Rozglądając się za prezentem na święta, imieniny czy urodziny wiele osób wybiera kwiaty doniczkowe. Na co powinniśmy zwrócić uwagę w ekspozycji tego towaru? Co może skłaniać do częstszego zakupu roślin w doniczkach?
Pracownicy centrów ogrodniczych borykają się z licznymi problemami związanymi z tą grupą produktów. Jednym z nich jest fakt, że kwitnące rośliny doniczkowe tracą atrakcyjność szybciej niż inne kwiaty hodowane w doniczkach. Jest to więc produkt niełatwy w utrzymaniu ze względu na krótki czas trwałości. Dlatego właśnie należy zadbać o odpowiednie wykorzystanie walorów rośliny. Większość klientów jest wzrokowcami, kwiaty zwracają ich uwagę przede wszystkim barwą, a zakup bardzo często jest efektem impulsu. W tej sytuacji ważna jest odpowiednia ekspozycja produktu, czyli ustawienie roślin w miejscu dobrze widocznym dla klienta. Najlepiej, jeśli są one widoczne od razu po wejściu do pomieszczenia. W pobliżu kasy warto ustawić rośliny mniejsze i o niskiej cenie (np. prymulkę za 4,99 zł czy też małą gdwiazdę betlejemską w podobnej cenie).
Coraz częściej rośliny doniczkowe kupowane z przeznaczeniem na prezent mają gotowe ozdobne osłonki. Jeśli takowych nie ma, warto pomyśleć o ładnym, estetycznym zapakowaniu rośliny. Powinny one też być odpowiednio oświetlone. Ekspozycja nie może utrudniać koniecznych zabiegów pielęgnacyjnych – podlewania, ewentualnie czyszczenia. Rośliny powinny wyglądać świeżo i atrakcyjnie. Panujące mody i trendy wpływają na sposób ekspozycji kwitnących roślin, choćby przez wyznaczanie dominującej kolorystyki czy promowanie nowych odmian. Nie wpływają one jednak na popularność gatunków sprzedawanych sezonowo oraz takich, które łączą się z tradycyjnymi świętami. W okresie bożonarodzeniowym w ofercie szanującego się centrum ogrodniczego nie może zabraknąć poinsecji (popularnie zwanej gwiazdą betlejemską), koniecznie w kolorze czerwonym, a także szlumbergery, popularnie zwanej grudnikiem. Chętnie kupowana jest w tym czasie również azalia.
Z kolei wiosną, zwłaszcza przed świętami Wielkanocy, proponujemy kwiaty cebulowe: narcyzy, hiacynty i tulipany. Niezmiennie popularne są również prymulki. Od kilku lat nie maleje moda na storczyki, w tym na najbardziej dostępne z grupy Phalaenopsis. Są one jednymi z łatwiejszych w uprawie, ich zaletą jest długie, regularne kwitnienie. Do grupy roślin „nieśmiertelnych” zaliczamy też cyklameny, fiołki afrykańskie czy gerbery, które zawsze znajdą swoich nabywców. Chętnie kupowane i coraz popularniejsze są w ostatnich latach guzmanie, frizee i tillandsje. Poszukiwaną rośliną kwitnącą jest też łatwy w pielęgnacji skrzydłokwiat. W tym roku na imprezach targowych pojawiło się wiele nowych, wzbudzających zainteresowanie odmian, np. poinsecja „Soft Pink”, anturium „Anthalar”, kalanchoe „Sophisticated Pink” i mniej znany piątak lancetowaty „Northern Lights Lavender”. Wszystkie wymienione charakteryzują się różowymi kwiatami o rozmaitych odcieniach. To jeden z nowych kierunków w kolorystyce. Ciekawą, nową propozycją rośliny kwitnącej jest dichorisandra „Bodine” o niebieskich kwiatach.
Jakie są korzyści ze sprzedaży kwiatów doniczkowych? Jeśli będziemy oferowali towar dobrej jakości, klient prawdopodobnie odwiedzi nas ponownie, poszukując rośliny kwitnącej. Jest to szczególnie ważne poza sezonem, gdy zmniejszają się obroty. Może przy tym wzrosnąć sprzedaż produktów komplementarnych – doniczek, podłoży i nawozów.