tym sektorze handlu wyraźnie słabnie – reasumuje Anna Wadych. Tomasz Chojnacki, pracownik Centrum Ogrodniczego Pracuś w Ozimku, dodaje: – Z pewnością wiąże się to z wcześniejszym zalaniem rynku przez importowane produkty wyjątkowo słabej jakości, które zniechęciły konsumentów do sięgania po szybko psujące się narzędzia. Współpraca z zaufanymi producentami i dystrybutorami zapewnia właścicielom centrów ogrodniczych jeszcze jedną korzyść – możliwość kompleksowego zaopatrzenia się w szeroki asortyment narzędziowy – podkreśla.
Konsumenci chętnie kupują narzędzia w specjalnie przygotowanych zestawach, które doskonale sprawdzają się jako prezent dla osób lubiących pracę w ogrodzie i ceniących design. Modne stają się narzędzia dla kobiet oraz dzieci, dostosowane do potrzeb tych grup, szczególnie pod względem wielkości czy kolorystyki, która szczególnie w przypadku najmłodszych jest bardzo ważna.
W ostatnich trzech latach wzrosła także sprzedaż narzędzi z uniwersalnym trzonkiem pasującym od kilku do nawet kilkunastu różnych narzędzi. Popularność zyskują także małe narzędzia, które stanowią funkcjonalną i przydatną pomoc w pielęgnacji roślin doniczkowych oraz mniejszych grządek warzywnych i rabat kwiatowych.
Poszerzanie oferty
Rynek narzędzi ręcznych to kategoria o dużym potencjale rozwoju. Najlepiej świadczy o tym fakt systematycznego poszerzania oferty. Producenci prześcigają się w proponowaniu nowości, a narzędzia są systematycznie udoskonalane pod względem technicznym. Klienci oczekują nowatorskich produktów zmniejszających wysiłek, zmęczenie i obciążenie związane z pracą w ogrodzie.
Rośnie zainteresowanie produktami specjalistycznymi np. sekatorami do formowania krzewów czy kutymi szpadlami przeznaczonymi do kopania twardej gliny. Wielu producentów na sezon 2016 przygotowało specjalne oferty produktowe. Nie brakuje w nich nowych pozycji asortymentowych skierowanych zarówno do profesjonalistów, jak i hobbystów. – Mamy bardzo szeroką, przejrzystą ofertę, w której każdy klient znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. W sezonie 2016 wprowadzamy na rynek zupełnie nową grupę narzędzi – mówi Agnieszka Cerapińska, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Pawłowski. – Jest to linia narzędzi skierowanych do profesjonalistów. Na rynku skandynawskim narzędzia te dobrze się przyjęły i doskonale się sprzedają. Na polskim rynku dopiero wprowadzamy je do oferty. Widzimy jednak, że przykuwają one uwagę dużej liczby konsumentów ze względu na wysoką jakość. Są to narzędzia kute, wyposażone w uchwyt wykonany z najwyższej jakości drewna – tłumaczy Agnieszka Cerapińska. Firma Tuchmet w tym sezonie stawia na innowacyjne rozwiązania. – W tym roku wprowadzamy nową linię narzędzi ręcznych PRESTIGE – mówi Wiesław Galus, prezes firmy Tuchmet. – W skład linii PRESTIGE wchodzą wszelkiego rodzaju małe i duże narzędzia ręczne, takie jak m.in.: szpadle, widły i grabie. Są to produkty z półki premium, które cechuje nowoczesny design i duża odporność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia – tłumaczy Wiesław Galus.
Na tym rynku liczą się pomysły i innowacje. Dlatego każdego roku firma Fiskars wprowadza do oferty nowości. W tym roku jest to linia Fiskars PowerGear™. To rodzina uniwersalnych narzędzi, takich jak sekatory z rączką obrotową, sekatory kowadełkowe czy nożyce do żywopłotu, które idealnie sprawdzą się w każdej pracy w ogrodzie wymagającej cięcia. Pomysłowy mechanizm zębatkowy, zwiększający siłę cięcia uzupełniają ostre, wykonane z wysokiej jakości stali ostrza oraz lekkie, wytrzymałe uchwyty FiberComp™. Opatentowany mechanizm PowerGear™ sprawia, że cięcie staje się 3,5 razy łatwiejsze w porównaniu ze standardowymi mechanizmami. Ostrza wykonane są z ultratwardej, odpornej na korozję stali, zapewniającej ostre cięcia na wiele lat. Warto też dodać, że mały sekator to produkt często kupowany pod wpływem impulsu, jego dodatkowa ekspozycja przy kasach jest więc bardzo korzystna.
Sprzedaż wspierana
Należy zauważyć, że firmy oferujące narzędzia ręczne zwiększają inwestycje w materiały wspierające sprzedaż oraz poprawienie jakości współpracy z centrami ogrodniczymi, które stanowią najważniejszy kanał dystrybucji tych produktów. Tomasz Chojnacki mówi: – Zaobserwowaliśmy, że firmy produkujące ręczne narzędzia przywiązują coraz większą wagę do wspierania sprzedaży poprzez dostarczanie wysokiej jakości materiałów ekspozycyjnych. Co istotne, dostarczane ekspozytory nie tylko pomagają zwiększyć sprzedaż produktów, ale i bardziej wykorzystać obszar ekspozycji – dodaje.
Klienci są gadżeciarzami
Agnieszka Cerapińska
dyrektor ds. sprzedaży Pawłowski
Obserwujemy, że z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na narzędzia profesjonalne, takie jak szpadle dla szkółkarzy czy narzędzia dla kobiet. Tendencja ta widoczna jest już od ok. 2-3 lat. Bardzo indywidualne podejście do każdego odbiorcy przekonało do współpracy z nami wielu nowych klientów, dzięki temu lepiej poznaliśmy ich oczekiwania i przygotowaliśmy się do zmian. Poszerzając ofertę o nowości wybraliśmy jeden kierunek – narzędzia specjalistyczne dla wybranych grup konsumentów np. linia LIGHT dla kobiet. W tym roku testujemy także nowe rozwiązania w zakresie outsourcingu, co z pewnością pozwoli nam szybciej reagować na potrzeby rynku. Klienci są gadżeciarzami, dlatego ważny jest wygląd produktów. Zastosowanie dekoracyjnych dodatków kolorystycznych, nietypowych dla narzędzi kolorów oraz przygotowywanie zestawów narzędzi zapakowanych tak, aby nadawały się na prezent to ciekawe pomysły handlowe.
Obiecujący rok
Wiesław Galus
prezes Tuchmet
Linię PRESTIGE zaprezentowaliśmy podczas tegorocznych targów Gardenia. Narzędzia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem klientów, co napawa nas optymizmem. Obecnie produkty te oferujemy w bardzo atrakcyjnych cenach. Od tego sezonu zwiększyliśmy liczebność działu handlowego oraz nasze zaangażowanie w działania promocyjno-reklamowe i informacyjne. Przebudowaliśmy też naszą stronę internetową.
Poszerzanie oferty
Zuzanna Mierzejewska
wiceprezes zarządu RAMP
Produkowane przez nas narzędzia marki MASTER GARDEN dzięki wysokiej jakości i przystępnej cenie zdobyły uznanie wśród dystrybutorów i klientów. Dobrze rotują także nasze grabie oraz małe narzędzia ogrodnicze. W roku 2015 rozpoczęliśmy proces znakowania grabi wykorzystując technologię IML. Słuchając sugestii klientów postanowiliśmy także rozpocząć prace nad dalszym poszerzaniem oferty. Jesteśmy również zadowoleni ze sprzedaży nożyc i sekatorów. W tym roku handel tymi produktami rozpoczął się znacznie wcześniej niż w ubiegłych latach. Nowości, które prezentowaliśmy podczas targów naszych dystrybutorów oraz targów Gardenia zostały bardzo dobrze przyjęte.