Hipermarkety w odwrocie, centra convenience walczą z dyskontami

– Zauważalnym trendem na polskim rynku jest odwrót klientów od hipermarketów. Po czasie euforii i zakupów w takich formatach, konsumenci wolą oszczędzać czas i zrobić zakupy szybciej. Stąd ekspansja mniejszych sklepów, takich jak Żabka, Małpka Express czy franczyzowe punkty Carrefour. Ich oferta nie jest wcale ograniczona – znajdziemy tam produkty z każdej kategorii, naturalnie mniejszy jest natomiast wybór marek – mówi w rozmowie z portalem dla handlu.pl Agata Czarnecka, senior konsultant CBRE.
 
– Hipermarkety zmniejszają powierzchnię i ograniczają ofertę, wycofując np. duży sprzęt AGD. Tesco wprowadziło Tesco Extra, czyli galerię handlową z markowymi najemcami. Nie wiadomo jeszcze co stanie się z Realem. Być może Auchan jako przyszły właściciel będzie chciał stworzyć na ich bazie nowy koncept. Na rynku sukcesywnie pojawiają się mniejsze centra, pasaże i parki handlowe. Zdecydowana większość z nich ma operatora spożywczego, zazwyczaj sieciowego. Zarówno właściciele sklepów, jak i przedstawiciele galerii przekonują, że znana marka i rozpoznawalność przyciąga klientów. Ponadto sieciowy szyld gwarantuje wsparcie sprzedaży w każdym aspekcie (zatowarowanie, marketing) – dodaje Agata Czarnecka.
Ekspert CBRE zauważa, że centra typu convenience walczą o klienta z dyskontami, które cały czas poszerzają ofertę. – W tej chwili znajdziemy tam wina, markowe torebki, limitowane serie produktów dla domu i wiele innych. Dyskonty w komunikacji z konsumentami nie podkreślają jedynie swojej strategii cenowej, a wręcz zwracają się do nowej grupy odbiorców – bardziej zamożnych i zorientowanych w najnowszych trendach. Biedronka jest na tyle elastyczna pod względem powierzchni , że może wejść do każdego formatu. Sklepy tej sieci są w różnych atrakcyjnych lokalizacjach, również przy osiedlach mieszkaniowych postrzeganych jako luksusowe. Sieć niemieckich dyskontów Lidl nie pozostaje w tyle i również planuje wprowadzić swój koncept do centrów handlowych. W tego typu obiektach nie ma miejsca dla niezależnych sklepów ogólnospożywczych – mówi Agata Czarnecka.

Źródło: portal dla handlu

REKLAMA