Zestaw narzędzi małego ogrodnika czy rękawice w kwiaty specjalnie dla kobiet – asortyment tego typu powinien znaleźć się w każdym centrum ogrodniczym. Efekt? Wzrost sprzedaży i umocnienie więzi z klientem
Tekst: Michał Gradowski
Według danych portalu Bankier.pl, kobiety odpowiadają za 80 proc. wszystkich zakupów konsumenckich. W branży ogrodniczej podejmują natomiast większość decyzji zakupowych dotyczących roślin, środków do ich pielęgnacji oraz całego segmentu dekoracji. Jednak nawet w działach uznawanych za „męskie” – z narzędziami, sprzętem zmechanizowanym i odzieżą ochronną – warto zadbać o coś tylko dla kobiet, wysyłając w ten sposób komunikat do klienta: jesteś dla nas ważny.
Najczęściej do oferty centrów ogrodniczych wprowadzane są w tym celu specjalne rękawice ogrodnicze – eleganckie, we wzory, wyróżniające się kolorem oraz materiałem. Ale spektrum produktów sprofilowanych pod kątem kobiet jest znacznie szersze. – Zaliczyłbym do nich nie tylko estetyczną odzież ochronną, ale także akcesoria związane z wypoczynkiem w ogrodzie czy systemy nawadniające wyróżniające się łatwością obsługi – mówi Daniel Adamiuk, country manager w firmie Jula. – Wszystkie te produkty świetnie się sprzedają – dodaje.
Kolejną grupą klientów, o którą trzeba zadbać, są dzieci. Dla nich w centrum ogrodniczym powinny się znaleźć specjalne zestawy narzędzi czy książki. – Na rynku działamy od trzech lat, sprzedaż akcesoriów do ogrodu dla dzieci dynamicznie się rozwija. Oprócz sprzedaży tych produktów od początku naszej działalności promujemy ideę aktywnego spędzania czasu i edukacji w ogrodzie, bardzo popularnych we Francji, Anglii czy Szwecji – mówi Agnieszka Idziak, właścicielka sklepu Pikinini.pl, który w swojej ofercie ma m.in. odzież do prac w ogrodzie, torby na narzędzia, zestawy narzędzi dla małego ogrodnika czy drewniane etykiety do oznaczania roślin. Wzrost sprzedaży asortymentu dla najmłodszych zauważają też producenci: – Największym zaskoczeniem dla nas w tym sezonie jest popularność narzędzi dziecięcych – mówi Wioletta Skoneczny, sales and marketing manager w firmie Fiskars.
Akcesoria dla kobiet i dzieci zwiększają obroty nie tylko w centrach ogrodniczych, ale także w punktach dealerskich sprzedających sprzęt zmechanizowany. – Choć wybierają go najczęściej mężczyźni, to do punktu dealerskiego przychodzą z całymi rodzinami – wtedy odpowiedni asortyment dla kobiet i dzieci nie tylko zwiększa sprzedaż, ale przede wszystkim buduje więź z klientem – mówi Karol Omelan, turf sales manager w firmie John Deere.