Polacy kochają święta Bożego Narodzenia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP w roku 2008 łącznie wydali na nie 20,4 mld zł. W świątecznych dekoracjach i upominkach tkwi więc niewiarygodny potencjał, z którego powinny również skorzystać centra ogrodnicze
Tekst: Anna Walczak
Okres poprzedzający święta Bożego Narodzenia to najlepszy czas dla handlu detalicznego. Właśnie wtedy klienci wybierają się do sklepów w poszukiwaniu drzewek bożonarodzeniowych, ozdób choinkowych, świątecznych wieńców, świec i prezentów. Polacy wzorem zachodnich sąsiadów chętnie dekorują ogrody, domy czy miejsca pracy. Jak sprawić, by w tym czasie zdecydowali się na zakupy w centrum ogrodniczym?
Od czego zacząć?
– Centra ogrodnicze w sezonie zimowym powinny prowadzić wzmożone działania w celu przyciągnięcia klientów i skłonienia ich do zakupów – mówi Agnieszka Kowalska, właścicielka firmy Belldeco. – Przygotowanie ekspozycji świątecznych produktów już w listopadzie pozwoli klientom zorientować się w proponowanej ofercie oraz zapewni odpowiednio wcześnie możliwość wyboru – zauważa Honorata Bernaczyk, kierownik działu importu firmy Grupa Zachodnia. Skąd czerpać wiedzę na temat tego rodzaju asortymentu? Jak powinno przebiegać zatowarowanie centrum ogrodniczego w artykuły bożonarodzeniowe? Justyna Gil, właścicielka firmy Adal, przestrzega przed nieprzemyślanym zatowarowaniem. – Na początku należy zamawiać nieduże ilości. W ten sposób skutecznie zbadamy gusta i upodobania naszych klientów – tłumaczy. – Po pierwszej partii sprzedanego towaru jesteśmy w stanie określić, jakich artykułów najczęściej poszukują klienci – pointuje. – Właściciele centrów mogą też wybierać produkty z katalogów lub odwiedzić osobiście showroom, gdzie prezentowana jest kompletna oferta firmy – mówi Honorata Bernaczyk.
Warto bywać
Decyzję o wyborze towaru należy podejmować między styczniem a marcem. – Zamówienia złożone w tym okresie mają najwyższy stopień realizacji – zapewnia Honorata Bernaczyk. – Te składane później obarczone są ryzykiem, iż wiele produktów będzie już wyprzedanych, a w związku z tym nie uda się zrobić takiej ekspozycji, jak planujemy – dodaje. O tym, co modne w danym sezonie, warto przekonać się na targach Christmasworld we Frankfurcie. To cykliczna impreza, która na przełomie stycznia i lutego gromadzi co roku przedstawicieli branży dekoracyjnej. Targi to doskonała okazja, by przyjrzeć się obowiązującym trendom, porównać style, ceny czy podpatrzeć sposoby prezentacji.
Agnieszka Kowalska
właścicielka
Belldeco
W ostatnich latach obserwujemy coraz wcześniejszą, tuż po Święcie Zmarłych, zmianę wystroju centrów na bożonarodzeniowy. Taki pośpiech nie zawsze spotyka się z przychylnością i zrozumieniem klientów. Myślę, że najlepszym okresem do wprowadzenia świątecznego asortymentu jest druga połowa listopada.
Unikajmy nagromadzenia w jednym miejscu przeróżnych kolekcji, aby nie stworzyć bałaganu. Zadbajmy przede wszystkim o wygląd ekspozycji, które powinny być spójne. Jeśli mamy do zaprezentowania kilka linii kolorystycznych czy stylowych, pokażmy je oddzielnie, stwórzmy wydzielone strefy, aby produkty mogły działać z większą siłą na wrażliwość estetyczną odwiedzających. Rzadko w tym okresie klient przychodzi po konkretny produkt. Najczęściej kupuje pod wpływem impulsu. Należy więc ułatwić mu zakup. Im piękniejsza ekspozycja, tym większa szansa na udane zakupy.
Justyna Gil
właścicielka
Adal
Co roku trendy świąteczne ulegają zmianie, jednak warto zaopatrzyć się w ozdoby, które pojawiają się w tym okresie zawsze, niezależnie od panującej mody, a więc tradycyjne dekoracje w kolorze czerwonym, złote kokardki oraz elementy oświetlenia. W tym roku, tak jak w latach poprzednich, warto posiadać w centrum ogrodniczym sztuczne choinki, które będą wyglądem zbliżone do naturalnych drzewek.
Kusić, nęcić, komunikować…
– Szeroka oferta wyszukanych produktów wprowadzana systematycznie w listopadzie pozwoli klientom zapoznać się z ofertą – przekonuje Beata Nowacka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Nowaccy w Brzeziu. – Dobrze, gdy właściciele placówek detalicznych w wyraźny i komunikatywny sposób poinformują odwiedzających, że centrum będzie działać przez cały rok, a na ten wyjątkowy okres przygotują bardzo ciekawą propozycję – przekonuje Agnieszka Kowalska. Część właścicieli reorganizuje swoje centra na czas świąt. – W okresie zimowym ponad 90 proc. powierzchni przeznaczamy na ekspozycję świąteczną – mówi Beata Nowacka. Takie rozwiązanie daje niezliczone możliwości aranżacji asortymentu dekoracyjnego. Inni decydują się na wprowadzenie produktów związanych ze świętami, nie rezygnując z dotychczasowych ekspozycji. Jak zatem sprawić, by choinki, bombki czy upominki wyglądały atrakcyjnie i przyciągały wzrok klientów?
Ekskluzywnie
– Klienci odwiedzają centra ogrodnicze w poszukiwaniu artykułów niestandardowych – zauważa Tomasz Korcewicz z firmy Koopman. – Towar wysublimowany i wyszukany to gwarancja obrotów w okresie zimowym – potwierdza Małgorzata Nadolska. Zdaniem Justyny Gil w centrum ogrodniczym powinien się znaleźć asortyment zróżnicowany zarówno pod względem wyglądu, jak i ceny. – Ręcznie malowane bombki czy dekoracje wykonane z wikliny, atrakcyjnie opakowane, to artykuły, których próżno szukać w hipermarketach – zapewnia Małgorzata Dziewicka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Daglezja w Zawierciu.
Aranżacja pełna blasku
Wyszukane ozdoby, lampki, bombki czy świeczniki wymagają odpowiedniej oprawy. Dlatego też niebagatelną rolę przy sprzedaży asortymentu bożonarodzeniowego odgrywa ekspozycja. – Ważne, żeby przy jej aranżacji zadbać o to, by artykuły pasowały do siebie pod względem kolorów i fasonów – przekonuje Małgorzata Dziewicka. – Na jednym regale powinny się znajdować bombki gładkie w kilku rozmiarach i kolorach. Natomiast na innym te z wzorami – dodaje. – Dobrze, gdy w świątecznej ofercie centrum ogrodniczego znajdą się ozdoby w tak zwanych bezpiecznych, sprawdzonych barwach, takich jak złoty czy srebrny – zapewnia Małgorzata Nadolska, właścicielka firmy Regnum. – Klienci poszukują również dekoracji w kolorze czerwonym, fioletowym, srebrnym i różowym. Hitem ostatnich sezonów są tzw. ozdoby w odcieniu mleczno-lodowym – zauważa Teresa Góral, właścicielka Centrum Ogrodniczego Świat Zieleni w Łapczycy. – Dodatkowo warto również poszerzyć ofertę o ozdoby z naturalnych materiałów, takich jak rattan, słoma czy jarzębina – dodaje. Tak skomponowana oferta stwarza nieograniczone możliwości ekspozycji, łączenia barw i faktur. – Kolor srebrny doskonale koresponduje z niebieskim, złoty pięknie współgra z czerwonym – tłumaczy Małgorzata Dziewicka. – Udekorowane w ten sposób wyspy, tuż za wejściem do centrum, z pewnością będą stanowiły impuls do zakupów – potwierdza rozmówczyni. – Najważniejszą kwestią przy aranżacji świątecznych ekspozycji jest niewątpliwie światło – dodaje. Nic tak nie przyciąga uwagi, jak piękne artykuły rozświetlone blaskiem świec czy modnych w tym sezonie lampek LED.
W poszukiwaniu atrakcji
– Poza odpowiednim doborem asortymentu bożonarodzeniowego, mam na myśli ten, który w znacznym stopniu wpływa na zwiększenie obrotów, czyli upominki, dekoracje, świece, ceramikę stołową, managerowie centrów ogrodniczych powinni zaplanować dodatkowe atrakcje i działania wspomagające sprzedaż w tym okresie – mówi Agnieszka Kowalska. Warto zatem skorzystać z możliwości, jakie daje nam powierzchnia centrum. – Można zorganizować jarmark bożonarodzeniowy z atrakcjami dla dzieci i dorosłych. Świąteczne kulinaria, zabawy, konkursy czy loterie z pewnością spodobają się klientom – dodaje pani Agnieszka. Jak przekonuje rozmówczyni, kolędy, pachnące smakołyki mają ogromny wpływ na zachowania konsumenckie.
Lolita Brzozowska-Roman
członek zarządu
Art-Series
Zamówienia na produkty świąteczne powinno się dokonywać od lutego do maja poprzez tzw. kontraktację bezpośrednio u importera, która daje większą możliwość wyboru towaru według własnych potrzeb, oraz od maja do listopada poprzez tzw. domówienia i zamówienia bieżące w artykuły dostępne wtedy już tylko w magazynie importera. Centra ogrodnicze powinny zamawiać asortyment bardziej wyszukany pod względem wzornictwa niż ten znajdujący się w sprzedaży w sieciach handlowych. Dlatego należy stawiać na towary oryginalne, dobrze i ładnie opakowane.
Honorata Bernaczyk
kierownik działu importu
Grupa Zachodnia
Boże Narodzenie to czas intensywnej sprzedaży różnego rodzaju dekoracji, które pozwalają stworzyć i poczuć wyjątkową atmosferę zarówno w domu, jak i w najbliższym otoczeniu. Centrum ogrodnicze z uwagi na dużą powierzchnię może pozwolić sobie na zaprezentowanie wielu dekoracji, również tych w dużym formacie. Jest to doskonałe miejsce do sprzedaży sztucznych choinek, dużych figur dekoracyjnych lub różnego rodzaju lampionów czy latarenek.
W poszukiwaniu atrakcji
– Poza odpowiednim doborem asortymentu bożonarodzeniowego, mam na myśli ten, który w znacznym stopniu wpływa na zwiększenie obrotów, czyli upominki, dekoracje, świece, ceramikę stołową, managerowie centrów ogrodniczych powinni zaplanować dodatkowe atrakcje i działania wspomagające sprzedaż w tym okresie – mówi Agnieszka Kowalska. Warto zatem skorzystać z możliwości, jakie daje nam powierzchnia centrum. – Można zorganizować jarmark bożonarodzeniowy z atrakcjami dla dzieci i dorosłych. Świąteczne kulinaria, zabawy, konkursy czy loterie z pewnością spodobają się klientom – dodaje pani Agnieszka. Jak przekonuje rozmówczyni, kolędy, pachnące smakołyki mają ogromny wpływ na zachowania konsumenckie.
– W ramach poszerzenia oferty świątecznej oferujemy naszym klientom szeroko pojęte doradztwo w zakresie wystroju. Pomagamy udekorować wigilijny stół czy choinkę, zamontować lampki w domu lub na zewnątrz – mówi Beata Nowacka. Dodatkowo warto również zagospodarować miejsce przed centrum, przeznaczając je na szopkę z żywymi zwierzętami. Ten pomysł przypadnie z pewnością do gustu najmłodszym. – To również dla nich przygotowujemy festyn ze Świętym Mikołajem, przejazdy bryczką lub kucykiem – dodaje Beata Nowacka. – Niezmotoryzowanym dorosłym proponujemy świątecznego grzańca – dodaje Leszek Adamczyk, współwłaściciel Centrum Ogrodniczego I & L Adamczyk w O Olzie. – A A łasuchom oferujemy poczęstunek swojskim chlebem ze smalcem – pointuje Beata Nowacka.
Pomysłem godnym uwagi jest również stoisko, na którym pracownicy centrum podejmą się opakowywania prezentów za dodatkową opłatą. Klienci chętnie skorzystają z tego typu usług, a detaliści odnotują wyraźny wzrost zysków.