Tegoroczna konferencja prasowa, na którą dziennikarzy z całego świata zaprosili organizatorzy targów spoga+gafa, odbyła się 15-16 maja w Hilton Syon Park w Richmond. „Biznes Ogrodniczy” reprezentował Jarosław Olewicz, wydawca magazynu. Podczas konferencji podkreślano, że widać globalną zmianę w nastawieniu klientów, którzy coraz mniej chętnie robią zakupy w dużych centrach handlowych kosztem powrotu do lokalnych sklepów. Modnym kolorem w ogrodzie i na balkonie będzie czerwony
Tekst: Agnieszka Idziak
Organizatorzy targów spoga+gafa co roku zapraszają dziennikarzy z całego świata na konferencję zapowiadającą te najważniejsze i największe targi branży ogrodniczej. Tegoroczne spotkanie odbyło się w Londynie. Organizatorzy rozpoczęli konferencję od posumowań ubiegłorocznej edycji targów. Po rekordowej liczbie odwiedzających w 2016 r., w minionym roku osiągnięta została także rekordowa liczba wystawców – ponad 2 tys. z 59 różnych państw. W 2018 r. edycja spoga + gafa, która odbędzie się w dniach od 2 do 4 września w Kolonii, zapowiada się równie imponująco. Chęć udziału w targach zgłosiło już ponad 2,1 tys. wystawców z 60 krajów. Aktualnie 98% powierzchni jest już zarezerwowane. W porównaniu do ub.r. powierzchnia wystawiennicza została zwiększona o 5 tys. m² i wyniesie 230 tys. m². – spoga + gafa to przede wszystkim międzynarodowa platforma trendów, podczas której można zobaczyć, jak rozwija się branża ogrodnicza. To wydarzenie numer jeden dla przedstawicieli branży ogrodniczej z całego świata. Targi są jedyne w swoim rodzaju pod względem zakresu i zróżnicowania tematyki, dostępnego asortymentu oraz liczby międzynarodowych wystawców i zwiedzających – podkreślała Katharina C. Hamma, chief operating officer of Koelnmesse GmbH.
Wszystkie kategorie produktów ogrodniczych znajdą się w halach 1-10, na bulwarze centralnym i północnym, na całym placu i w przestronnych pomieszczeniach na powietrzu między halami 6 i 8. W tym roku w dziale mebli ogrodowych, grilli i dekoracji wewnętrznych po raz kolejny będzie można zobaczyć największą ofertę na świecie. Te kategorie znajdą się w salach 1 do 4, 5,2, 9 i 10,1, zajmując 121 tys. m², będzie to największy segment targów.
W którą stronę zmierza branża?
Podczas konferencji organizatorzy zaznaczyli, że widać globalną zmianę w nastawieniu klientów, którzy coraz mniej chętnie robią zakupy w dużych centrach handlowych, kosztem powrotu do lokalnych sklepów, z większym entuzjazmem kupują także rzeczy używane na tzw. pchlich targach. Nastąpił wzrost świadomości ekologicznej, dlatego klienci kupują produkty naturalne. Modne stają się jadalne sztućce, które wypierają plastikowe, widać coraz mniejsze zużycie reklamówek.
Jeśli chodzi o kolory, to modny będzie czerwony. Kolor czerwony przyciąga uwagę w każdej sytuacji i w tym roku wkracza do ogrodu i na balkony. Wśród palety czerwonych odcieni, przede wszystkim czereśnia jest na topie. Czerwone odcienie są zawsze łączone z dyskretnymi kolorami, takimi jak szary, biały lub czarny. To wydobywa z nich to, co najlepsze. Bardzo popularna jest również kombinacja niebieskiego, zielonego i koralowego.
Na rynkach zachodnich bardzo duży udział w sprzedaży ma cała kategoria wypoczynku. Meble musza być coraz bardziej wygodne i „przytulne”. Pełen wdzięku design, minimalistyczny na pierwszy rzut oka, lekkość wizualna i wysoka funkcjonalność to nowe trendy na nadchodzący sezon. Grille są coraz łatwiejsze i wygodniejsze w użyciu, modne są rozwiązania mobilne, które wykorzystuje się na balkonie. Popularne są także kuchnie zewnętrzne, istnieje wiele wysokiej jakości, modułowych rozwiązań, w których można połączyć grill, zlew i blat roboczy wedle życzenia lub potrzeb, priorytetem jest wielofunkcyjność. Produkty BBQ są jednocześnie dostosowywane do różnych segmentów cenowych i do różnych grup docelowych. Grille, które można wziąć na piknik w parku miejskim, a nawet mobilne wersje z kołami dla generacji 50+ odgrywają ważną rolę w kategorii.