Dom i Ogród – przyciągamy klientów przez cały rok

Szeroki asortyment, także spoza branży ogrodniczej, zaangażowanie właścicieli w codzienne zarządzenie centrum i sprawdzony, przeszkolony zespół pracowników – m.in. dzięki tym czynnikom obroty firmy Dom i Ogród systematycznie rosną od 2014 roku, czyli od momentu otwarcia sklepu. O aktualnej sytuacji na rynku opowiedzieli nam Emilia i Dariusz Lewandowscy, właściciele Centrum Ogrodniczego Dom i Ogród w Poddębicach

Rozmawiają: Karolina Kałdońska, Michał Gradowski

Jakie były początki działalności centrum?
Centrum Ogrodnicze Dom i Ogród w obecnym miejscu działa od 2014 r. Wcześniej żona prowadziła mniejszy punkt z artykułami ogrodniczymi i roślinami. Obiekt, w którym obecnie prowadzimy sklep został zakupiony od gminy i wymagał pełnej modernizacji – praktycznie zostały tylko ściany, a dach i wszystkie instalacje wymagały wymiany. Zadaszona powierzchnia handlowa to 400 m kw., do tego dysponujemy także 160 m kw. magazynu, a 80 m kw. zajmuje część socjalna. Oboje z żoną pracujemy w centrum w pełnym zakresie. Od początku działalności co roku notujemy wzrosty obrotów, w 2020 roku pandemia mocno napędziła popyt i wzrosty były większe niż w ubiegłych latach, ale 2021 rok też był dla nas bardzo udany.

Jaka jest specyfika handlu ogrodniczego w Poddębicach?
Poddębice mają 8,5 tys. mieszkańców. W okolicy zlokalizowanych jest dużo działek rekreacyjnych. Do granicy Łodzi dzieli nas 35 km. Działa tu kilka zakładów produkcyjnych, duża plantacja truskawek i borówki amerykańskiej, ale większość mieszkańców dojeżdża do pracy do Łodzi.
W okolicy działa jeden mniejszy sklep ogrodniczy, dwa lata temu powstał sklep PSB Mrówka, ale w jego ofercie dominuje asortyment budowlany, a produkty ogrodnicze pojawiają się sezonowo, w niewielkich ilościach, więc nie odczuliśmy spadku obrotów po jego otwarciu.
Oprócz asortymentu typowo ogrodniczego dla hobbystów oferujemy także produkty dla rolników, takie jak nasiona poplonowe, trawy pastewne czy profesjonalne środki ochrony roślin. Cały czas dostosowujemy ofertę do potrzeb klientów, systematycznie rozszerzamy asortyment produktów spoza branży ogrodniczej – głównie z działu artykułów gospodarstwa domowego i dekoracji.

W przypadku jakich produktów można zaobserwować tendencję wzrostową?
Dobrze sprzedają się nasiona – dbamy o ich dostępność przez cały rok. Sezonowo duży popyt występuje na rośliny rabatowe i balkonowe, sprzedajemy sporo iglaków, a obecnie zrobiliśmy już miejsce na choinki. Co roku sprzedaje się coraz więcej jodły, ale – co zaskakujące – klienci coraz chętniej kupują także
sztuczne choinki, których jakość mocno poprawiła się w ostatnich latach.
Przez cały sezon utrzymujemy też dużą dostępność zniczy i wkładów.
W przypadku asortymentu dekoracyjnego jest mniejsze zainteresowanie donicami ceramicznymi na rzecz donic plastikowych. Wynika to z coraz wyższej jakości tych produktów – wiele modeli dobrze imituje fakturę drewna, ceramiki czy betonu, a są tańsze i łatwiejsze w eksploatacji.
W naszej ofercie można też znaleźć sprzęt ogrodniczy firmy Krysiak, wyróżniający się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Nawet brak własnego serwisu nie jest przeszkodzą w sprzedaży tych produktów, bo w przypadku usterki wystarczy na specjalnej platformie producenta zamówić kuriera do centrum lub bezpośrednio do klienta.
W sprzedaży, oprócz środków ochrony roślin dla profesjonalistów – rolników i ogrodników, są preparaty dla działkowców. Coraz więcej jest wśród nich produktów ekologicznych. Staramy się edukować klientów, zachęcać do czytania etykiet i przestrzegania okresu karencji.
W ofercie mamy około 20 tys. produktów, co zapewnia nam satysfakcjonujący obrót przez wszystkie miesiące w roku.

Czym się kierujecie przy doborze asortymentu? Jakie metody promocji sprawdzają się najlepiej?
Idziemy w stronę ograniczania liczby producentów, ale ich ofertę mamy w szerokim zakresie. Współpracujemy głównie z największymi markami – wiodącymi firmami na rynku, które gwarantują wsparcie marketingowe – reklamę produktów skierowaną do konsumenta. Po emisji reklamy widzimy bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Dobrą formą promocji są także akcje takie jak Rodzinne Warsztaty Ogrodnicze organizowane przez markę KRONEN wraz z partnerami, które odbyły się u nas w marcu 2019 roku. Do dzisiaj klienci pytają, kiedy odbędzie się u nas następne spotkanie z Witoldem Czuksanowem.
Skuteczną metodą na przyciągniecie klientów jest także promocja w mediach społecznościowych.
Staramy się także wzmacniać lojalność klientów. W naszym centrum działa system punktowy: np. za wydanie 20 zł klient otrzymuje 1 pkt, a po uzbieraniu wymaganej liczby punktów może kupić wybrane produkty AGD, eksponowane tuż przy wejściu do centrum, z 50% rabatem.
Jednak najlepszym sposobem na przyciągniecie klientów jest szeroka oferta sprawdzonych produktów i fachowe doradztwo naszego zespołu pracowników. Jesteśmy mocno osadzeni w lokalnej społeczności, wielu klientów znamy osobiście – to nasz największy kapitał.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie