Garden Party

Przyjęcia w ogrodzie kojarzą się zwykle z plastikową zastawą i sztućcami oraz niewielką liczbą dekoracji. Coraz częściej jednak konsumentom  zależy na uroczystej oprawie przyjęć, dlatego poszukują oryginalnych rozwiązań, a potrawy serwują na pięknej porcelanie. Jak można wykorzystać ten trend w centrach ogrodniczych?

Tekst: Agnieszka Idziak

Tradycja organizowania wystawnych przyjęć na świeżym powietrzu sięga epoki wiktoriańskiej. Przedstawiciele angielskich elit gromadzili się, aby podyskutować o aktualnych wydarzeniach i rozerwać się, grając w gry towarzyskie, krykieta czy tenisa ziemnego. Od wielu lat wystawne przyjęcia na świeżym powietrzu odbywają się w Pałacu Buckingham. Tam latem na zaproszenie Elżbiety II przybywa nawet osiem tysięcy wpływowych gości.
Garden party, grillowanie to również niezwykle popularny sposób spędzania czasu w Polsce. Ciepłe wiosenne weekendy sprzyjają organizowaniu takich imprez. To doskonała okazja dla centrów ogrodniczych, które mogą poszerzyć swoją ofertę i zorganizować kompleksowo zaopatrzony dział garden party. – Powinien on pojawić się w centrum już pod koniec lutego, klienci muszą bowiem znacznie wcześniej zobaczyć asortyment. Na konkretne zakupy wrócą w maju lub lipcu, ale dzięki tak wczesnej ekspozycji nie będą szukać mebli, grilli, obrusów, serwetek, zastawy stołowej i niezbędnych akcesoriów do urządzenia przyjęcia w ogrodzie w innym miejscu. Warto pamiętać, że zaledwie 30% produktów, które trafiają do koszyka klientów, znajduje się na skrzętnie zaplanowanej liście zakupów. Pozostała część, czyli  aż 70%, wybierana jest dzięki atrakcyjnej ekspozycji, atmosferze czy walorom estetycznym całej placówki – mówi Bartłomiej Nowicki, właściciel centrum ogrodniczego Bogdanowo w Obornikach.

Aranżacja
Wielkość zakupów jest wprost proporcjonalna do czasu, jaki konsument spędzi w przyjaznej i atrakcyjnie zorganizowanej przestrzeni handlowej. Kreatywny, oryginalny i dobrze zaplanowany sposób ekspozycji asortymentu, a także wykorzystanie w tym celu elementów promocji w miejscu sprzedaży mają ogromny wpływ na zwiększenie obrotów. Przekłada się to również na postrzeganie i ocenę placówki handlowej, a także pozwala wyróżnić się jej spośród otoczenia konkurencyjnego i zyskać nad nim znaczną przewagę.
Klienci przychodzą do centrum ogrodniczego w poszukiwaniu inspiracji i nowych pomysłów. W promowaniu trendu garden party ważną rolę odgrywa więc przygotowanie odpowiedniej ekspozycji. Można zaproponować klientom zorganizowanie przyjęć w różnych stylach i zróżnicować pod tym względem aranżację. W maju oraz czerwcu, w porze kwitnienia róż, warto zaproponować urządzenie różanego party. Ekspozycję promującą garden party w tym stylu powinny wypełnić wazony z różami, kwieciste poduszki na krzesła, serwisy, obrusy, serwetki – wszystko z wiodącym motywem róż. Innym pomysłem będzie przyjęcie w stylu rustykalnym lub orientalny wypoczynek na dużych i kolorowych poduchach czy hawajskie garden party. Proponowanie gotowych rozwiązań na tematyczne imprezy z pewnością zwiększy zainteresowanie klientów, pobudzi ich wyobraźnię i pozytywnie wpłynie na sprzedaż. – Warto zorganizować w centrum dział, w którym klienci od razu znajdą wszystkie potrzebne produkty na garden party. Nabywcy mają coraz mniej czasu, niechętnie tracą cenne minuty na czasochłonne poszukiwania produktów. Chcą kupić wszystko w jednym miejscu i nie biegać po całym sklepie – mówi Katarzyna Górska, sprzedawca w centrum ogrodniczym Rolpest w Żołędowie. – Zakupom sprzyjają reklamy telewizyjne, popularne filmy, w których klienci widzą imprezy w ogrodzie. Pamiętajmy także, że garden party jako spotkanie na świeżym powietrzu, szczególnie motywuje do wydawania większych sum pieniędzy, nic tak bowiem nie pobudza do zakupów jak chęć wyróżnienia się wśród znajomych czy zaimponowania sąsiadom – dodaje.

Co na garden party?
Niezbędnikiem przyjęcia w ogrodzie lub na tarasie będą na pewno meble ogrodowe. Najlepiej sprawdzają się rattanowe lub drewniane albo z uniwersalnego i bardzo modnego tworzywa sztucznego. – Klienci coraz częściej wybierają atrakcyjne, już nie tylko cenowo, zestawy mebli. Produkty z drewna egzotycznego mają dziś największy udział w sprzedaży. Nabywca poszukuje produktów dobrej jakości bez względu na gatunek drewna, z jakiego meble zostały wykonane – doradza Marian Słomiak, członek zarządu Bricomarché. W ofercie poza krzesłami, fotelami, leżakami, powinny znaleźć się niezwykle popularne ostatnio poduchy, na których można siadać bezpośrednio na trawie. – Klienci spędzający czas w ogrodzie, bardzo chętnie kupują parasole, namioty, ale i altany, pergole, warto więc mieć je w ofercie – mówi Danuta Łaba z centrum ogrodniczego Zorza w Zambrowie. Garden party nie narzuca sztywnej formy. Do przykrycia stołów można zaproponować kolorowe obrusy bądź podkładki pod talerze lub kolorowe serwetki. Dla zabezpieczenia obrusu przed wiatrem warto polecać obciążniki – klienci docenią kompleksowość oferty. Niezbędną częścią oferty w dziale garden party jest także zastawa. Warto zapewnić klientowi wybór naczyń z plastiku i z porcelany. – Nabywcy coraz częściej poszukują zestawów w jednakowym kolorze, chcą kupić obrusy, serwetki, sztućce, talerze w tej samej barwie – podpowiada Katarzyna Górska.
Lampiony, podstawki na tealighty oraz świeczniki są również ważnym elementem wyposażenia działu garden party. Dają nie tylko miłe dla oka, rozproszone światło, ale jednocześnie gwarancję wyjątkowego klimatu i atmosfery. Ostatnia bardzo ważna rzecz – trzeba pamiętać o zaproponowaniu szerokiego wyboru preparatów odstraszających owady, czyli zapachowych świec, kadzidełek i pałeczek dymiących.

Pamiętajmy o dzieciach!
Jeżeli centrum posiada własny ogród, warto rozważyć możliwość zorganizowania w nim ekspozycji garden party oraz eventu dla klientów. Będzie to doskonała okazja dla producentów do efektywnego wyeksponowania produktów. Idąc dalej, można pomyśleć o wprowadzeniu usługi wyprawiania przyjęć urodzinowych dla dzieci. Jednym z pierwszych miejsc, w których rodzice zaczęli organizować przyjęcia urodzinowe, była znana sieć fast food. Kolorowe czapeczki na głowach, buzie pomalowane w fantazyjne wzorki oraz prowadzący imprezę urodzinową animator rozpoczęły zmiany w wyprawianiu kinderbali. Widząc duże zainteresowanie rodziców, bardzo szybko powstały kolejne punkty, w których można organizować pociechom niezapomniane imprezy. Urodziny na basenie, w kinie – to już znane propozycje. Dlaczego więc nie zorganizować ich w centrum ogrodniczym? Taka decyzja pociągnie za sobą kolejne wzbogacenie oferty, w której wówczas powinien znaleźć się dział z zabawkami, gdzie nie zabraknie trampolin, zamków, zjeżdżalni, domków. Jak widać dział garden party jest niezwykle pojemny i charakteryzuje się dużym potencjałem sprzedaży. Czy warto więc z niego tak łatwo rezygnować?

 

Potencjał ekspozycji
Piotr Suchodolski, kierownik sklepu Kettler w Warszawie
Modne i popularne imprezy typu garden party niosą ze sobą wiele pomysłów na zorganizowanie ciekawej ekspozycji handlowej. Pozwalają na zaprezentowanie szerokiej oferty produktowej mebli ogrodowych w aranżacjach ułatwiających podjęcie decyzji o dokonaniu zakupów. Taka wizualizacja stanowi punkt odniesienia do wyposażenia ogrodu w określony rodzaj, kolorystykę mebli oraz materiał, z którego są wykonane. Ponadto, oprócz standardowych zestawów stołów i foteli warto zwracać uwagę klientów na dodatki w postaci regałów, barków, czy parasoli niezbędnych przy organizacji imprez plenerowych. Meble powinna cechować funkcjonalność, trwałość oraz różnorodność form co z pewnością ułatwi wybór potencjalnym klientom, a wspólna ekspozycja całej oferty z kategorii garden party pozwoli sprzedawcom na lepszą i efektywniejszą prezentację. 
 
REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: