Choć działamy w branży tworzyw termoplastycznych, to wierzymy, że nie jest to sprzeczne z byciem odpowiedzialną firmą, która dba o przyszłość swoich partnerów i naszej planety. Inwestujemy w innowacje w poszukiwaniu rewolucyjnych materiałów, które mogą zagwarantować taką samą, a w niektórych przypadkach nawet lepszą wydajność, przy mniejszym zużyciu surowców – mówi Vittorio Gaudino, Garden Division Director w firmie FITT
Rozmawia: Michał Gradowski
Jak można ocenić aktualną sytuację na rynku produktów do nawadniania? Co wpływa na popyt?
Po ponad dwuletnim (2020-2021), pozytywnym okresie, w którym odnotowywaliśmy dobrą sprzedaż wynikająca ze zmian nawyków konsumenckich (pandemia i ograniczenia w przemieszczaniu się w okresie lockdownu ożywiły pasję do pielęgnacji ogrodów na całym świecie) znajdujemy się obecnie w fazie spowolnienia. Wpływ na tę sytuację ma kilka różnych czynników.
Przede wszystkim złagodzenie ograniczeń związanych z pandemią zachęciło konsumentów do spędzania większej ilości czasu poza domem. Po drugie, sezonowe warunki pogodowe, zwłaszcza w krajach skandynawskich, nie były sprzyjające. Dodatkowo wzrosty cen energii i surowców oraz niepewność wynikająca z wojny w Ukrainie spowodowały zatory w całym łańcuchu dostaw, a wznowienie sezonu przebiegało bardzo wolno.
Jakie produkty z oferty FITT cieszyły się ubiegłym sezonie największą popularnością?
Nasze produkty są wynikiem wieloletniej współpracy z kooperantami, dlatego tworzymy rozwiązania szyte na miarę. Zauważyliśmy, że przy wyższych kosztach produkcji (które znajdują odzwierciedlenie w cenach detalicznych) oraz przy większej świadomości dotyczącej użytych materiałów, konsumenci są skłonni wydać więcej na produkty o wysokich parametrach użytkowych. W tej kategorii znajdują się węże wykonane w technologii NTS (no torsion system), która obchodzi swoje 25-lecie. Technologia ta – zapobiegająca tworzeniu się skręceń, zapewniająca tym samym ciągły przepływ wody, a także wysoką elastyczność węża – stała się już standardem rynkowym.
Na jakie nowości warto zwrócić uwagę?
Wśród naszych nowości warto zwrócić uwagę na FITT Force, lekki i kompaktowy wąż do intensywnego użytkowania, odpowiedni dla konsumentów, którzy do pracy w ogrodzie podchodzą jak prawdziwi, profesjonalni ogrodnicy.
FITT Ikon to z kolei lekki, kompaktowy i rozciągliwy wąż dostępny w czterech różnych kolorach, aby sprostać różnym preferencjom ekspertów od zieleni.
Oba nasze produkty są wytwarzane zgodnie z zasadami eko-projektowania i spełniają główne wymogi zrównoważonego rozwoju dotyczące użytych materiałów, procesu produkcyjnego, opakowania i utylizacji.
FITT Force i FITT Ikon są wykonane z innowacyjnej gumy termoplastycznej, która pozwala na zużycie o 50% mniej surowców niż w przypadku konwencjonalnych węży PVC. Dzięki temu mają o 70% mniejszą objętość niż inne węże ogrodowe dostępne obecnie na rynku. Nie zawierają PVC, ftalanów ani ołowiu i mogą być używane do bezpiecznego podlewania warzyw i owoców.
Złączki FITT Force i FITT Ikon można też łatwo zdemontować, dzięki czemu wszelkie przecięcia i przebicia w wężu można naprawić, przedłużając tym samym ich żywotność. A pod koniec ich cyklu życia – zarówno złączki, jak i wąż – mogą być zutylizowane we właściwy sposób, co sprzyja prawidłowemu recyklingowi i odzyskowi surowca. Produkty te są dostępne w kompaktowych opakowaniach z tektury nadającej się do recyklingu i zajmują o 50% mniej miejsca w magazynie, na półce i w środkach transportu.
Jakie trendy handlowe mają obecnie największy wpływ handel i wybory konsumentów?
Naszym zdaniem w branży ogrodniczej można wyróżnić dwa główne trendy, które znajdują odzwierciedlenie w ofercie produktowej. Pierwszy dotyczy materiałów stosowanych do produkcji węży do nawadniania. Obok węży rozciągliwych pojawia się na rynku nowa kategoria produktów „lekkich i kompaktowych”. Duży nacisk kładzie się na jakość stosowanych surowców, co powoduje, że PVC jest zastępowane nowymi technopolimerami najnowszej generacji, które są w stanie dorównać, a w niektórych aspektach nawet przewyższyć konwencjonalne węże PVC.
Drugi trend ma związek ze zrównoważonym rozwojem, który staje się elementem logiki biznesowej w produkcji tych dóbr konsumpcyjnych. W tej kwestii potrzeby producentów, dystrybutorów i konsumentów są zbieżne, co wpływa na większą podaż i popyt na produkty o mniejszym lub prawie zerowym wpływie na środowisko.
Jakie są priorytety firmy FITT w tym sezonie?
Budujemy naszą korporacyjną podróż w oparciu o trzy zasady: innowacyjność w tworzeniu lepszych produktów, przejrzystość pomiaru i komunikowania wpływu naszych działań na środowisko, angażowanie w nasze działania wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Projektując nasze produkty bierzemy pod uwagę ich wpływ na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia, od wydobycia surowców do utylizacji. Przykładem tej filozofii działania jest FITT Force: jest to pierwszy wąż ogrodowy do intensywnego i profesjonalnego użytku, który jest całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Porównanie dwóch produktów: FITT NTS, konwencjonalnego węża PVC i FITT Force nie pozostawia wątpliwości: podczas całego cyklu życia FITT Force wytwarza o 43% mniej ekwiwalentu CO2 niż FITT NTS.
Firma FITT zdecydowała się także zrównoważyć wszystkie emisje CO2 (2541 ton) generowane przez cały cykl życia gamy FITT Force, kupując kredyty węglowe z certyfikatem Gold Standard generowane przez projekt Water is Life. Misją Water is Life jest dostarczanie bezpiecznej, czystej wody pitnej rodzinom mieszkającym w wiosce Betsingilo, w jednym z najbiedniejszych obszarów Madagaskaru. Dzięki tym działaniom wyprodukowanie każdego węża FITT Force oznacza dostarczenie na Madagaskar 10 litrów wody pitnej.