Szkółkarskie targi połączone z wygodną platformą zakupową pozwalają z szerokiej oferty roślin wybrać optymalny asortyment dla centrum ogrodniczego. Takie możliwości daje GROEN-Direkt w Boskoop, inicjatywa reklamowana jako największa w Europie prezentacja roślin ogrodowych
Tekst: Michał Gradowski
Klientem GROEN-Direkt może zostać każdy profesjonalny nabywca roślin – właściciel centrum ogrodniczego, projektant zieleni miejskiej czy architekt krajobrazu. Na miejscu, w Boskoop, można obejrzeć, powąchać i dotknąć rośliny z oferty ok. 600 szkółek, a później w wygodny sposób złożyć zamówienie.
GROEN-Direkt to połączenie 30 imprez targowych i sklepu internetowego z aktualizowanymi co tydzień zdjęciami roślin. Taka forma zakupów pozwala w jednym miejscu wybrać najpopularniejsze w danej części sezonu rośliny, umożliwia także łatwe porównanie cen i jakości oferowanego materiału. Dzięki aplikacji na smartfony zakupy są wyjątkowo komfortowe, a klienci GROEN-Direkt oszczędzają czas – składają jedno zamówienie, opłacają jedną fakturę, a wszystkie rośliny przyjeżdżają w tym samym czasie. GROEN-Direkt bierze na siebie dopełnienie formalności, wyręczając zarówno szkółkarzy, jak i kupujących. W Boskoop nie obowiązuje minimum zakupowe, nie ma też żadnych dodatkowych opłat.
Targi zaczynają się o godz. 7 i trwają do godz. 14. Kiedy kupujący ma już gotową listę zakupów, może sprawdzić dostępność materiału szkółkarskiego i ustalić termin dostawy. Termin jest znany z dużym wyprzedzeniem, kalendarz na 2017 r. jest już dostępny na stronie internetowej GROEN-Direkt.
Po każdej edycji targów szkółki, które prezentują swoją ofertę, dostarczają do Boskoop materiał tej samej jakości, co rośliny prezentowane odwiedzającym. Aby usprawnić całą procedurę wyznaczono czasowe limity tych dostaw – szkółki mają na to 20 godzin po zamknięciu targów. Następnie pracownicy GROEN-Direkt sprawdzają jakość roślin i kompletują zamówienie.
Rośliny w roli głównej
Targi w Boskoop mają dość specyficzną formułę – eksponuje się tu przede wszystkim rośliny, a nie konkretne szkółki, dlatego przy materiale szkółkarskim nie ma nazw producentów. Prezentacje ofert konkretnych szkółek są jedynie dodatkiem do targów. To pozwala kupującym skupić się przede wszystkim na parametrach, jakości i cenie materiału. Istnieje też możliwość zamówienia całych konceptów ekspozycyjnych – Boskoop to doskonałe miejsce inspiracji i podpatrywania wzorcowych rozwiązań merchandisingowych. GROEN-Direkt oferuje także inne usługi sprzedażowe, takie jak np. umieszczanie cen na produktach.
Polska wersja GROEN-Direkt?
Z targów i platformy zakupowej korzystają głównie właściciele centrów ogrodniczych. Przeszkodą dla polskich szkółek, które sondowały możliwość współpracy z targami w Booskop, jest konieczność dostarczenia materiału następnego dnia po zakończeniu imprezy. Przy niewielkim zamówieniu koszty transportu byłyby wyższe niż potencjalny zysk. Taki warunek dla wystawców sprawia, że szkółki holenderskie są na uprzywilejowanej pozycji. Czy inicjatywa podobna do GROEN-Direkt mogłaby powstać także w Polsce? Zdaniem przedstawicieli branży byłoby to bardzo trudne w perspektywie najbliższych lat. Współpraca holenderskich szkółek jest wzorcowa i ma długą tradycję, wiele z nich wybrało wąską specjalizację, przez co jest mniej punktów, gdzie krzyżują się interesy kilku producentów. W kraju o tak małej powierzchni jak Holandia łatwiej też wypracować odpowiednie mechanizmy współpracy. Największym atutem tamtejszych producentów jest jednak spójna polityka handlowa. Rozpiętość cen jest niewielka, istnieją jasne, przestrzegane przez większość producentów zasady dotyczące sprzedaży detalicznej i hurtowej oraz rabatów powiązanych z wielkością zamówienia. Takie przejrzyste wytyczne ułatwiają handel zarówno sprzedającym, jak i kupującym. Tymczasem w Polsce niemal każda szkółka ma własną politykę handlową, a różnice w cenach sięgają kilkudziesięciu procent.
Szeroka oferta, łatwe kupowanie
Marzena Bartosiewicz
właścicielka
Centrum Ogrodniczego Hortorus
Z oferty GROEN-Direkt korzystam od trzech lat. Ten system kupowania i zamawiania roślin funkcjonuje bez zarzutu. Oferta jest bardzo szeroka, a ceny atrakcyjne, jak na warunki holenderskie. Rośliny z Booskop są interesującym uzupełnieniem polskich roślin dostępnych w naszym centrum ogrodniczym.
Przypadki, w których jakość dostarczonych roślin jest nieadekwatna do jakości materiału prezentowanego na targach są marginalne i załatwiane profesjonalnie, a aplikacja na smartfony dedykowana kupującym znacząco ułatwia składanie zamówień. Podoba mi się sposób prezentowania roślin – bez nazw szkółek. To pomaga spojrzeć na materiał tak, jak patrzy na niego konsument, który najczęściej nie zna nazw producentów. Dokonując wyboru z szerokiej oferty prezentowanej w Booskop trzeba jednak brać pod uwagę polskie warunki – zarówno dotyczące mrozoodporności materiału, jak i poziomu cen. W przypadku niektórych roślin są one słabo skorelowane z siłą nabywczą naszego konsumenta. Bardzo istotny jest także transport, który kupujący musi zorganizować we własnym zakresie – bez zapewnienia odpowiednich warunków materiał nie dotrze do Polski w idealnym stanie.