Jesienno-zimowe porządki pozwalają cieszyć się zadbanym ogrodem przez cały rok. Bez szerokiej gamy narzędzi umożliwiających przeprowadzenie wszystkich prac w tym okresie nie może obyć się żadne centrum ogrodnicze. W ostatnim czasie widać wzrost zapotrzebowania na markowy sprzęt ogrodowy
Tekst: Marcin Fajerski
Obecnie wartość rynku narzędzi ręcznych oraz sprzętu zmechanizowanego w okresie jesienno-zimowym zaczyna powoli dorównywać sprzedaży tego asortymentu wiosną. Klienci odwiedzający centra ogrodnicze oraz markety remontowo-budowlane wiedzą, że jesień jest nie tylko czasem prac porządkowych, ale również najlepszym momentem na nowe nasadzenia w ogrodzie lub zmianę sposobu jego zagospodarowania. Sprzedaż narzędzi i sprzętu jesienno-zimowego stanowi więc doskonały sposób na poprawę prosperity placówek poza sezonem.
Kiedy zacząć?
Większość narzędzi ręcznych służących do jesiennych prac w ogrodzie powinna być dostępna w ofercie placówek przez cały rok. Co do sprzętu zmechanizowanego, zaleca się, aby produkty te znalazły się w sprzedaży już na przełomie lipca i sierpnia. Chodzi tu nie tyle o zakomunikowanie konsumentom dostępności tego asortymentu, co o lepszą jego rotację. Wiadomo bowiem, że zmienność warunków pogodowych często uniemożliwia przeprowadzenie prac jesienno-zimowych. A jakiej pogody możemy spodziewać się w ostatnich miesiącach roku?
Prognoza sprzedaży
Według większości długoterminowych prognoz, końcówka 2012 roku będzie raczej chłodna, wietrzna i deszczowa. W samym październiku może trafić się zaledwie kilka słonecznych dni. Co istotne, zima ma nadejść już w listopadzie. Przewidywane są obfite opady śniegu, który nie stopnieje szybko. Szanse na sprzyjającą pogodę pojawią się dopiero po 20 listopada. Należy mieć na uwadze fakt, iż prezentowane prognozy mają charakter raczej orientacyjny. Lepiej jednak racjonalnie podejść do sprzedaży narzędzi oraz sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę.
Dla dobra trawnika
W jesienno-zimowej ofercie muszą znaleźć się przede wszystkim narzędzia ręczne oraz sprzęt zmechanizowany do pielęgnacji trawnika, nie bez przyczyny określanego mianem „największej dumy właściciela posesji”. Wrzesień i październik są miesiącami najlepszej sprzedaży nożyc do trawy oraz podkaszarek. – Zawsze przypominamy klientom, że trawa rośnie także jesienią – mówi Damian Ruszkowski, serwisant w Centrum Rolno-Ogrodniczym Abies w Człuchowie. Trzeba przy tym zaznaczyć, że należy ją ścinać delikatnie. Lekkie przycinanie krawędzi trawnika sprawi, że utrzyma on piękny kształt aż do wiosny.
Dbającym o trawnik konsumentom warto też przypomnieć o konieczności usuwania liści. Oprócz grabi wachlarzowych można zaoferować posiadaczom większych ogrodów dmuchawy do liści, a także odkurzacze.
Dla większej wygody
Dla konsumentów ceniących sobie kompleksowe rozwiązania dobrym rozwiązaniem będzie zaproponowanie zakupu kosiarek wyposażonych w system koszenia, zbierania oraz mielenia liści.
Poza tym ważnym uzupełnieniem oferty jesienno-zimowych narzędzi, a także sprzętu zmechanizowanego do pielęgnacji trawnika jest asortyment produktów do napowietrzania oraz wertykulacji.
Przed zaoferowaniem klientowi wideł amerykańskich, butów z kolcami czy aeratorów, warto wymienić korzyści wynikające z nakłuwania darni w celu rozluźnienia gleby. Podobnie należy postąpić w przypadku ręcznych, elektrycznych i spalinowych wertykulatorów.
Dla dobra roślin
Produkty do przycinania gałęzi drzew i krzewów oraz rozdrabniania stanowią równie istotny element jesienno-zimowej oferty, jak asortyment do pielęgnacji trawnika. W sprzedaży powinny znaleźć się zarówno różnych rozmiarów sekatory, nożyce ręczne, teleskopowe, elektronarzędzia tnące, piły, jak i coraz chętniej kupowane pilarki.
Dodatkowo trzeba uzupełnić ofertę o rozdrabniarki i rębarki, które w łatwy sposób pozwolą klientom pozbyć się resztek z ogrodu. Jesień jest także czasem nowych nasadzeń i przekopywania grządek w celu ich napowietrzenia. Dlatego w ofercie nie może zabraknąć szpadli, wideł amerykańskich oraz glebogryzarek dla bardziej wymagających klientów.
Dla majsterkowiczów
Często zapomina się o tym, że w okresie jesiennym klienci przygotowujący się do prac w ogrodzie tak samo jak sekatorów czy szpadli, mogą też potrzebować narzędzi do majsterkowania. To one umożliwiają m.in. zabezpieczenie elementów małej architektury ogrodowej przed mrozem, pobielenie wapnem drzew, postawienie lub wzmocnienie ogrodzeń chroniących rośliny przed gryzoniami. – Z pewnością warto uzupełnić ofertę asortymentu do jesienno-zimowych prac w ogrodzie choćby o podstawowe narzędzia dla majsterkowiczów – przekonuje Dawid Kaliciński, sprzedawca w Centrum Ogrodniczym Gaj we Wrocławiu. – W okresie porządków ogrodowych coraz więcej kupujących poszukuje ich, aby np. wzmocnić ogrodzenia czy umocować karmniki dla ptaków.
A zimą…
Konieczność odśnieżania terenu posesji oraz większa dbałość konsumentów o rośliny w ciągu ostatnich pięciu lat miały wpływ na dynamiczny wzrost sprzedaży łopat do śniegu, a także odśnieżarek. Choć ubiegły rok w sprzedaży łopat i odśnieżarek większość detalistów zalicza do mniej udanych, to najbardziej aktualne długoterminowe prognozy pogody pozwalają sądzić, że właścicielom placówek uda się sprzedać towar nie tylko zalegający w magazynach, ale również ten nowo zamówiony. W tym roku bowiem pierwsze opady śniegu mają pojawić się już w listopadzie. Początek nowego roku również upłynie pod znakiem deszczu oraz śniegu. Eksperci nie wykluczają także gwałtownych burz śnieżnych w okresie od stycznia do lutego. Dodatnie temperatury pojawią się zapewne dopiero w połowie marca.
Z kim się związać?
Szeroka dostępność taniego sprzętu oraz importowanych narzędzi w Internecie, a także w hipermarketach sprawia, że centra ogrodnicze coraz chętniej inwestują w asortyment znanych i cenionych marek. – Obecnie stawiamy na sprawdzone produkty, które podlegają serwisowaniu. Ten argument przemawia nawet do średnio zamożnych klientów, którym zależy na tym, aby dobrze zainwestować swoje pieniądze – przyznaje Wojciech Jastrzębski, właściciel Centrum Ogrodniczego Zorza.
Warto zaznaczyć, że większe zainteresowanie kupujących prestiżowymi markami sprawia, że ich ceny z roku na rok spadają. Duża część detalistów obniża też marże, dzięki czemu więcej konsumentów decyduje się na zakup sprzętu zmechanizowanego. Sprzedaż jesienno-zimowego asortymentu ze średniej i wyższej półki, nawet przy kosztach związanych z utrzymaniem serwisu, staje się zatem coraz bardziej opłacalna.
Odnośnie do sprzedaży asortymentu na jesień i zimę można wysunąć bardzo optymistyczne prognozy. Klienci posiadający mniejsze ogrody z pewnością chętniej będą sięgali po markowe narzędzia, niepsujące się po kilku użyciach i pozwalające zadbać o rośliny. Z kolei właściciele ogrodów o powierzchni przekraczającej 300 m² poszukiwać będą wysokiej jakości sprzętu zmechanizowanego.
Andrzej Krysiak, właściciel firmy AK Krysiak
W ostatnich latach regularnie zwiększa się sprzedaż zmechanizowanego sprzętu ogrodowego do prac jesiennych. Użytkownicy częściej niż kilka lat wcześniej decydują się na zakup odkurzaczy do liści, pilarek, przycinarek do żywopłotu oraz rozdrabniaczy. Na pewno wpływ na to ma chęć ułatwienia pracy i skrócenia czasu przeznaczonego na porządkowanie ogrodu przed nastaniem zimy.
Zauważalny na przestrzeni ostatnich lat spadek cen detalicznych na najprostsze urządzenia obecnie przekłada się na ich znacznie lepszą sprzedaż.
Warto zaznaczyć, że oprócz wymienionych pozycji asortymentowych coraz większym zainteresowaniem kupujących cieszą się też zamiatarki napędzane silnikami spalinowymi, które z powodzeniem używane są do odśnieżania przy mniejszych opadach śniegu.
Po większe urządzenia klienci najczęściej przychodzą do punktów, które dysponują serwisem. Wówczas mogą wydać więcej pieniędzy bez obaw o problemy z ich naprawą. Jeżeli chodzi o mniejsze, tańsze urządzenia, to często atrakcyjna cena staje się impulsem do zakupu.
Karol Omelan, Turf sales manager John Deere Polska
W segmencie sprzętu zmechanizowanego na jesień i zimę odnotowujemy obecnie ok. 40-procentowy wzrost sprzedaży. Oznacza to, że klienci nie tylko zaczęli cenić sobie wygodę pracy w ogrodzie, ale także docenili atuty produktów z półki premium.
Wpływ na tak duże zapotrzebowanie na markowy sprzęt zmechanizowany ma też z pewnością możliwość jego serwisowania. Bez serwisu, w mojej opinii, nie ma sprzedaży. Równie istotną rolę odgrywa profesjonalne doradztwo odpowiednio przeszkolonych sprzedawców. Do zakupu droższych produktów przekonuje klientów ich wysoka jakość, bezawaryjność oraz dobre parametry. Popyt w tym segmencie handlu zależy również od warunków pogodowych oraz nastrojów konsumenckich, które bywają w naszym kraju nieprzewidywalne. Zauważamy jednak, że klienci starają się być zapobiegliwi i kupują asortyment na zimę jeszcze przed wystąpieniem pierwszych opadów.
Agnieszka Cerapińska, kierownik ds. sprzedaży Firma Pawłowski
Zauważamy, że z roku na rok klienci znacznie więcej uwagi poświęcają pracom porządkowym. Oczywiście bardzo korzystnie wpływa to na sprzedaż niektórych narzędzi ręcznych.
Obecnie na rynku coraz bardziej dostępny staje się sprzęt zmechanizowany, jednak narzędzia ręczne nadal są na topie, głównie ze względu na atrakcyjną cenę, jak również dzięki znacznej poprawie jakości tych produktów. Na pewno więc warto zaoferować kupującym pełną gamę tych produktów.
Aby zapewnić im dużą rotację, należy również zatroszczyć się o skuteczną ekspozycję całego asortymentu narzędziowego w centrum ogrodniczym. Grabie do liści, grabie hartowane, widły, łopaty do odśnieżania oraz skuwacze do lodu powinny zostać wyeksponowane w sposób ułatwiający klientom odnalezienie wszystkich pozycji asortymentowych związanych z jesienno-zimowymi pracami.
Zuzanna Mierzejewska, wiceprezes zarządu Firma Ramp
Ręczne narzędzia ogrodnicze do jesienno-zimowych prac są bez wątpienia jedną z najlepiej rotujących kategorii poza sezonem. W sprzedaży asortymentu narzędziowego na jesień i zimę odnotowujemy stały wzrost zapotrzebowania. Oznacza to, że konsumenci przywiązują ogromną wagę do porządków w ogrodzie, na terenie posesji, a w okresie poprzedzającym dzień Wszystkich Świętych chcą też zatroszczyć się o groby.
Dlatego coraz większa grupa klientów sięga po niezawodne markowe produkty, wykonane z trwałych tworzyw.
Osoby odwiedzające placówki ogrodnicze na pewno najczęściej poszukują grabi różnej wielkości, narzędzi tnących, drobnych narzędzi ułatwiających sadzenie, łopat oraz szufli służących zarówno do zgarniania liści, jak i śniegu.
Wioletta Skoneczny, sales & marketing manager Fiskars Polska
Zapotrzebowanie na wysokiej jakości ręczne narzędzia ogrodnicze nieustannie rośnie. Klientom zależy na tym, aby narzędzia nie psuły się po kilku użyciach i służyły przez wiele lat.
Produkty te powinny znajdować się w sprzedaży przez cały rok, również wiosną. W okresie jesiennym warto jednak stworzyć dodatkową, skuteczną ekspozycję najchętniej kupowanych pozycji asortymentowych, czyli szpadli, grabi, pił, siekier. Oferta ta już w październiku powinna zostać uzupełniona o łopaty do odśnieżania. Tych ostatnich warto zamówić od razu więcej, bowiem cykl logistyczny trwa do kilku dni, a odgarniacze do śniegu już w chwili pierwszych opadów stają się najbardziej poszukiwanym towarem.