Na balkonie i na rabatach

Tekst: Marcin Fajerski

 

W porównaniu do podłoży do iglaków, rododendronów czy jukk kategoria ta generuje więc mniejsze zyski, jednak powoli zwiększa się jej udział w sprzedaży, a co za tym idzie jej znaczenie rynkowe. Mimo wpływu terminu sadzenia tych roślin oraz warunków pogodowych na ich sprzedaż, zarówno producenci, jak i detaliści dostrzegają wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju asortyment. Dużą rolę odgrywają tu programy telewizyjne i prasa o tematyce ogrodniczej, które promują stosowanie tego typu podłoży, a szczególnie podłoży specjalistycznych. Łukasz Tyliński, specjalista do spraw mieszanek ogrodniczych w firmie Wokas przyznaje: – W ogólnym rozrachunku sprzedaży jest to jedna z najbardziej istotnych grup mieszanek ogrodniczych, z ciągłym wzrostem zainteresowania nią. Z całą pewnością warto więc wprowadzać wszelkie innowacje i poszerzać asortyment takiego rodzaju podłoży. Podobnego zdania jest wielu detalistów. Łukasz Paszek, kierownik centrum ogrodniczego „Twój Ogród” w Suchym Lesie koło Poznania twierdzi, że sektor podłoży do roślin rabatowych rozwija się i wzbudza coraz większe zainteresowanie kupujących. Co prawda, największy wzrost obserwuje się w dziale uniwersalnych podłoży do uprawy tych roślin, ale przewiduje się, że segment specjalistyczny, dzięki propagowaniu ogrodnictwa w mediach, w najbliższych latach zyska sobie jeszcze większą popularność. Warto wspomnieć, że istotną funkcję mogą spełnić w tym zakresie także sprzedawcy, oferujący podłoża do roślin na balkonie czy na rabatach wraz z innymi produktami przeznaczonymi do uprawy i pielęgnacji tych kwiatów.

 

Zdążyć przed jesienią

 

Poziom sprzedaży podłoży do roślin balkonowych i rabatowych w znacznym stopniu uzależniony jest od terminów nasadzeń oraz od temperatury powietrza, warunków słonecznych oraz innych
czynników pogodowych. Asortyment ten najlepiej rotuje w okresie od kwietnia do lipca, ale odpowiednia promocja i uświadamianie klientów w tym zakresie przynosi wymierne efekty. Niektórzy
kupujący bowiem pytają o te podłoża już na początku marca. Dzięki narzędziom promocji i profesjonalnemu doradztwu, jak przyznaje Tomasz Szymczak, kierownik centrum ogrodniczego Exo-Flora w Łodzi, kupujący coraz rzadziej
szukają ulotek czy broszur informacyjnych. Zamiast tego wykorzystują nabytą wiedzę bądź zwracają się do sprzedawcy.

 

Pozycjonowanie

Podłoża do roślin balkonowych i rabatowych na ogół ustawiane są w rogu centrum, tuż przy wyjściu lub na zewnątrz centrum, przy głównym wejściu, ale pod wiatą albo w specjalnie wyznaczonej strefie sprzedaży. Dlaczego tak się dzieje? – Otóż coraz większą rolę w sprzedaży tego rodzaju asortymentu przypisuje się dokładnie opisanym i estetycznie wyglądającym opakowaniom, a także różnego rodzaju materiałom wspierającym sprzedaż.
Dużo w kwestii promocji zależy od gramatury poszczególnych opakowań. Najczęściej spotykanym litrażem opakowań podłoży do roślin balkonowych i rabatowych (tak uniwersalnych, jak i specjalistycznych) jest pojemność 50l. Równie często występują worki o pojemności 20l czy 40l, a nawet w przypadku podłoży uniwersalnych – 80l. Szeroka amplituda litraży opakowaniowych została stworzona tu na potrzeby różnych klientów i to również stanowi element wspierania sprzedaży tego asortymentu.

 

Jasne prognozy
Łukasz Tyliński
Przedstawiciel handlowy, specjalista ds. mieszanek ogrodniczych
Wokas – Kopalnie Torfu

W ostatnich latach można zaobserwować wśród amatorów uprawy roślin balkonowych i rabatowych, zdecydowany wzrost zainteresowania wyższej jakości, podłożami dedykowanymi dla tej grupy roślin. Zauważają ich pozytywny wpływ na kondycję, a przede wszystkim atrakcyjność wyglądu kwiatów balkonowych i rabatowych. Najbardziej skuteczne działania polegają na umiejętnym wyeksponowaniu towaru w pobliżu danej grupy roślin, tak aby klient, który przyjeżdża z myślą o nich, mógł mieć możliwość zakupu odpowiedniego podłoża, oszczędzając czas na podjęcie odpowiedniej decyzji zakupowej.
Ważne jest oferowanie przez centra ogrodnicze tych podłoży w opakowaniach o różnej objętości, z uwagi na rozmaite potrzeby klienta. Nie każdy bowiem posiada duży ogród lub taras, a w sezonie letnim wiele osób decyduje się uprawę w niewielkim pojemnikach. W sprzedaży podłoży do roślin balkonowych i rabatowych ciągle jeszcze potrzebna jest edukacja ogrodnicza. Sprzedawcy powinni uświadamiać klientom, że specjalnie przygotowane podłoża przystosowane są często, do niemałych wymagań danej rośliny i są podstawowym warunkiem uzyskania i utrzymania oczekiwanego efektu. 

Rola producenta
Jacek Filipowicz
Koordynator Sprzedaży Krajowej
Kronen

Specyfiką handlu podłożami do pelargonii czy innych roślin kwitnących jest bardzo silna sezonowość. Około 70% sprzedaży detalicznej przypada na miesiąc maj. Centra ogrodnicze przechodzą w tym czasie „oblężenie” klientów i wtedy właśnie wsparcie ze strony producentów jest najbardziej wskazane. Kronen chętnie wspiera swoich odbiorców, podczas organizowanych wiosną  kiermaszy czy Dni Otwartych, gdzie zarówno konsultanci regionalni, jak i specjalnie przeszkolone osoby, odciążają personel centrum ogrodniczego, zarówno w sferze informowania o produktach, jak i fizycznej pomocy przy sprzedaży podłoży. Nadal wielu miłośników pięknych balkonów, chce zaoszczędzić używając  zeszłorocznego, zmineralizowanego już podłoża dla nowych sadzonek pelargonii czy surfinii. Cierpliwe wyjaśnienie zalet świeżego, wysokiej jakości produktu przynosi korzyść wszystkim zainteresowanym. A to właśnie nasza rola.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie