Cebulki hiacyntów, podobnie jak inne gatunki i odmiany cebulowych, należą do asortymentu, którego walory nie są widoczne w momencie sprzedaży. Odpowiednie wyeksponowanie i opakowanie takiego produktu staje się czynnikiem decydującym o jego dużej rotacji
Tekst: Agnieszka Idziak
Zainteresowanie klientów cebulami hiacyntów wzrasta na przełomie sierpnia i września. – Zajmują one czwarte miejsce pod względem ilości sprzedaży, tuż za tulipanami, narcyzami i krokusami – mówi Bogdan Królik, właściciel Hurtowni Ogrodniczej Bogdan Królik. – Relatywnie długi okres kwitnienia (2-3 tygodnie w zależności od warunków atmosferycznych) oraz atrakcyjny zapach sprawiają, że klienci chętnie decydują się na ich uprawę, a cebule zajmują stabilną pozycję w całości asortymentu – dodaje Kamil Kaliński, specjalista ds. marketingu firmy Polan.
Wygodną formą sprzedaży cebulek jest umieszczanie ich w show-boksach, które składają się z kilku komór, a w każdej z nich znajduje się inna odmiana. Daje to sklepom ogrodniczym możliwość nabycia różnorodnego materiału roślinnego, nawet przy niewielkich zamówieniach. Jednak klienci równie chętnie nabywają cebulki pakowane w kapersy. Dlaczego? – Opakowanie bowiem zawiera instrukcję sadzenia oraz szczegółowy opis rośliny, informacje o jej wymaganiach i sposobach zastosowania – tłumaczy Marta Kucharska z działu planowania produkcji firmy Cnos-Garden.
Doświadczony sprzedawca w centrum ogrodniczym powinien zwrócić uwagę klienta na jakość kupowanych przez niego cebulek i pomóc w ich wyborze. – Doradzajmy nabycie tych cebul, które są największe w swych odmianach (w przypadku hiacyntów: rozmiar 19/+, czyli obwód cebulki 19 cm) – mówi Bogdan Królik. Należy informować konsumenta o warunkach uprawy, pielęgnowaniu, przechowywaniu i zastosowaniu cebul. – Jeżeli nabywca chce, by kwiat miał jasny kolor, taka musi być również cebula. Musi więc przy zakupie zwrócić uwagę na zgodność koloru cebuli z opakowaniem – tłumaczy Joanna Bartosik, product manager firmy PNOS. Duże znaczenie ma rozmowa z klientem na temat sposobów ochrony cebulek przed grzybami oraz szkodnikami. – W pierwszym przypadku wskazane jest zaopatrzenie się w preparaty grzybobójcze, w drugim w odpowiednie plastikowe osłonki – doradza Kamil Kaliński.
Jak zadbać o wysoką sprzedaż nieatrakcyjnego pod względem wizualnym towaru? – W całym okresie sprzedażowym tego gatunku trzeba zwiększać jego rotację poprzez ekspozycję oraz doradztwo – zauważa Janina Gładyga, główny specjalista ds. obrotu materiałem rozmnożeniowym w Przedsiębiorstwie Hodowlano-Nasiennym W. Legutko. – W przypadku ekspozycji produktów ogromną rolę odgrywają opakowania oraz umieszczone na nich zdjęcia odmian, które przyciągają wzrok i ułatwiają podjęcie decyzji zakupowej – mówi Janina Gładyga. – W ekspozycji wspomagającej sprzedaż cebul hiacyntów nie można zapominać o żywych roślinach. Wcześniej wyhodowane i pokazane w doniczkach kwitnące hiacynty zachęcają do zakupu – zapewnia Lidia Chołody z działu marketingu firmy Green Land. Cebule są towarem impulsowym, często klienci nabywają je przy okazji, ponieważ zainteresują ich zdjęcia opakowań. Dlatego bardzo ważny jest sposób ekspozycji i przestrzeń, w której się znajdą. – Cebule powinny zostać umieszczone w widocznym miejscu, gdzie poziom rotacji klientów jest największy. Warto pomyśleć o tym, aby nie tylko opakowanie i zdjęcie produktu zachęcały do zakupu, ale również jego jakość była jak najwyższa. Konsument, rozczarowany zakupem w następnym sezonie może już nie wrócić do źle postrzeganej placówki handlowej – tłumaczy Wojciech Bartnicki z działu sprzedaży firmy Bruno Nebelung.