Konsument stał się bardziej wymagający, rośnie jego świadomość i coraz bardziej zwraca uwagę na ceny oraz jakość produktów. Dlatego konsolidacja w handlu musi przyspieszyć
Coraz częściej sieci handlowe w reklamach same informują klientów o cenach. Konsumenci zwracają na nie ogromną uwagę. Rokrocznie wzrasta też udział sprzedaży promocyjnej – w hipermarketach więcej niż co trzecia złotówka wydawana jest na produkty objęte promocją.
– Konsument jest dużo bardziej otwarty na zmiany i próbowanie nowych produktów czy testowanie nowych sposobów zakupów. Jest bardziej świadomy, ale też i kreatywność uczestników rynku jest duża – zaznacza Michał Madej z firmy badawczej Nielsen.
– Na rynek wpływają również zmiany demograficzno-społeczne. Rośnie grupa konsumentów w wieku 50-65 lat. Z punktu widzenia komunikacji marketingowej są to osoby często pomijane, a ta grupa stanowi 25% społeczeństwa – dodaje.
Zrodził się także nowy model rodziny i rośnie rola mężczyzny jako konsumenta. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że to kobiety robią zakupy, jednak obecnie co czwarty kupujący to mężczyzna. W 2007 roku był to co ósmy kupujący – czyli obecnie dwa razy więcej mężczyzn dokonuje zakupów niż przed pięciu laty.
– Konsolidacja w handlu na pewno musi przyspieszyć, aby sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów i samych uczestników rynku – podkreśla Madej.
To wnioski płynące z VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu
Źródło: portal spożywczy