NiePOKONani

Ekspozycja nawozów w centrum ogrodniczym ze względu na dużą podaż ze strony producentów może stanowić dla zarządzających placówkami detalicznymi nie lada wyzwanie. Najszczelniej wypełniona jest średnia półka cenowa, ale wciąż jeszcze znajduje się miejsce na produkty premium

 

Tekst: Ilona Rosiak

 

Pokon to marka nawozów oraz środków do pielęgnacji roślin domowych i ogrodowych produkowanych przez holenderską firmę Pokon Naturado BV już od 1929 roku. Nazwa – Pokon – pochodzi od symboli pierwiastków chemicznych wchodzących w skład nawozów mineralnych – P2O5, K2O, N. Początkowo pod nazwą Pokon sprzedawano tylko nawozy, w latach 90. linię tę poszerzano kolejno o środki ochrony roślin – Pokon STOP, mieszanki traw gazonowych i podłoża ogrodowe. Asortyment dostępny na polskim rynku to ponad 70 pozycji.

 

Na stałe
O doborze właściwych form ekspozycji decyduje właściciel bądź kierownik centrum ogrodniczego wraz z przedstawicielem handlowym, który sprawuje pieczę nad konkretną placówką. – Nie każdej wielkości obiekt jest przygotowany na zorganizowanie dodatkowego miejsca sprzedaży, dlatego w pierwszej kolejności skupiamy się na stałym miejscu sprzedaży, którym jest półka – wyjaśnia Grażyna Lipiak, product manager firmy Victus-Emak, dystrybutora marki Pokon w Polsce.
Produkty marki Pokon zagospodarowują zdecydowanie wyższą półkę cenową. – Z tego względu dla uzyskania lepszych wyników sprzedaży proponujemy ustawiać nasze produkty jako jedne z pierwszych – podkreśla Grażyna Lipiak. Centrum ogrodnicze zarabia więcej na produktach z wyższej półki cenowej, uzyskując większą marżę jednostkową. Dlatego każda placówka detaliczna powinna być zainteresowana odpowiednim zaprezentowaniem właśnie tej grupy artykułów.

 

 

Opakowania
W procesie sprzedaży równie istotną rolę pełni samo opakowanie produktu, które powinno wyróżniać się dobrze widocznym logo. W przypadku marki Pokon znajduje się ono u dołu opakowania i już ten fakt wyróżnia je spośród innych dostępnych na rynku. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w przypadku blokowego ustawienia produktów na półce, kiedy to bez względu na formę opakowania – butelkę czy kartonik – nazwa marki zawsze znajduje się w jednej linii, co wprowadza do ekspozycji harmonię.

 

Dodatkowe miejsce sprzedaży
Firma Victus-Emak dla marki Pokon oferuje trzy typy ekspozytorów, które w prosty, a jednocześnie estetyczny sposób zagospodarują second placement. Pierwszy z nich stanowi przykład jednorazowego displaya umieszczonego na palecie o wymiarach 60 x 40 cm. – Właśnie w tym roku zmieniliśmy szatę graficzną tych ekspozytorów, dzięki czemu prezentowany produkt jest jeszcze lepiej widoczny i skutecznie przyciąga uwagę klientów – mówi Grażyna Lipiak.
Drugi typ ekspozytora, jaki proponuje firma Victus-Emak, to regał z tworzywa mający pięć półek, które poleca się zapełnić mniejszym gabarytowo asortymentem – butelkami z nawozami, kilogramowymi opakowaniami nawozów granulowanych, a także preparatami do pielęgnacji roślin. Aby zwrócić uwagę klientów na pałeczki nawozowe, firma oferuje zupełnie nowy stojak, który można umieścić na stołach między kwiatami doniczkowymi. Do eksponowania butelek w tym samym miejscu służy podobny stojak. Stojaki umieszczone między kwiatami generują dodatkową sprzedaż. Trzeba je często uzupełniać, na co czasami żali się obsługa sklepów. Klient jednak chętnie sięga po nawóz, kupując kwiaty. 
Warto dodać, że wszelkie materiały wspierające sprzedaż – katalog, kalendarz, ulotki konsumenckie utrzymane są w jednej linii, dzięki czemu ich charakterystyka i rozpoznawalność są większe.

 

 

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: