Boom na grillowanie sprawia, że konsumenci dużo chętniej spędzają czas wolny w ogrodzie i poświęcają mu znacznie więcej uwagi. Wzrasta sprzedaż nie tylko grilli, ale także akcesoriów, mebli ogrodowych i małej architektury ogrodowej
Tekst: Marcin Fajerski
Ostatni rok sprzedaży BBQ zdecydowana większość detalistów może zaliczyć do bardzo udanych. Okazuje się, że coraz więcej konsumentów udaje się do centrów ogrodniczych w poszukiwaniu nie tylko grilli, ale także produktów związanych z relaksem w ogrodzie. Tym samym placówki ogrodnicze stają się miejscem, gdzie wymagający i często też zamożniejsi klienci mogą odnaleźć wszystkie dobrej jakości produkty, które mają jeden wspólny mianownik. Jaki? – Wypoczynek na świeżym powietrzu.
Grill króluje
Według najnowszych danych Euromonitor International sprzedaż grilli w Polsce w ubiegłym roku osiągnęła rekordową wartość ok. 211 mln zł. W roku bieżącym ma ona zwiększyć się o prawie 20 mln zł, natomiast w 2014 roku może wynieść nawet 274 mln zł. Potencjał tego rynku jest więc olbrzymi, a boom na grillowanie na pewno będzie trwał przez najbliższe lata.
Co istotne, coraz więcej centrów ogrodniczych decyduje się na wprowadzenie grilli i asortymentu uzupełniającego do swojej oferty. Znacznie częściej niż jeszcze pięć lat temu są to produkty wysokiej jakości lub nawet premium. Rośnie bowiem zainteresowanie kupujących lepszymi, niezawodnymi i gwarantującymi wygodne użytkowanie grillami. – Odnotowujemy bardzo wyraźny wzrost sprzedaży grilli ze średniej i wyższej półki cenowej – mówi Anna Furs, właścicielka Centrum Ogrodniczego Furs Ogrody w Grodkowie. – Konsumenci mają coraz większe wymagania wobec tych produktów i często przychodzą po nie właśnie do nas. To pozwala nam stopniowo rozszerzać asortyment BBQ, m.in. o akcesoria do grillowania, węgiel i podpałki, repelenty i odstraszacze owadów, a także meble ogrodowe. Ogólnie sądzę, że dla sprzedaży kategorii BBQ możemy wysunąć pozytywne prognozy – konkluduje.
Na gaz czy na węgiel?
Choć grille węglowe wciąż są najchętniej wybieranymi produktami i według Euromonitor International mają aż 93-procentowy udział w sprzedaży, klienci sięgają też po droższe zestawy dające większe możliwości. – Zauważamy, że coraz więcej kupujących przychodzi po grille gazowe i droższe zestawy – mówi Mariusz Nieradzik, właściciel Centrum Ogrodniczego Plant w Chęcinach. – Organizowane przez nas pokazy skutecznie przekonują do przeznaczenia większego budżetu na zakup produktów dających większe możliwości niż grille węglowe. Dlatego w ubiegłym sezonie odnotowaliśmy dynamiczny wzrost ich sprzedaży – podsumowuje.
Paleniska
Oprócz grilli niesłabnącym zainteresowaniem konsumentów cieszą się betonowe lub kamienne paleniska, wędzarnie, kominki i kociołki do prażonek. Z ankiety „Biznesu Ogrodniczego” wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż tych produktów wzrosła o ok. 20 proc. – Posiadacze ogrodów coraz chętniej kupują paleniska i wędzarnie – potwierdza Krzysztof Matraszek, właściciel Centrum Ogrodniczego Matraszek w Kurowie. – Do zakupu tych produktów przekonuje klientów przede wszystkim ich trwałość, a także ozdobność. Poza tym dzięki nim pasjonaci dań z rusztu mogą przygotować wyszukane potrawy dla wszystkich biesiadników w tym samym czasie. Oczywiście ważne jest zapewnienie kupującym transportu wielkogabarytowych produktów oraz usługi ustawienia ich w wybranym miejscu ogrodu – dodaje.
Asortyment uzupełniający
Niektórzy detaliści idą o krok dalej w zapewnieniu konsumentom kompleksowej oferty BBQ. Miłośnicy sztuki grillowania mogą kupić nie tylko podzespoły i pokrowce do grilli, ale również książki kucharskie, sosy i marynaty niedostępne w sieciach handlowych, a nawet steki. W ten sposób pasjonat może odnaleźć wszystkie produkty premium w jednym miejscu, zgodnie z zasadą all-at-one location. Podsumowując, zyskowność kategorii BBQ w dużej mierze zależy od kreatywnego podejścia do rozszerzania oferty o nowe pozycje asortymentowe.
Diana Daugerd
analityk ds. rynku ogrodniczego
Euromonitor International
BBQ bez wątpienia należy do ulubionych rozrywek właścicieli posesji. Grillowanie i wieczorne biesiady są jedną z najpopularniejszych w Polsce form spędzania weekendów. W okresie wiosenno-letnim urządza się je równie chętnie po ciężkim dniu w pracy. Wpływa to na dynamiczną sprzedaż asortymentu BBQ, z rocznym wzrostem na poziomie 8 proc. Spośród wszystkich kategorii ogrodniczych produkty BBQ cechuje największa dynamika wzrostu. W stosunku do 2010 roku wartość tego rynku zwiększyła się aż o 5 proc., osiągając 1046 mln zł.
Firmy produkujące grille stale rozszerzają asortymentowe portfolio, dostosowując ofertę do rosnących wymagań kupujących. W centrach ogrodniczych klienci znaleźć mogą nie tylko grille kompaktowe, ale także wysokiej jakości zestawy, a nawet kuchnie zewnętrzne, które umożliwiają przygotowanie bardziej wykwintnych dań dla większej grupy osób w tym samym czasie. Konsumenci też stają się bardziej świadomi i poszukują grilli, które posłużą im przez wiele lat.