Zainaugurowana przez nas kampania społeczna Ciche Sąsiedztwo jest swoistym wypowiedzeniem walki z zanieczyszczeniem hałasem – mówi Maciej Konieczny. Z dyrektorem handlowym Husqvarna Poland Sp. z o.o. rozmawiamy o rosnącej popularności urządzeń akumulatorowych i o tym jak ważne dla konsumentów są ekologiczne rozwiązania i cicha praca urządzeń do pielęgnacji zieleni
Rozmawia: Michał Gradowski
Na jakim etapie rewolucji akumulatorowej w sprzęcie ogrodniczym aktualnie jesteśmy?
Od ponad dekady mam niekłamaną przyjemność zbierać doświadczenie w branży ogrodniczej, ale polski rynek wciąż potrafi mnie zaskoczyć. W mojej opinii jesteśmy dość konserwatywni w wyborach, ale jeżeli jesteśmy przekonani do jakiejś zmiany, to wprowadzamy ją szybko i konsekwentnie. Tak jest w przypadku technologii kosiarek automatycznych Husqvarna Automower® czy maszyn akumulatorowych. W Polsce popularyzacja zachodzi później, ale kiedy polscy użytkownicy przekonają się do nowych rozwiązań, szybko doganiają inne rynki.
Miniony sezon, jak również pierwszy kwartał bieżącego roku potwierdzają, że polscy miłośnicy ogrodów coraz śmielej wkraczają w obszary ekologicznie czystych maszyn. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak szybko rośnie segment kosiarek automatycznych, którego jesteśmy niekwestionowanym liderem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Podobnie wygląda sytuacja z maszynami akumulatorowymi. Z początku klienci podchodzili nieśmiało do tej grupy produktów, ale niezaprzeczalne zalety urządzeń akumulatorowych – cicha praca i ekologiczne rozwiązania – przekonują do siebie coraz większą grupę entuzjastów zarówno wśród odbiorców indywidualnych, jak i firm zajmujących się profesjonalną pielęgnacją zieleni.
Jak ważna będzie w przyszłości ta grupa produktowa? I czy redukcja poziomu hałasu to jeden z czynników, który może być decydujący dla konsumentów wybierających urządzenia akumulatorowe?
Popularyzacja urządzeń akumulatorowych to jedna ze strategicznych inicjatyw Husqvarna. Ich sprzedaż z roku na rok systematycznie rośnie. Obserwujemy ogromne zmiany na rynku związane z koniecznością dostosowania się branży do wymogów i wyzwań zrównoważonego rozwoju, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i rozsądnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Maszyny akumulatorowe to nasza przyszłość.
Rozwój gospodarczy i postępujący wraz z nim dynamiczny wzrost infrastruktury transportowej i przemysłowej wyeliminowały ciszę z naszego najbliższego otoczenia. Hałas jest już nie tylko naszym wiernym towarzyszem w przestrzeni publicznej, ale także w domu, w naszych ogrodach, w pracy, w szkole czy na wakacjach. Niewidzialna kakofonia dźwięków, z którą stykamy się każdego dnia na ulicach miast, jest przyczyną zachorowań ponad 100 milionów Europejczyków rocznie.
Zanieczyszczenie hałasem to drugie, zaraz po smogu, największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia i życia człowieka. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) problemy ze zdrowiem i złym samopoczuciem wynikające z nadmiernej ekspozycji na hałas dotyczą prawie co drugiego Europejczyka. Nadmierna ekspozycja na hałas może powodować m.in.: rozdrażnienie, zmęczenie, kłopoty z koncentracją, osłabienie słuchu, a nawet jego utratę, zaburzenia snu, nadciśnienie, choroby serca, zawały. Ostatnie badania przeprowadzone w kilku europejskich krajach przez Husqvarna Group na grupie ponad 2 tys. respondentów jasno pokazują, że przyzwolenie społeczne dla hałaśliwych maszyn maleje. W Niemczech 70%, a w Szwecji 64% ankietowanych potwierdza, że przeszkadza im zbytni hałas w sąsiedztwie. 39% ankietowanych z Francji i 33% z Niemiec potwierdziło, że spotkali się ze skargami sąsiadów na hałas związany z używaniem maszyn spalinowych zbyt wcześnie lub zbyt późno w ciągu dnia.
Zauważając ten problem 25 kwietnia br. zainaugurowaliśmy kampanię społeczną Ciche Sąsiedztwo, połączoną z konferencją prasową i think-tankiem. Powstał także portal informacyjny www.cichesasiedztwo.pl. Husqvarna jako podmiot społecznie odpowiedzialny, pragnie zwrócić uwagę społeczeństwa, firm, instytucji, włodarzy miast i mediów na problem wszechobecnego hałasu, a także redukować hałas, zachęcając wszystkich do używania maszyn akumulatorowych w pracach pielęgnujących zieleń. Poprzez kampanię społeczną Ciche Sąsiedztwo i jej hasło przewodnie „Umówmy się na ciszę”, chcemy pokazać, że mamy wpływ na to, w jakim otoczeniu żyjemy, pracujemy i odpoczywamy.
W ramach tej kampanii Husqvarna podejmuje również wiele starań biznesowych. Już kolejny rok przy zakupie traktorów ogrodowych, riderów i kosiarek automatycznych dajemy klientom w gratisie podkaszarkę akumulatorową wraz z ładowarką i akumulatorem, zachęcając tym samym nabywców do pracy maszynami zasilanymi zieloną energią, nieemitującymi spalin i przede wszystkim cichymi.
W ubiegłym roku zrealizowaliśmy dla właścicieli przydomowych ogrodów pilotażowy program testerski kosiarek automatycznych Husqvarna Automower®. Rzetelne sprawdzenie przez Ambasadorów w swoim ogrodzie najnowszych maszyn oraz możliwość podzielenia się swoją opinią ze wszystkimi zainteresowanymi to ogromna wartość dla każdej marki. Inicjatywa 90-dniowych testów robotów wzbudziła bardzo duże zainteresowanie, zebrała mnóstwo pozytywnych opinii i będzie kontynuowana w ramach kampanii Ciche Sąsiedztwo już w maju br.
Czy w sprzedaży robotów koszących polski rynek także ma szansę dogonić europejską czołówkę?
W ubiegłym roku Grupa Husqvarna świętowała sprzedaż ponad miliona zautomatyzowanych kosiarek. Według naszych oczekiwań rynek kosiarek automatycznych będzie nadal rósł i spodziewamy się, że będzie to wzrost globalnie na poziomie 20% rok do roku. Młode, bardziej dynamiczne rynki Europy Środkowej czy USA będą rosły na poziomie 40-50%.
Klienci coraz częściej poszukują do swoich ogrodów nowoczesnych maszyn, z nietuzinkowym designem, ale jednocześnie cichych i ekologicznych. Kosiarki automatyczne idealnie wpisują się w ten trend.
Koncept Automower® jest na rynku już ponad 20 lat, ale w Polsce intensywnie się rozwija od ok. 5 lat i jest jeszcze wciąż na początku tej drogi. Widzimy coraz większe zainteresowanie rynku zautomatyzowanym koszeniem, dostrzegamy coraz większą świadomość naszych klientów, coraz większą odwagę do eksperymentowania, a to bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Dynamika zmian technologii zasilania maszyn ogrodowych ze spalinowej na ekologiczne akumulatory tylko przyspiesza moment, kiedy również i w Polsce będziemy sprzedawać więcej kosiarek automatycznych niż spalinowych.