Tekst: Ilona Rosiak
Koncepcję kącika ze sprzętem ogrodniczym najlepiej określić na długo przed sezonem. Później bowiem wzmożony ruch nie sprzyja działaniom organizacyjnym. Już dziś, analizując miniony rok, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jaka jest grupa docelowa mojego centrum, a więc kto w nim kupuje? Należy w miarę dokładnie określić wiek i płeć klientów, ich związek z ogrodnictwem – posiadacze domu z ogrodem czy działki, a może jedynie balkonu? Co, kiedy i za ile kupują? Po nakreśleniu profi lu klienta trzeba przyjrzeć się swojej działalności, a więc wielkości centrum, lokalizacji, parkingowi. Wszystkie wymienione czynniki odgrywają kluczową rolę w fazie planowania. Co z tego wynika?
Prosty rachunek
Trudno sprostać oczekiwaniom wszystkich klientów, dlatego najlepiej wskazać na grupę najszerzej reprezentowaną. Na ogół elektronarzędziami interesują się mężczyźni. Coraz częściej w ich gronie znajdują się młodzi panowie, będący szczęśliwymi posiadaczami domu z ogrodem. Dla nich trzeba zadbać nie tylko o profesjonalny sprzęt ze średniej i wyższej półki, ale również o fachową obsługę, która często będzie musiała odpowiadać na trudne pytania. Jeśli w centrum ogrodniczym zaopatrują się głównie działkowcy, cena produktów powinna być nieco niższa, za to ergonomia i łatwość w użyciu na najwyższym poziomie. Sprzęt nie może być skomplikowany ani zbyt nowoczesny. Tutaj również rola sprzedawcy będzie nieoceniona.
Uwzględniając cechy charakterystyczne placówki handlowej, należy pamiętać, iż w niewielkim obiekcie trzeba skupić się na sprzedaży produktów o mniejszych gabarytach. Duże centrum zaś może sobie pozwolić na eksponowanie kosiarek czy rozdrabniaczy. Jeżeli centrum sąsiaduje z marketem DIY, powinno się tak skomponować ofertę, aby uniknąć powtarzalności produktów.
Sztuka wyboru
Elektronarzędzia, wśród których znajdują się również te przeznaczone do ogrodu, to bardzo prężna kategoria, o czym świadczy liczba podkategorii oraz producentów. W dziale z tego typu sprzętem mogą się znaleźć: kosiarki, podkaszarki, kosy, nożyce do żywopłotów, sekatory, piły i pilarki, rozdrabniacze itp. Ich cechą charakterystyczną jest uzależnienie od prądu, a więc praca „na kablu”. Zastosowanie tych produktów jest zasadne w momencie, gdy źródło zasilania jest odpowiednio blisko. Praca przy użyciu elektronarzędzi jest przyjemna i łatwa, jednak ze względu na przewód zasilający coraz mniej komfortowa. Z tego powodu wiodący producenci elektronarzędzi oferują coraz bogatszy asortyment narzędzi akumulatorowych, które łączą w sobie najlepsze cechy mobilnych narzędzi spalinowych i ekologicznych narzędzi elektrycznych. W konsekwencji technika akumulatorowa wypycha dwie pozostałe. Co to oznacza dla centrum ogrodniczego? Otóż ceny narzędzi akumulatorowych są relatywnie wysokie, dlatego łatwiej przekonać klienta do zakupu rozwiązania na prąd. Ponadto nie zawsze przewód zasilający oznacza utrudnienie, zwłaszcza gdy ogród jest niewielkich rozmiarów.
Niecodzienne zabiegi
Jak dowodzą badania naukowe oraz doświadczenie sprzedawców, klienci, decydując się na zakup, liczą na coś jeszcze, czyli na tzw. wartość dodaną. Sprzedając elektronarzędzia, dodaje się gratis komfort pracy, ekologiczność, sposób spędzania wolnego czasu. Dla właściciela centrum ogrodniczego to także produkty, które dają możliwość wyższego marżowania. Warto wskazać na wsparcie sprzedaży ze strony producentów w postaci reklam w prasie i telewizji, wyróżnień na targach, rankingi oraz testy, które centrum ogrodnicze może wykonać na własny użytek. Nic nie działa na kupującego tak jak możliwość wypróbowania sprzętu. W tym celu warto zatroszczyć się o bezpieczne miejsce, w którym będzie można skosić trawę czy obciąć gałęzie. Taki zabieg dodatkowo zainteresuje innych klientów przebywających na terenie centrum. Można też zorganizować prezentację bądź szkolenia, a nawet konkurs cięcia drewna dla klientów. Niektóre centra ogrodnicze decydują się na otwarcie punktu dealerskiego oraz serwisu. Elektronarzędzia ogrodnicze to zaledwie wycinek szerokiej kategorii, w obrębie której występuje sprzęt dla majsterkowiczów i profesjonalne urządzenia budowlane i czyszczące. Również w centrum ogrodniczym może znaleźć się dla nich miejsce.