Choinkowy szał

Do Bożego Narodzenia pozostało jeszcze pół roku, jednak hurtownie, centra ogrodnicze oraz szkółki już przygotowują ofertę drzewek przeznaczonych na świąteczne choinki. Dla klientów coraz większe znaczenie ma jakość kupowanej rośliny – cena nie odgrywa już kluczowej roli

Tekst: Konrad Urbański

Dla większości centrów oraz producentów sprzedaż drzewek bożonarodzeniowych jest bardzo dochodowa. Składa się na to kilka czynników, a jednym z nich jest przede wszystkim wzrost świadomości ekologicznej konsumentów. Klienci pragną kontaktu z naturą i tradycją, których uosobieniem jest żywe drzewko. –  Zainteresowanie żywą choinką stale wzrasta. Niestety, na rynku pojawia się wiele firm handlujących choinką ściętą wiele dni przed dotarciem do punktu sprzedaży. Klienci muszą pamiętać, aby zaopatrzyć się u producenta, który daje gwarancję świeżości drzewek – mówi Dominik Pikos, właściciel szkółek PIKOS – Plantacje Świerka Srebrnego.

Z powodu rosnącego zainteresowania żywymi drzewkami także szkółkarze chętniej inwestują w ten segment produkcji roślinnej. – Nie ukrywam, że ostatni sezon był dla nas bardzo udany. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, produkujemy więc coraz więcej materiału – mówi Tomasz Lubiński z firmy Nordpol Trees. Drzewa choinkowe to także podstawowe źródło dochodu centrum ogrodniczego zimą. – Choinki i ozdoby świąteczne pozwalają nam poprawić wyniki finansowe w tym gorszym dla branży okresie – dodaje Leszek Adamczak, właściciel Centrum Ogrodniczego I&L w Olzie.

 

Jakość wygrywa z ceną

Wzrastająca świadomość klientów to nie tylko wybór drzewka naturalnego zamiast sztucznego – to także ich dużo większe rozeznanie w relacji jakość-cena. Wygrywa oczywiście jakość. Co więcej, konsumenci nie poszukują drzewka, które wytrzyma w domu maksimum miesiąc. Coraz istotniejszy jest stan korzeni, odporność na mróz oraz choroby

Coraz więcej drzewek z domowej donicy zaraz po okresie świątecznym trafia do przydomowego ogródka. Dlatego też wśród klientów rośnie zapotrzebowanie na bożonarodzeniowe rośliny doniczkowane – doniczkowane jednak od sadzonki, nie od momentu wyjęcia z ziemi. Na Zachodzie praktyka ta jest już powszechna, w Polsce dopiero raczkuje, jednak z pewnością konsumenci będą poszukiwać wysokiej jakości drzew doniczkowanych.

Jakość to jednak nie wszystko. Klienci poszukują także wyedukowanego sprzedawcy, który nie tylko sprzeda im choinkę, ale także zadba o wyjaśnienia dotyczące jej pielęgnacji. Nikt nie chce przecież kupować drzewka, które nie utrzyma się w domowych warunkach. Doradztwo i zaufanie to dwa kolejne, po jakości, filary udanej sprzedaży. – Centra i sklepy ogrodnicze powinny bazować na jakości i zaufaniu klientów – mówi Marek Sentkowski, właściciel Centrum Ogrodniczego Sen-Marc w Milanówku. – Większość naszych klientów kupuje stosunkowo drogie drzewka, w przedziale cenowym od 100 do 180 zł, część z nich nawet ich nie rozpakowuje przed przetransportowaniem do domu, bo po kilkuletniej współpracy w pełni wierzą naszym rekomendacjom – dodaje. Oprócz doradztwa, wiedzy i zaufania klienci chcą także odpowiedniej obsługi posprzedażowej – handlowiec musi zapewnić klientom szereg usług dodatkowych. – Żeby skutecznie sprzedawać bożonarodzeniowe drzewka, trzeba zapewnić kompleksową obsługę: odpowiednie zapakowanie, przeniesienie do samochodu, a także transport. Konsumenci stawiają na wygodę – mówi Bogusław Melon, właściciel Centrum Ogrodniczego Melon w Warszawie.

 

Zatowarowanie

Zakupy drzewek bożonarodzeniowych hurtownicy oraz właściciele centrów rozpoczynają bardzo wcześnie. Okres wakacyjny to czas pierwszych zatowarowań. Wtedy dokonywane są pierwsze wybory dotyczące roślin

W okresie lipiec – sierpień szkółkarze muszą być gotowi na przedstawienie placówkom handlowym kompleksowych ofert. – Centra ogrodnicze zamawiają u nas drzewka bożonarodzeniowe z dostawą na pierwsze dni grudnia. Do hurtowni przywozimy je w okolicach 20 listopada. Decyzje zakupowe są jednak podejmowane dużo wcześniej, już na przełomie sierpnia i września. Wtedy właściciele placówek dokonują wiążących rezerwacji – mówi Artur Łuczak, konsultant sprzedaży w firmie Green Product. – Klienci dokonują zakupów choinek najczęściej między 10 a 20 grudnia, wtedy też wypada szczyt sezonu. Dlatego też właściciele centrów ogrodniczych muszą podjąć ostateczne decyzje o dowiezieniu świeżych drzewek do 15 grudnia – dodaje Artur Łuczak.

 

Organizacja placu sprzedaży

Najważniejszy w sprzedaży choinek jest plac sprzedaży, którego odpowiednia organizacja może znacząco wpłynąć na sprzedaż           

 

Co z placem sprzedaży? Jeśli klient decyduje się pojechać do centrum, to właśnie na placu dokonuje zakupu drzewka choinkowego. Jak urządzić ten newralgiczny punkt w taki sposób, aby sprzedaż przebiegała pomyślnie? – Bardzo często jeżdżę na przedświąteczne kiermasze choinek w Berlinie. Plac sprzedaży przypomina tam las – mnóstwo drzewek w stojakach, pomiędzy którymi przechadzają się klienci. Tego właśnie wciąż brakuje na rynku polskim: większego rozmachu. Sprzedawcy niemieccy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że np. sprzedaż komplementarna – czyli oferowanie drzewka wraz z stojakiem bądź ozdobami – bardzo „podkręca” sprzedaż – dodaje Artur Łuczak.

 

Króluje jodła w doniczce

Tomasz Lubiński

kierownik produkcji

Nordpol Trees

W ostatnim sezonie największą popularnością w naszej szkółce cieszyła się doniczkowana jodła kaukaska. Przede wszystkim ze względu na swoje walory – brak opadających igieł – klienci wybierali ją chętnie. Świerk pospolity i kłujący był wybierany ze względu na intensywność zapachu. Sądzę, że w tym sezonie popularnością dalej będzie się cieszyła jodła kaukaska oraz odmiany świerku.

 

 

– Nie ukrywam, że ostatni sezon był dla nas bardzo udany w kontekście sprzedaży w całej Europie. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, produkujemy więc coraz więcej materiału wysokiej jakości – mówi Tomasz Lubiński, Kierownik Produkcji w firmie Nordpol Trees.

 

 

Ekspozycja a sprzedaż

Dominik Pikos

właściciel

Szkółki PIKOS – Plantacja Świerka Srebrnego

Bezpośrednio na wielkość sprzedaży choinek wpływa ich ekspozycja. Cięte drzewka warto zaprezentować w stojakach, tak, aby klient mógł zobaczyć choinkę z każdej strony. Uwagę klientów przyciągnie również wystawa drzewek udekorowanych świątecznymi ozdobami. Sukcesywnie drzewka należy wyciągać z siatki ochronnej, żeby uzyskały swoją pierwotną formę. Należy kupować produkty tylko od sprawdzonego dostawcy. Częstym problemem jest nielegalna uprawa i sprzedaż choinek na „przydomowych plantacjach”. Prawdziwy producent wydaje paszporty roślin przy sprzedaży drzewek w pojemnikach, dodatkowo może potwierdzić swą wiarygodność dokumentem, jakim jest wpis do ewidencji dostawców roślin.

 

Jodła i świerk w modzie

Artur Łuczak

Konsultant sprzedaży

Green Product A/S

W ostatnich dwóch-trzech sezonach modny był świerk pospolity, jednak okres dominacji tej rośliny mamy już dawno za sobą. Bardzo ciekawą propozycją w ostatnim roku była jodła kaukaska w odmianie duńskiej, o długich igłach, utrzymujących się przez długi czas, intensywnie zielona. Dużą popularnością cieszył się także świerk srebrny. Należy także pamiętać o zróżnicowaniu regionalnym – w każdej części Polski konsumenci wybierają inne drzewka. Jaki będzie natomiast hit tegorocznej sprzedaży? Trudno wyrokować. Na pewno nie przeminie popularność jodły kaukaskiej i świerka srebrnego, zapewne klienci będą także poszukiwać świerka białego w odmianie Conica – jako drugiego bądź trzeciego drzewka w domu.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: