Jak pokazują badania firm analizujących rynki na całym świecie, w grupie produktów określanych mianem Home and Garden to asortyment ogrodniczy był w zeszłym roku najbardziej prężną kategorią – donosi Euromonitor International. Według danych National Gardening Association, tylko w zeszłym roku ogrodnicze hobby zyskało w USA 3 mln nowych zwolenników
Tekst: Michał Gradowski
Jaki był miniony rok w branży ogrodniczej? Według Euromonitor International, międzynarodowej firmy badającej rynki detaliczne, wzrost sprzedaży asortymentu ogrodniczego w 2011 roku to dowód na to, że są kategorie produktów odporne na spadki nawet wtedy, gdy konsumenci ograniczają wydatki. Z taką sytuacją zmagało się w miononym roku wiele rozwniętych gospodarek. Jednak w krajach Europy Zachodniej, w grupie produktów Home and Garden, w jednej kategorii zanotowano wzrost sprzedaży – był to asortyment ogrodniczy.
Wzrosty od Argentyny po Japonię
Zdaniem analityków firmy Euromonitor International, choć konsumenci redukowali wydatki na artykuły gospodarstwa domowego i wyposażenia wnętrz, branża ogrodnicza zanotowała wzrost, bo wspierały ją czynniki społeczne: starzenie się społeczeństwa oraz wzrost popularności takich trendów, jak spędzanie czasu na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie czy grow your own.
Euromonitor International oszacował wartość globalnego rynku Home and Garden w 2011 roku na 941 mld dolarów, co oznacza wzrost o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Asortyment ogrodniczy był natomiast w minionym roku najprężniej rozwijającą się kategorią w tej grupie produktów w 12 krajach (Hiszpania, Francja, Anglii, Holandia, Niemcy, Polska, Rumunia, Rosja, Meksyk, Argentyna, Japonia i Tajwan).
Euromonitor zwraca też uwagę, że handel produktami Home and Garden – w przeciwieństwie do innych rynków, na których cała pula sprzedaży danego asortymentu dzieli się między wiele drobnych podmiotów gospodarczych – zdominowały duże placówki detaliczne. Sieci sklepów DIY, centra ogrodnicze i sklepy z artykułami wyposażenia wnętrz generują ok. 70 proc. obrotu tym asortymentem.
Dobre wieści dla branży ogrodniczej płyną także zza Atlantyku. Według amerykańskiej organizacji National Gardening Association, publikującej co roku raport „National Gardening Survey”, w ubiegłym roku liczba osób wybierających jako hobby „aktywność w ogrodzie” wzrosła o 3 proc. To oznacza, że w Stanach Zjednoczonych liczba miłośników ogrodów tylko w minionym roku zwiększyła się o 3 mln osób, co znalazło odzwierciedlenie we wzroście sprzedaży na poziomie blisko 700 mln dolarów.
Wydatki na ogród
Ile pieniędzy tzw. przeciętny posiadacz ogrodu wydaje w ciągu roku na asortyment ogrodowy? To pytanie, na które bardzo trudno uzyskać wiarygodną odpowiedź. Według danych Euromonitor International, najwięcej na produkty Home and Garden klienci ciągle wydają w krajach rozwiniętych, takich jak Niemcy, Szwajcaria, Holandia czy Australia. Średnie roczne wydatki na ten cel wyniosły w tych państwach w 2011 roku ponad 2 tys. dolarów w przeliczeniu na gospodarstwo domowe.
Natomiast według National Gardening Association, średnie roczne wydatki na produkty z grupy Lawn and Garden wyniosły w Stanach Zjednoczonych w zeszłym roku ok. 350 dolarów.
Coraz więcej osób odwiedza też sklepy oferujące asortyment ogrodniczy. Według danych amerykańskiej firmy DMNmedia, zbieranych w stanie Texas w obszarze metropolitalnym okalającym Dallas (ang. Dallas-Fort Worth-Arlington Metropolitan Statistical Area, w skrócie DFW), blisko 80 proc. wszystkich mieszkańców DFW w zeszłym roku przynajmniej raz zrobiło zakupy w sklepach ogrodniczych i remontowo-budowlanych, a na samo utrzymanie trawników konsumenci wydali tam prawie 650 mln dolarów. DFW to obszar o powierzchni porównywalnej z województwem zachodniopomorskim, ale czterokrotnie gęściej zaludniony.
Prognozy na przyszłość
Euromoniotor International przewiduje, że w grupie produktów Home and Garden w ciągu następnych kilku lat na dwucyfrowe wzrosty sprzedaży mogą liczyć tylko Chiny, a rynki w krajach rozwiniętych, których mieszkańcy do tej pory wydawali na ogród najwięcej, będą się kurczyć. Ich miejsce zajmą kraje rozwijające się.
Natomiast Mintel Group, brytyjska firma zajmująca się badaniami rynków, prognozuje wzrosty w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Według danych Mintel Group do 2016 roku w Wielkiej Brytanii sprzedaż produktów do ogrodu ma wzrosnąć o 9,3 proc. i osiągnąć wartość ponad 6 mld funtów, a w Stanach Zjednoczonych rynek Lawn and Garden „urośnie” do ponad 45 mld dolarów, notując 20-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2011.