W miniony weekend w dniach 14-15 lipca w Ogrodach Hortulus Spectabilis w Dobrzycy odbyła się III edycji Festiwalu Kwiatów Jadalnych pod patronatem „Biznesu Ogrodniczego”. Tematem przewodnim eventu było hasło „Lawenda – dyskrecja smaku i moc zapachu”. Współorganizatorem wydarzenia była firma KHNO Polan
Tekst: Agnieszka Idziak
Już po raz trzeci na Placu Dzikich Kwiatożerców w Ogrodach Hortulus Spectabilis, zagościła plenerowa kuchnia kwiatowa. Aksamitki, kwiaty dyni i cukinii, liliowce, pysznogłówki, begonie, które zazwyczaj można podziwiać na rabatach Ogrodów Hortulus, tym razem były składnikiem dań. W tegorocznym menu nie zabrakło: kruchych ciasteczek z lawendą, orientalnego risotta z kwiatami cukinii i nagietka, zupy z liliowców czy sałatek z kwitami monardy. Nietuzinkowe potrawy przygotowywał uczestnik programu Top Chef, szef kuchni Mariusz Siwak. Tematem przewodnim eventu była lawenda – która dominowała w potrawach, napojach i kosmetykach. Specjalnie na tegoroczną edycję festiwalu powstał romantyczny ogród lawendowy. Przy jego tworzeniu posadzono ponad 20 odmian lawendy. Gościem specjalnym wydarzenia była Małgorzata Kalemba-Drożdż, doktor biochemii, specjalistka w dziedzinie kwiatów jadalnych, autorka wielu książek, takich jak: Pyszne Chwasty, czy Kwiaty Jadalne. – Festiwal Kwiatów Jadalnych na stałe wpisaliśmy w kalendarz naszych eventów. Ważne jest, aby promować ogrodnictwo wśród klientów, co też aktywnie powinni robić producenci, tylko tak możemy rozwinąć branżę. Jeśli nie dotrze się z informacjami i pomysłami do kupujących, długofalowo producenci też się nie będą mogli rozwijać – podsumowuje Iwona Bigońska, właścicielka Ogrodów Hortulus.
Partnerem akcji od pierwszej edycji jest firma KHNO Polan, w której ofercie dostępna jest seria nasion Kwiatów Jadalnych wraz z ciekawymi przepisami potraw. Podczas tegorocznej edycji eventu przedstawiciele firmy KHNO Polan prowadzili prelekcje, przedstawiając m.in.: „Receptę na siew i produkcję lawendy” oraz cykl „od nasiona do owocu” – czyli jak samodzielnie wyprodukować kwiaty jadalne.
– Od powstania festiwalu jesteśmy jego głównym partnerem. W naszej ofercie mamy serię nasion Kwiatów Jadalnych, która stała się motorem napędowym naszego udziału w tym wydarzeniu. Firma Polan zawsze będzie popierać idee propagowania wydarzeń opartych na promocji kwiatów, warzyw czy ziół ponieważ jest autorem ponad 250 odmian. Podczas festiwalu Ogrody Hortulus odwiedziło prawie 10 tys. osób, co jest potwierdzeniem sensu i potrzeby takich wydarzeń – podsumowuje Monika Sasal, dyrektor handlowy KHNO Polan.
W czasie festiwalu odbyły się warsztaty kuchni kosmetycznej, które prowadziła Katarzyna Majewska. Kwiatowe toniki czy kremy, przygotowane zostały tylko z naturalnych składników.
W tym roku nie zabrakło florystyki kulinarnej. Łukasz Wierzbiński z pracowni florystycznej Zielna, podczas pokazów przygotowywał bukiety i wyjątkowe dekoracje stołów oraz talerzy. Tegoroczną nowością festiwalu był carving – tajska sztuka rzeźbienia w owocach i warzywach.
Festiwal to również stoiska wystawiennicze. Uczestnicy eventu mogli kupić: produkty ekologiczne, tradycyjne i regionalne, konfitury, syropy i soki, aromatyczne miody, kwiatowe przetwory i nalewki, świeże zioła, kwiaty jadalne oraz nasiona.