Gdyby spojrzeć jedynie na ofertę produktów przyspieszających kompostowanie, co roku poszerzaną i uzupełnianą, można by odnieść wrażenie, że popyt dynamicznie rośnie. Wzrosty sprzedaży w tym segmencie są większe niż w przypadku kompostowników, ale te stosunkowo nowe produkty nie mają jeszcze stałego miejsca w koszyku zakupowym konsumentów
Tekst: Michał Gradowski
Co roku na rynku ogrodniczym oferta komposterów, nazywanych też nawozami przyspieszającymi kompostowanie, jest coraz szersza. Konsumenci znają już ich podstawowe atuty: niwelują nieprzyjemne zapachy, skracają czas rozkładu ogrodowych odpadów organicznych oraz wzbogacają kompost o dodatkowe składniki. Jak znaczenie tego produktu w branży postrzegają dostawcy? – Preparaty do kompostowania to stosunkowo nowe produkty na rynku, które jeszcze kilka lat temu były tylko ciekawostką. W tym przypadku nie ma mowy o dużej dynamice wzrostów sprzedaży. To cenne uzupełnienie oferty, ale nie produkt, na którym można budować strategię biznesową – mówi Piotr Syngarowicz, import/eksport manager w firmie Planta.
Koncentracja siły
Właściciele niektórych centrów ogrodniczych zauważają jednak znaczące wzrosty sprzedaży w tym segmencie produktów. – W naszej ofercie można znaleźć preparaty przyspieszające kompostowanie trzech producentów. Współpracujemy w tym zakresie z firmami, które dostarczają do naszego centrum także nawozy. To bardzo dobre uzupełnienie oferty, wzrosty sprzedaży w tym segmencie to ok. 10-15% – mówi Mariusz Lewandowski, właściciel Centrum Ogrodniczego Iglak. – Produkty przyspieszające kompostowanie sprzedają się lepiej niż same kompostowniki. Konsumenci znają już ten produkt i są przekonani o jego skuteczności – dodaje. Na rynku nie brakuje także nowości. – Biokoncentrat Primagarden zawiera mieszankę naturalnych bakterii i enzymów, która przyczynia się do rozkładu substancji pochodzenia organicznego. Skutecznie przetwarza skoszoną trawę, drewno, liście oraz pozostałe odpady z ogrodu i domu. Końcowym produktem rozkładu jest kompost o wysokiej zawartości substancji odżywczych i mniej intensywnym zapachu. Regularne stosowanie preparatu sprawia, że kompost dojrzewa w ciągu około 2-3 miesięcy, w zależności od rodzaju i ilości odpadów – mówi Robert Wilk, właściciel firmy Greenpol. – Stawiamy na jakość, skuteczność tego produktu sprawia, że klienci będą po niego wracać do sklepów. Warto podkreślić, że jest to koncentrat – 100-gramowe opakowanie wystarczy na 4 m3. Zainteresowanie dystrybutorów w czasie przedsezonowych zatowarowań było bardzo duże, a wsparciem sprzedaży będzie dla nich reklama zaplanowana na 21 maja w programie „Maja w Ogrodzie” – dodaje. Dla porównania, wydajność innych preparatów dostępnych na rynku to ok. 1 kg na 2-4 m3.
Kompostownik: kup teraz
Zdaniem producentów kompostowników związek między sprzedażą tych produktów oraz preparatów przyspieszających kompostowanie wbrew pozorom wcale nie jest ścisły. Konkurencja na rynku kompostowników jest znacznie mniejsza, a oferta nie rozwija się też tak szybko, jak w przypadku
aktywatorów kompostu. Poza tym wielu konsumentów, zwłaszcza w ogródkach działkowych, korzysta z samodzielnie zbudowanych kompostowników.
– W sprzedaży kompostowników odnotowujemy co roku wzrosty sprzedaży na poziomie kilku procent. To efekt coraz większego zainteresowania nie tylko ze strony klientów centrów ogrodniczych i sieci DIY, ale także gmin. Najlepiej rotują kompostowniki modułowe, spośród dwóch wariantów kolorystycznych dostępnych w naszej ofercie lepiej sprzedają się kompostowniki czarne, ze względu na niższą cenę – mówi Iwona Stasiowska, projekt manager w firmie Prosperplast. – Najlepszym wsparciem sprzedaży tego asortymentu jest promowanie ekologii i informowanie konsumentów o zaletach stosowania kompostu w ogrodzie – dodaje. Kompostowniki bardzo dobrze sprzedają się też w sklepach internetowych. – Obecny sezon jest na razie słabszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku ze względu na niesprzyjającą, zmienną pogodę. W szerszej perspektywie rynek się jednak stabilizuje, w ubiegłym roku odnotowaliśmy minimalne wzrosty sprzedaży. Prognozy na przyszłość? Umiarkowanie optymistyczne – mówi Maciej Hajdys, właściciel firmy Ekobat. – W tej kategorii produktów bardzo duże znaczenie ma kanał e-commerce, pomimo dużych gabarytów kompostowniki bardzo dobrze sprzedają się w sieci – dodaje.