Pomiędzy 24 a 27 stycznia w niemieckim Essen odbyła się najlepiej rozpoznawalna w branży roślin ozdobnych międzynarodowa impreza targowa – IPM (Internationale Pflanzenmesse), która zarazem symbolicznie otwiera globalny sezon wiosennego handlu. Tegoroczna, 35. edycja IPM Essen zgromadziła na powierzchni 105 tys. m2 prawie 1 600 wystawców z 50 krajów, w tym z Polski
Tekst i zdjęcia: ALICJA CECOT
Światowo, ale dla wszystkich
Jak podkreślają organizatorzy – Messe Essen GmbH – te prestiżowe targi są „jedynym na całym świecie takim wydarzeniem, które obejmuje wszystkie działy ogrodniczego sektora i wszystkie elementy łańcucha marketingowego” – od produkcji po sprzedaż detaliczną i florystykę. Kształtuje zarazem trendy oraz tworzy w ciągu czterech dni niepowtarzalny punkt biznesowych spotkań.
I w tym roku IPM było areną licznych premierowych prezentacji. Dziesięciolecie obchodził konkurs nowości roślinnych, które są zgłaszane przez wystawców do oceny jury – było tym razem 61 produktów (odmian), w kilku kategoriach. Impreza w Essen, ze względu na swoje znaczenie i wysoką frekwencję zwiedzających – ok. 57 tys. osób z całego świata – obrosła też w wiele wydarzeń towarzyszących, jak np. finał konkursu o tytuł Międzynarodowego Ogrodnika Roku (International Grower of the Year Awards), o światowym zasięgu.
Przemiany
W maju u.br. rozpoczęto modernizację terenów targowych Messe Essen, czego efektem była m.in. likwidacja pawilonów 9 i 9.1 oraz postawienie tymczasowych hal 13 i 14. W wyniku tych reorganizacji słabo widoczni byli zwłaszcza wystawcy z Włoch, którzy nie mogą zaliczyć targów IPM 2017 do udanych. Przemiany miały również wpływ na polską prezentację.
Nasz udział
Polskę reprezentowało w sumie 35 wystawców; 9 z nich utworzyło – pod auspicjami Związku Szkółkarzy Polskich i Agencji Promocji Zieleni – narodowe stoisko, które po raz kolejny wyraźnie zaznaczyło obecność naszego kraju w międzynarodowym targowym tyglu. Zmniejszyło ono jednak swoje rozmiary – ze względu na zmianę lokalizacji ekspozycji (przeniesionej z pawilonu 9 do 7) kilkunastu szkółkarzy zrezygnowało z uczestniczenia w tegorocznych targach.
Indywidualne ekspozycje – w innych pawilonach – miały 2 inne polskie szkółki roślin ozdobnych: Gospodarstwo Szkółkarskie Jan Ciepłucha oraz Clematisy M. K. J. Wędrowscy Szkółka Roślin Ozdobnych, obie usatysfakcjonowane z lokalizacji.
Nasz kraj był również dobrze reprezentowany przez producentów doniczek i pojemników.
Swoją obecność utrwaliła Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o., po raz 3. z rzędu obecna w Essen (po przerwie) jako wystawca – poważny europejski dostawca bylin. Po raz pierwszy natomiast pojawiło się przedsiębiorstwo JMP Gospodarstwo Ogrodnicze Maria i Jarosław Ptaszek – największa w Europie firma szklarniowa z produkcją doniczkowych storczyków Phalaenopsis.
Tam trzeba być
Wystawcy przeprowadzili wiele rozmów, zdobyli też nowe informacje na temat rynku, tendencji, nowych produktów, odbyli liczne spotkania. Czas pokaże, które z kontaktów okażą się owocne, które z inspiracji zostaną przeniesione do praktyki. Większość uczestników IPM 2017 przyznaje jednak bez wahania, że „naprawdę warto było tam być”.