Stabilny popyt, duże znaczenie rozpoznawalnej marki, kojarzonej ze skutecznością i bezpieczeństwem dla użytkownika oraz opakowania przedstawiające gryzonie… w pozytywnym świetle. M.in. takie trendy można zauważyć w segmencie produktów na gryzonie
Tekst: Michał Gradowski
Jak w tym roku kształtował się popyt na preparaty na gryzonie? Choć to dość stabilna kategoria, to różne zmienne co sezon istotnie wpływają na wielkość obrotów. – W naszym przypadku analizujemy wspólnie kategorie produktów Owady-Insekty-Gryzonie, które w tym sezonie osiągnęły wzrosty rzędu 180-260 %. W tym roku mieliśmy znacznie większy udział dni słonecznych i deszczowych niż w latach ubiegłych, dlatego zwiększyło się też zjawisko występowania gryzoni oraz insektów – mówi Wojciech Nowy, dyrektor operacyjny Centrów Ogrodniczych Szarotka. – Szacuję, że sprzedaż środków na insekty i gryzonie byłaby dużo większa, gdyby nie czasowe przerwy w ciągłości dostaw oraz obostrzenia związane z COVID-19. Aby miarodajnie porównać sprzedaż produktów na gryzonie oraz owady w tym roku, należy również zwrócić uwagę na zmianę stawki VAT z 8% na 23%, która miała miejsce pierwszego lipca tego roku – dodaje.
Najpopularniejszymi produktami w tym segmencie ciągle są granulaty, ale na znaczeniu systematycznie zyskują preparaty w formie pasty. – Popyt na preparaty na gryzonie w tym roku jest stabilny, bez wzrostów i spadków, na poziomie lat ubiegłych. Rośnie zainteresowanie pastą na myszy i szczury, która jest produktem bardziej uniwersalnym niż popularny granulat. Pastę można wyłożyć zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz. Można ją podawać w stacjach deratyzacyjnych bądź luzem. Wyłożona pasta jest dłużej atrakcyjna dla gryzoni niż granulat, który szczególnie na zewnątrz szybko się rozpada. Opakowanie 1 kg jest idealną gramaturą dla małych gospodarstw rolnych, dla działkowców mamy opakowania 150 g – wyjaśnia Anna Korecka-Karpiusz, kierownik działu marketingu w firmie VACO RETAIL.
Gryzoń w pozytywnym świetle
Wbrew pozorom dużą rolę w sprzedaży preparatów na gryzonie odgrywa opakowanie, a zmiany prawne na rynku rodentycydów, które wymuszają na producentach modyfikacje w ofercie, mogą wywołać dezorientację u klientów.
– Zmiany prawne dotyczące zawartości substancji czynnej i wielkości opakowań powodują spore zamieszanie wśród konsumentów, którzy szybko przyzwyczajają się do konkretnego produktu i nawet niewielka zmiana grafiki opakowania czy nowa gramatura może wywołać wątpliwości – mówi Piotr Bielawski, współwłaściciel hurtowni Garden Hobby (dawniej Internas).
Podobnie jak w przypadku innych produktów na rynku ogrodniczym ważne są także przejrzystość opakowań, czytelne infografiki – wszystko to, co pozwala konsumentom szybko podjąć decyzję zakupową. – Największy wpływ na sprzedaż ma czytelny przekaz na opakowaniu produktu z wizualizacją gryzonia w „pozytywnej” odsłonie. Taka jest właśnie linia produktów VACO Professional. Dzięki komunikacji łagodnej, ale zarazem wprost, klient bez problemu znajdzie produkt, który odpowiada na jego problemy związane z gryzoniami – mówi Anna Korecka-Karpiusz.
Sprawdzona marka wygrywa
Jakie trendy handlowe mają największy wpływ na sprzedaż preparatów na gryzonie? – Ta grupa produktów jest stosunkowo mało wrażliwa na wpływ ogólnych trendów handlowych, kluczowe znaczenie przy jej sprzedaży odgrywa fachowe doradztwo i odpowiednia szerokość asortymentu, dlatego swoje działania koncentrujemy głównie na dbałości o dobry kontakt z naszymi klientami biznesowymi oraz na odpowiedniej ekspozycji tych produktów w sklepach i centrach ogrodniczych – komentuje Sabina Jasiukiewicz, menedżer ds. marketingu w firmie BROS.
Choć co roku przybywa w tym segmencie nowych marek, to trudno im konkurować z rynkowymi liderami. – Na rynku systematycznie pojawiają się nowe firmy i chociaż wprowadzamy je do oferty hurtowni, to największą popularności cieszy się asortyment producentów o ugruntowanej pozycji na rynku. Znana marka i konsekwentne wsparcie marketingowe przynoszą duże korzyści, bo konsumenci oczekują od produktów na gryzonie przede wszystkim skuteczności. Cena nie odgrywa takiej roli, jak w innych grupach produktów. Natomiast w przypadku nowego asortymentu konieczna jest rekomendacja sprzedawcy, przedstawienie zalet danej trutki czy pułapki, a w ścisłym sezonie nie zawsze jest na to czas – dodaje Piotr Bielawski.
Jaka jest przyszłość tej kategorii asortymentowej? – Preparaty na gryzonie to specyficzna grupa produktów. Należy pamiętać, że część gryzoni znajduje się pod ochroną. Uważam, że z roku na rok coraz większy udział w rynku będą miały produkty BIO pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego oraz mechaniczne i elektroniczne, czyli humanitarne. Sprzedaż produktów chemicznych z uwagi na większą świadomość ekologiczną klientów będzie spadała i sukcesywnie ograniczana ustawowo – prognozuje Wojciech Nowy.